Af: Kirsten Dahl

20. maj 2015

Kokkefight

Der er masser af nerve og kompetent fysisk dynamik i Duckslaps 'Føj for en skefuld', men som scenekunstnerisk optræden er forløbet for tyndt.

På et lille bord i baggrunden er der dækket op med grøntsager en masse; porer, persillerod, hvidløg, løg og gulerødder. I det tomme rum foran går fire unge mænd afslappet rundt. De er klædt som kokke. I sorte bukser og med de karakteristiske skjorter med to rækker knapper ned foran. En af mændene har et par viskestykker stukket ned i linningen. Et par af de andre går ud til publikum og byder på små stav-skårne gulerødder og lidt senere på rosiner.

Stemningen er åben og mild. Da forestillingen går i gang, stiller alle fire kokke sig på række. Først præsenterer de sig ved navn og bagefter siger en af dem, at den forestilling, som vi nu skal se, er lidt voldsom.

Tæsk tilsat hiphop

Det viser sig at holde stik. 'Føj for en skefuld' er skruet sammen af det ene stunt  – stage fights – efter det anden. De fire kokke tæver hinanden på skift. Ind i mellem skiller nogle af dem sig ud og danser synkront eller solo. Hip-hop og moderne dans.

Udtrykket begynder med at en (Troels Graakjær) farer på en anden (Martin Gæbe) – den fysisk mindste i flokken i øvrigt. Kort tid efter er de to mod den samme – Graakjær allierer sig med Peter Lynggaard. Offeret får en ordentlig mavepuster og slås i gulvet med stor iscenesat voldsomhed.

Der er drive og en kraftig energi i udfoldelserne. De fire kokke spiller ingen specifikke psykologiske roller. De er på skift offer og bødler. Den som bliver moppet og mobberne. Dvs. det går på skift hvem det går ud over. Alle får en tur i tæske-maskinen.

Fin freds-obstruktion

Hvad er det her? tænkte jeg undervejs. Dels fordi de mange grøntsager ikke rigtigt kommer særligt meget i brug. Da jeg oplevede forestillingen, var det kun gulerødder, som blev snittet med en kæmpe køkkenkniv i et hårdt underlag for med snittelyden at fremkalde percussion (rytmer). Resten af grøntsagerne var intakte, da forestillingen var slut. Skuffende, når man uvægerligt ser frem til, at de må skulle bruges til noget. Skuffende fordi det kunne have givet udtrykket nuancer og facetter.

Heldigvis bliver slagsmåludtrykket varieret lidt på en måde, som klart synes inspireret af Palle Granhøjs obstruktionsteknik: En syngende kok (Jannick Ricky Fritze) lægger ud ved at stå bag en mikrofon og synge – i øvrigt ganske godt. Så træder først en og bagefter nok en af de andre medvirkende til og obstruerer hans sang ved helt fysisk at bremse og blokere hans bevægelser – de skubber, fastholder og forhindre ham i at gøre de bevægelser, vi lige har set ham gøre.

Det giver især, når sangteksten er Michael Jacksons 'Heal the World', en voldsomheds-forstærkende effekt. Obstruktionsteknikken giver udtrykket valør. Gør det mere interessant. Mere sårbarhedsfyldt. Det får udtrykket til at tangere et fredsepos.

Tilføj en koreograf

Efter cirka tyve minutters stunts iblandet dans står de fire medvirkende frem og fortæller, at de anbefaler forestillingen i en workshop-kontekst; i sammenhæng med en workshop, hvor de underviser i stage-fight. Og de forklarer, at stage-fight er godt til at bryde mure ned, det kræver tillid, og det skabe sammenhold.

På den måde placerer 'Føj for en skefuld' sig som en lille fysisk eksplosion. Det er let at aflæse, at temaet er vold og mobning. Men udtrykket er for tyndt og for uklart i sin helhed. Et øje udefra – en koreograf – vil ganske givet kunne løfte udtrykket, så det kommer på niveau med gruppens intention om: 'at skabe scenekunst, som vil fortælle noget. Vi ønsker at underholde, og få dig til at reflektere – også på vej hjem fra teatret'.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang