Af: Janken Varden

24. april 2010

Legestue for de mindste

Den kunstneriske ansvarlighed har taget orlov fra Teatret Skægspire.

For at sige det lige ud: Dette er en rigtigt dårlig forestilling. Eller for skære det ud i pap: Dette er ikke en forestilling, det er slet ikke teater.

Det mindste man kan forlange af en teaterforestilling, også for de allermindste, er en slags dramaturgisk sammenhæng. Jeg mener ikke nødvendigvis en konsistent historie med ansats og opbygning og peripeti og slutning og hvad det ellers hedder. Jeg mener noget, der holder en vis spænding eller forventning ved lige. Noget der har interesse-fokus hele vejen. Noget der (logisk eller ulogisk) fører os fra et moment til et andet. Og NB! det skal være gennemgående.

Netop for det allermindste publikum kan forundring i sig selv være nok til at binde en række større eller mindre – magiske eller reelle – elementer sammen. Forbløffelsen over det uventede eller magiske bliver selve det kit, der holder forestillingen sammen og opmærksomheden åben. I dansk børneteater er der gode eksempler på dette.
Der er forskel på teater og leg, der er forskel på at skabe sig og at spille teater.

Skægspires ’Spirrevip’ er almindelig gammeldags legestue, hvor en distræt og rar og lidt tumpet voksen begår en masse fejl og dumheder, som børnene kan gennemskue og som kan få dem til at grine. Det er der i og for sig ikke noget at sige til. Det kan gøres med stor charme, med masser af humor eller slapstick, eller til og med elementer af tragedie som i et godt klovnenummer. Og charmen, humoren eller tragedien kan give det en teaterværdi, hvis der er gennemgående og sammenhængende træk.

Men uden sådanne træk sidder vi med en falsk varedeklaration, for teater bliver det ikke sådan helt af sig selv.

Det forpligter at være lille storbyteater

Jeg begyndte med at skrive, at dette er en ’dårlig’ forestilling. Med det mener jeg altså, at der mangler det, der er nødvendigt for at blive teater – noget gennemgående der kunne binde det hele sammen til noget vi kan identificere os med eller i.

Endvidere: Den ’Spirrevip, vi ser her, er en voksen der leger, at hun er et barn, der leger, og som undervejs finder på, hvad hun skal lave. Det meste drejer sig om bamsen, hun finder i enden af en snor, og som skal vaskes, og som vælger sig et navn, og det skal være Karl Viggo. Og som der skal synges en sang om, og så alligevel ikke.

Men ’forestillingen’ magter ikke at gøre bamsen til et samlende punkt. Dertil er der for mange intetsigende indfald og svinkeærinder, som hele tiden leder væk fra det, der kunne have givet rækken af handlinger et fokus. Problematisk er det også, at det, der skal gøre det ud for skuespilleri, bliver påtaget, skabagtigt og overtydeligt og tit udarter til det rene fjolleri.

Kære Teatret Skægspire – dette er amatøristisk!

Indrømmes skal det, at der var flere af de små i den lille sal i Mødestedet i Bramming, som grinede højt. Og dumme og glemsomme voksne er jo morsomme, ikke mindst når der er pruttepuder i sofaen eller man falder på halen eller stolen synker ned af sig selv.

Indrømmes skal det også, at der faktisk er ét gennemgående træk. Det kan bedst beskrives som en gentagende: Øv, hvor er jeg dum-attitude med tilhørende slag i panden og himmelvendte øjne. Men det bliver det ikke teater af.

Jeg ville aldrig have skrevet denne anmeldelse hvis det ikke var fordi, Teatret Skægspire er et lille storbyteater i Odense med dertil hørende støttemillioner. Helt ærlig: Jeg synes det forpligter! Langt ud over hvad jeg fik at se i Bramming.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.