Af: Randi K. Pedersen

1. august 2009

Larmende ståhej for ingenting

'Hopla' er en meget mærkelig blanding af 1950'er-revy og snakke-teater for de yngste.

‘Hopla!’ Titlen på Vendsyssel Teaters nye børneforestilling lyder af veloplagt cirkusstemning. Men der er ikke ret mange, sjove hop eller ægte tra-la-al i ‘Hopla!’. Tværtimod gumper forestillingen tungt over gulvet, og det eneste, den har med cirkus at gøre, er fornemmelsen af at se en række numre, der følger efter hinanden. Uden særlig grund eller synlig sammenhæng og især uden af have noget på hjerte.

Det hele foregår tilsyneladende i den rækkefølge, at indfaldene – eller manglen på samme – er dukket op. For den mildt sagt tyndbenede tekst har hverken flow eller nerve og kun en lillebitte hård nyser af en historie midt i al den landlige idyl omkring Gerdas skæve hus.

Den handler om Kaj, der engang reddede Gerdas liv, men selv døde. Heldigvis nåede han at fortælle Gerda, at hun skal tælle til ti, når hun bliver hidsig.

Det gør hun tit, for Gerda er omgivet af et mylder af søde dyredukker, der hele tiden bliver væk eller gemmer sig eller spiser hendes ost. Så må hun i gang med at lede og gøre ved, og det kommer der en masse larmende ståhej ud af, der hverken er særlig sjovt eller spændende.

Højrøstet overspil

Dyrene har fine navne. Men de siger næppe mindre børn ret meget. Den sorte krage hedder for eksempel Columbus og skildpadden Cæsar. Det bliver den spinkle historie desværre ikke mere indholdsrig af. Hvis de små tilskuerne så bare var blevet godt underholdt, men det er kun tilfældet i korte øjeblikke.

Det meste af tiden opleves forestillingen som en meget mærkelig stilblanding af voksen 1950’er-revy og snakke-teater for de yngste efter den sædvanlige recept med: ‘Så gør jeg det og det’. Samtidig befinder store dele af tekstens referencer sig så milevidt fra børn i målgruppens alder, at man undrer sig over, hvem ‘Hopla!’ i grunden er tænkt til.

Hanne Laursens Gerda er en moden kvinde, der tør klæde sig i muntre bolschefarver. Men det er også det eneste sjove ved hende. For i stedet for veloplagt hopla
-humør byder Gerda på gevaldigt, højrøstet overspil og kvidrende småsang til melodier fra lakpladernes tid.

Jørgen Bing spiller alle dyrene, og det foregår noget mere behersket og morsomt.

Gerda har selvfølgelig også fødselsdag. Noget skal der jo ske. Og så kan det hele slutte med en herlig sang om at være gode venner. Det kan man ikke have noget imod.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.