Af: Carsten Jensen

16. november 2009

Lige til højrebenet…

Teater O har fundet sig en niche med fortættede sportsdramaer, der har verdenspolitikken som sparringspartner, mens temaer som venskab og integration sættes i spil. 'Europamesteren’ blev i weekenden belønnet med Danmarks Teaterforeningers pris.

Danmarks Teaterforeningers seminar i Hjørring er slut og de over 400 deltagere atter spredt rundt omkring i det kulturelle Danmark.

Forhåbentlig fik de alle gode oplevelser og snakke med sig – og for det lille Teater O var der også en pris med på returrejsen. For lørdag aften blev det afsløret, at prisen for Årets børne- og ungdomsteaterforestilling gik til Teater O’s ’Europamesteren’, der med afsæt i det danske fodboldlandsholds legendariske hjemførelse af europamesterskabet i 1992 fortæller en historie om venskab og venskabets styrke – i skyggen af krigen på Balkan og flygtningestrømmen mod bl.a. Danmark.

Og det var en glad Lars Dammark, der kvitterede for æren ved at læse takketalen op fra sin mobiltelefon!

Reumert-nominering

Selvom Teater O er et relativt nystartet teater, gemmer der sig garvede folk bag i skikkelse af bemeldte Lars Dammark og Anders Valentinus Dam. Alligevel var det bemærkelsesværdigt, at teatrets allerførste forestilling, ’Europamesteren’, blev så overmåde vel modtaget og endog nomineret til en Reumert i 2008.

Siden er fulgt ’Knockout’, der ligesom ’Europamesteren’ har elitesport som ramme om en fortælling om venskab og integration – denne gang med afsæt i krigen i Afghanistan og danske soldaters risiko for at komme hjem i en kiste – og ligeledes blev velmodtaget og godt anmeldt i børneteateravisen.dk.

’Knockout’ fik støtte fra Scenekunstudvalget, der også til næste sæson har vendt tomlen op for Teater O, som har fået 550.000 projektkroner til forestillingen ’Det skal jeg da’ ha’’.

Teatret er i øvrigt i administrativ stald hos Nørregaard Teater – en praktisk løsning, som stadigt flere projektstøttede teatre uden driftsmidler benytter sig af – og der faldt da også en stor tak i takketalen til værtsteatret.

Puls og musikalitet

Men roserne for forestillingen tilfalder Dammark og Dam. Således skrev Kirsten Dahl bl.a. i sin anmeldelse i Børneteateravisen:

‘‘Europamesteren’ er også et møde med de hormoner der raser i pubertetsdrenge – et spil om kammeratskab og konkurrence. Et blik ind i en fodboldtræner-kultur, hvor holdets chancer for at rykke op går forud for spillernes dagligliv, og hvor kammerater bliver spillet ud imod hinanden i fodboldkampens navn.

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam springer ud og ind af alle rollerne. Som Patrick og Karl hujer, jubler og synger de om fodbold for fuld udblæsning, og de får troværdig alvor frem, når venskabet slår revner. Men de spiller også troværdigt fodboldtræneren, pigen de er lun på og drengenes forældre. Især Karls far gør indtryk i Anders Valentinus Dams kærligt følsomme, men aldrig parodiske gestaltning.

‘Europamesteren’ fortæller med detaljer og nuancer en meget troværdig historie. En historie med opture, sejre, prøvelser og nedture. Spillets puls og musikalitet går rent ind. Det er en forestilling, som de unge slet ikke kan lade være med at tale begejstret om efter tæppefald’.

Fælles krigstema

De øvrige priser på Danmarks Teaterforeningers seminar faldt således ud: Årets Voksenteaterforestilling blev ’Hjem, kære hjem’ med Teater Grob, Årets turneskuespiller blev Lars Mikkelsen – og endelig gik Årets hæderspris til instruktøren Ulla Gottlieb.

Anmelder, cand. mag. Anne Middelboe Christensen, der var tovholder på søndagens afsluttede paneldiskussion om ’Provinsens teater’, benyttede således sin indledning til at sammenkæde ’Europamestrene’, ’Hjem, kære hjem’ og Odin Teatres ’De Store Byer’, der blev vist fredag aften i Hjørring, for at have i hvert fald én ting til fælles: Krigstemaet – særligt ud fra vinklen om, hvordan danskere reagerer på, at vi faktisk er i krig…

Suset fra gymnastiksalen

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam er begge udgået fra Elevskolen ved Aarhus Teater.
Og hvor Dammark bl.a. har spillet teater på Filuren og Aalborg Teater, kan Anders V. Dam skrive flere filmtitler på cv’et – bl.a. med roller i ’Anja og Viktor – Brændende Kærlighed’ – og tv-serier som ’Pyrus i alletiders eventyr’ og ’Forbrydelsen 1’

Men det er altså i børneteatret, at de nu høster de helt store triumfer.

Og selvom de nu har deres eget teater, er de selvfølgelig også at finde hos kollegerne, når tid og mulighed gives. Således spiller Lars Dammark med i LokomotivTeatret LoKoTos ’Den blå dråbe’ – som han selv har skrevet manuskriptet til – mens Anders V. Dam kan opleves i Lampe/Limfjordsteatrets samproduktion ’Drengen der blev født og skulle i skole’.

»Jeg mangler ikke det store sus fra store scener. Der er noget tilfredsstillende ved at komme ud på en skole, til et lokale, der ikke egner sig til teater. I løbet af et par timer stiller vi scenografien op. Så kommer 80 hujende elever ind. På sådan en skole skal det lykkes ellers går det galt. Når man bagefter føler, at man har lagt noget, skabt et rum af eftertænksomhed. Det er ret fantastisk,« har Lars Dammark udtalt i aarhus.dk om sit børneteatervirke.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere