Af: Henrik Lyding

29. november 2014

Langt inde i eventyrskoven

Frodig og tempofyldt leg med eventyr og virkelighed.

Eventyr af Grimm lever som regel op til deres navn. De er sjældent harmløse eller hyggelige. Nej, så hellere noget med opsprættede maver, afskårne tæer og forgiftede æbler.

Måske er det derfor, vi godt kan lide dem. Fordi de gerne giver et lille kildrende gys eller to undervejs.

Maskens nye forestilling for de 5-10-årige får det også til at gibbe lidt undervejs. Pigen Malene elsker eventyr så højt, at hun læser dem hele tiden og ikke bare det – hun lever sig ind i dem i en grad, så mor og far er en lille smule trætte af en datter, der leger Rødhætte og ikke tør gå i skole, for måske møder hun ulven undervejs!

I stedet møder hun skolekammeraten Hans, og sammen begiver de sig ind i eventyrland med den tykke eventyrbog under armen. Det er bare den lokale skov, men den er også uhyggelig nok, når man leger Rødhætte og ulven. Eller Hans og Grete. Eller Askepot. Eller Snehvide.

Det er Malene, der sætter spillereglerne og bestemmer eventyrene; hende, der gerne vil være i centrum. Ja, og så vil hun gerne lege kærester med Hans, men det er han nu ikke specielt interesseret i.

En tredje skolekammerat slutter sig til de to, og det skaber konflikter undervejs i eventyrlegene. For pludselig har de to noget sammen, mens den tredje føler sig udenfor og derfor prøver at skifte eventyr for at komme med i legen igen. En leg, der i Snehvides tilfælde er lige ved at ende lovlig dramatisk.

Og dér tror vi så, at legen er slut – og forestillingen også. Fordi eventyret var lige ved at blive til voldsom virkelighed. Men et sidste gys venter – og et sidste forløsende grin, inden Malene kommer hjem igen.

Dejlig fysisk iscenesættelse

Det er en fin historie, Jesper B. Karlsen har skrevet. Ikke mindst fordi den undervejs bruger direkte og lidt gammeldags citater fra originalerne, kombineret med den naturlige tilpasning af handlingen, som børn foretager, når de leger. Forgiftede eventyr-æbler fra en ordinær skolemadkasse passer således fint sammen.

Måske er der lovlig mange eventyrspring undervejs – lige som et pludselig indlagt tema om at løbe hjemmefra ikke rigtig foldes ud – men overordnet set mærker vi eventyrenes fascinerende kraft i børnenes leg og indbyrdes magtrelationer, foruden at der jo ligger den kønne, diskrete morale gemt i handlingen, at det er sejt og befordrende for fantasien at læse bøger.

I Filippa Berglunds frodige sceneri, der først præsenterer dagligstuen og derefter landevejen, åbenbares hurtigt en magisk skov med visne blade, store træer og masser af dejligt mystisk lys og lyd. Her er virkelig alle muligheder for at folde eventyrene ud med brug af ganske få rekvisitter og masser af scenisk aktion.

Maria la Cour er glimrende som Malene – sød og en lille smule irriterende dramadronning på samme tid – lige som Gaia Victoria Muñoz Rosberg har godt greb om skoleveninden, der især folder sig ud som den gysende onde stedmoder-dronning i 'Snehvide'.

Og endelig fylder Christian Hetland rollen som skolekammeraten Hans med umanerligt veloplagt kropslig energi, samtidig med at hans fortabte blik, da han sidder langt tilbage på scenen, alene på en stor gren, mens de to piger leger sammen, afslører en blød dreng, der ikke er så vild med alt det voldelige, eventyrene kræver af ham.

Solveig Weinkouffs dejligt fysiske iscenesættelse og sikre fornemmelse for smittende børnedril får forestillingen til at flyve over scenen, og hun giver plads til de høje tilskuerhvin, når der bliver sagt noget sjovt eller en af de tre ryger på rumpen, uden at tabe de tyste øjeblikke, historien også rummer, af hænde.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.