Af: Carsten Jensen

16. november 2009

Lige til højrebenet…

Teater O har fundet sig en niche med fortættede sportsdramaer, der har verdenspolitikken som sparringspartner, mens temaer som venskab og integration sættes i spil. 'Europamesteren’ blev i weekenden belønnet med Danmarks Teaterforeningers pris.

Danmarks Teaterforeningers seminar i Hjørring er slut og de over 400 deltagere atter spredt rundt omkring i det kulturelle Danmark.

Forhåbentlig fik de alle gode oplevelser og snakke med sig – og for det lille Teater O var der også en pris med på returrejsen. For lørdag aften blev det afsløret, at prisen for Årets børne- og ungdomsteaterforestilling gik til Teater O’s ’Europamesteren’, der med afsæt i det danske fodboldlandsholds legendariske hjemførelse af europamesterskabet i 1992 fortæller en historie om venskab og venskabets styrke – i skyggen af krigen på Balkan og flygtningestrømmen mod bl.a. Danmark.

Og det var en glad Lars Dammark, der kvitterede for æren ved at læse takketalen op fra sin mobiltelefon!

Reumert-nominering

Selvom Teater O er et relativt nystartet teater, gemmer der sig garvede folk bag i skikkelse af bemeldte Lars Dammark og Anders Valentinus Dam. Alligevel var det bemærkelsesværdigt, at teatrets allerførste forestilling, ’Europamesteren’, blev så overmåde vel modtaget og endog nomineret til en Reumert i 2008.

Siden er fulgt ’Knockout’, der ligesom ’Europamesteren’ har elitesport som ramme om en fortælling om venskab og integration – denne gang med afsæt i krigen i Afghanistan og danske soldaters risiko for at komme hjem i en kiste – og ligeledes blev velmodtaget og godt anmeldt i børneteateravisen.dk.

’Knockout’ fik støtte fra Scenekunstudvalget, der også til næste sæson har vendt tomlen op for Teater O, som har fået 550.000 projektkroner til forestillingen ’Det skal jeg da’ ha’’.

Teatret er i øvrigt i administrativ stald hos Nørregaard Teater – en praktisk løsning, som stadigt flere projektstøttede teatre uden driftsmidler benytter sig af – og der faldt da også en stor tak i takketalen til værtsteatret.

Puls og musikalitet

Men roserne for forestillingen tilfalder Dammark og Dam. Således skrev Kirsten Dahl bl.a. i sin anmeldelse i Børneteateravisen:

‘‘Europamesteren’ er også et møde med de hormoner der raser i pubertetsdrenge – et spil om kammeratskab og konkurrence. Et blik ind i en fodboldtræner-kultur, hvor holdets chancer for at rykke op går forud for spillernes dagligliv, og hvor kammerater bliver spillet ud imod hinanden i fodboldkampens navn.

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam springer ud og ind af alle rollerne. Som Patrick og Karl hujer, jubler og synger de om fodbold for fuld udblæsning, og de får troværdig alvor frem, når venskabet slår revner. Men de spiller også troværdigt fodboldtræneren, pigen de er lun på og drengenes forældre. Især Karls far gør indtryk i Anders Valentinus Dams kærligt følsomme, men aldrig parodiske gestaltning.

‘Europamesteren’ fortæller med detaljer og nuancer en meget troværdig historie. En historie med opture, sejre, prøvelser og nedture. Spillets puls og musikalitet går rent ind. Det er en forestilling, som de unge slet ikke kan lade være med at tale begejstret om efter tæppefald’.

Fælles krigstema

De øvrige priser på Danmarks Teaterforeningers seminar faldt således ud: Årets Voksenteaterforestilling blev ’Hjem, kære hjem’ med Teater Grob, Årets turneskuespiller blev Lars Mikkelsen – og endelig gik Årets hæderspris til instruktøren Ulla Gottlieb.

Anmelder, cand. mag. Anne Middelboe Christensen, der var tovholder på søndagens afsluttede paneldiskussion om ’Provinsens teater’, benyttede således sin indledning til at sammenkæde ’Europamestrene’, ’Hjem, kære hjem’ og Odin Teatres ’De Store Byer’, der blev vist fredag aften i Hjørring, for at have i hvert fald én ting til fælles: Krigstemaet – særligt ud fra vinklen om, hvordan danskere reagerer på, at vi faktisk er i krig…

Suset fra gymnastiksalen

Lars Dammark og Anders Valentinus Dam er begge udgået fra Elevskolen ved Aarhus Teater.
Og hvor Dammark bl.a. har spillet teater på Filuren og Aalborg Teater, kan Anders V. Dam skrive flere filmtitler på cv’et – bl.a. med roller i ’Anja og Viktor – Brændende Kærlighed’ – og tv-serier som ’Pyrus i alletiders eventyr’ og ’Forbrydelsen 1’

Men det er altså i børneteatret, at de nu høster de helt store triumfer.

Og selvom de nu har deres eget teater, er de selvfølgelig også at finde hos kollegerne, når tid og mulighed gives. Således spiller Lars Dammark med i LokomotivTeatret LoKoTos ’Den blå dråbe’ – som han selv har skrevet manuskriptet til – mens Anders V. Dam kan opleves i Lampe/Limfjordsteatrets samproduktion ’Drengen der blev født og skulle i skole’.

»Jeg mangler ikke det store sus fra store scener. Der er noget tilfredsstillende ved at komme ud på en skole, til et lokale, der ikke egner sig til teater. I løbet af et par timer stiller vi scenografien op. Så kommer 80 hujende elever ind. På sådan en skole skal det lykkes ellers går det galt. Når man bagefter føler, at man har lagt noget, skabt et rum af eftertænksomhed. Det er ret fantastisk,« har Lars Dammark udtalt i aarhus.dk om sit børneteatervirke.

Seneste artikler

Seneste artikler

Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere