Af: Randi K. Pedersen

1. august 2009

Jørgen Bing og Hanne Laursen i 'Hopla!'. Foto: Annelene Petersen

Larmende ståhej for ingenting

'Hopla' er en meget mærkelig blanding af 1950'er-revy og snakke-teater for de yngste.

Vendsyssel Teater:
'Hopla!'
Manuskript og iscenesættelse: Jørgen Bing. Scenografi: Michael Simonsen. Dukker: Adrienne Agnew. Medvirkende: Hanne Lauersen og Jørgen Bing. Aldersgruppe: 3-8 år. Se på festivalen i Ballerup i april 2009. Turneforestilling. www.vendsyssel-teater.dk

‘Hopla!’ Titlen på Vendsyssel Teaters nye børneforestilling lyder af veloplagt cirkusstemning. Men der er ikke ret mange, sjove hop eller ægte tra-la-al i ‘Hopla!’. Tværtimod gumper forestillingen tungt over gulvet, og det eneste, den har med cirkus at gøre, er fornemmelsen af at se en række numre, der følger efter hinanden. Uden særlig grund eller synlig sammenhæng og især uden af have noget på hjerte.

Det hele foregår tilsyneladende i den rækkefølge, at indfaldene – eller manglen på samme – er dukket op. For den mildt sagt tyndbenede tekst har hverken flow eller nerve og kun en lillebitte hård nyser af en historie midt i al den landlige idyl omkring Gerdas skæve hus.

Den handler om Kaj, der engang reddede Gerdas liv, men selv døde. Heldigvis nåede han at fortælle Gerda, at hun skal tælle til ti, når hun bliver hidsig.

Det gør hun tit, for Gerda er omgivet af et mylder af søde dyredukker, der hele tiden bliver væk eller gemmer sig eller spiser hendes ost. Så må hun i gang med at lede og gøre ved, og det kommer der en masse larmende ståhej ud af, der hverken er særlig sjovt eller spændende.

Højrøstet overspil

Dyrene har fine navne. Men de siger næppe mindre børn ret meget. Den sorte krage hedder for eksempel Columbus og skildpadden Cæsar. Det bliver den spinkle historie desværre ikke mere indholdsrig af. Hvis de små tilskuerne så bare var blevet godt underholdt, men det er kun tilfældet i korte øjeblikke.

Det meste af tiden opleves forestillingen som en meget mærkelig stilblanding af voksen 1950’er-revy og snakke-teater for de yngste efter den sædvanlige recept med: ‘Så gør jeg det og det’. Samtidig befinder store dele af tekstens referencer sig så milevidt fra børn i målgruppens alder, at man undrer sig over, hvem ‘Hopla!’ i grunden er tænkt til.

Hanne Laursens Gerda er en moden kvinde, der tør klæde sig i muntre bolschefarver. Men det er også det eneste sjove ved hende. For i stedet for veloplagt hopla
-humør byder Gerda på gevaldigt, højrøstet overspil og kvidrende småsang til melodier fra lakpladernes tid.

Jørgen Bing spiller alle dyrene, og det foregår noget mere behersket og morsomt.

Gerda har selvfølgelig også fødselsdag. Noget skal der jo ske. Og så kan det hele slutte med en herlig sang om at være gode venner. Det kan man ikke have noget imod.

Vendsyssel Teater:
'Hopla!'
Manuskript og iscenesættelse: Jørgen Bing. Scenografi: Michael Simonsen. Dukker: Adrienne Agnew. Medvirkende: Hanne Lauersen og Jørgen Bing. Aldersgruppe: 3-8 år. Se på festivalen i Ballerup i april 2009. Turneforestilling. www.vendsyssel-teater.dk

Flere anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger