Af: Lone Sørensen

1. januar 2009

Krigstelefonitis

Krig er i sig selv absurd, men at sidde ved et skrivebord og føre krig i telefon gør det ikke mindre absurd.

Den ensomme direktør,
Jakob Kirkegaard, er alene på scenen. På det lille kontor med det enkle skrivebord og den markante telefon, er han den pertentlige og tækkeligt klædte direktør, leveringsdygtig i krigsudstyr. Hans plads er bag skrivebordet og herfra er krig en drengeleg, hvor investeringen ikke nødvendigvis er katastrofal.

Dagen starter som den plejer og forretningerne kører. Men som timerne skrider frem, udspiller sig et dystert skrivebords drama om krig og venskab. Direktørens taktik kører af sporet.

Igen en forestilling med relevante temaer. Et grundlæggende menneskeligt venskabsbehov flettes ind i en historie om krig. For Danmark er jo i krig, men hvordan? Det er nemt nok at sidde bag skrivebordet og levere kampdygtigt værktøj og materiale, som ekspederes langt væk herfra. Men alt er relativt og pludselig kan direktøren mærke krigssituationen på egen krop. Selv om der er koldt på toppen og skrankepaven arbejder udfra manglende empati for de store mængder, så står der pludselig noget personligt på spil. Historien bliver følsom, når selv direktøren græder ved at miste dem, han holder af.

Scenografisk opfindsomhed

Spektaklo arbejder interessant med kontrasterne lys og mørke. I ‘Militik’ opstår herlige scener med projektioner. Eksempelvis afslutningssituationen med et fantasifuldt skyggespil på en skærm bag skrivebordet, hvor små legetøjssoldater i skyttegravs krig, bliver voldsom store.

Jakob Kirkegaard er i besiddelse af en udtryksfuld fysik og vælger at benytte ren volapyk, både når han verbaliserer med sine krigsalliancer og sin lille ven legetøjssoldaten. Idéerne er generelt gode og fantasifulde, men mange, og det er yderst krævende at holde gang i en soloforestilling.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Teater af bedste aftapning
Teater Patrasket:
'Størst af alt'
En tragikomisk tilgang til det svære i livet skaber tro på det, der er størst af alt. Teater Patrasket viser vejen i fem skønne skrøner.
Tyrefægterspas
Det Flyvende Teater:
'Der er ikke mere kage'
Det Flyvende Teaters ’Der er ikke mere kage’ sparer ikke på skøre gags, men det kan være lidt vanskeligt at tyde, hvad forestillingen har på hjerte.
Livsnyder-guf
Teater Blik:
'God Tid'
’God Tid’ er 35 minutters livsbekræftende blues- og rollatorpoesi om musikkens, naturens og dansens herlighed
Græsstrålogik og gavnlige træsko
Olsens Teater:
'Trip Trap Træsko'
Skæve logikker, selvopfundne ord, to elskelige mus og et par dansebalstyriske træsko er fine kvaliteter i Olsens Teaters ’Trip Trap Træsko’, hvis bastante træfigurer dog bliver ført med begrænset musikalitet.
Bliv venner med din vulva
Teater Vølven:
'Brev til min vulva'
På en time tager tre skønne kvinder frimodigt og underholdende livtag med en bred vifte af emner knyttet til kønslæber, klitoris og mellemkød.
Fantasivækkende impro-teater
Anemonen:
'Vi har ret til at være her'
Mia Møller og Maiken DuBois er så tillidsvækkende og tilpas skøre i deres indfald, at publikum – børn som voksne – uden forbehold kaster sig med ud i en række improvisationslege, der belyser relevante emner som diversitet og fællesskab.
Teater af bedste aftapning
Teater Patrasket:
'Størst af alt'
En tragikomisk tilgang til det svære i livet skaber tro på det, der er størst af alt. Teater Patrasket viser vejen i fem skønne skrøner.
Tyrefægterspas
Det Flyvende Teater:
'Der er ikke mere kage'
Det Flyvende Teaters ’Der er ikke mere kage’ sparer ikke på skøre gags, men det kan være lidt vanskeligt at tyde, hvad forestillingen har på hjerte.
Livsnyder-guf
Teater Blik:
'God Tid'
’God Tid’ er 35 minutters livsbekræftende blues- og rollatorpoesi om musikkens, naturens og dansens herlighed
Græsstrålogik og gavnlige træsko
Olsens Teater:
'Trip Trap Træsko'
Skæve logikker, selvopfundne ord, to elskelige mus og et par dansebalstyriske træsko er fine kvaliteter i Olsens Teaters ’Trip Trap Træsko’, hvis bastante træfigurer dog bliver ført med begrænset musikalitet.
Bliv venner med din vulva
Teater Vølven:
'Brev til min vulva'
På en time tager tre skønne kvinder frimodigt og underholdende livtag med en bred vifte af emner knyttet til kønslæber, klitoris og mellemkød.