Af: Carsten Jensen

2. maj 2014

Køb dansk!

Så er det tid for :DANISH+ 2014. Den biennale showcase får i år besøg af omkring 60 internationale opkøbere og festivalarrangører, der vil kigge nærmere på 17 danske børne- og ungdomsforestillinger.

Programmet er på plads for den fjerde udgave af den internationale showcase for dansk scenekunst for børn og unge, :DANISH+, som er målrettet opkøbere, festivalledere og programlæggere fra hele verden.

Det sker i Aarhus fra 3.-6. maj 2014 og showcasen er ifølge arrangørerne den eneste af sin art i Europa. Det er tale om en biennal begivenhed, som det lokale, men internationalt berømmede Gruppe 38 tog initiativ til første gang i 2008.

I år præsenteres 17 nyere danske forestillinger, som alle til formålet og anledningen opføres på engelsk og således giver de internationale tilskuere en ekstra god mulighed for at vurdere både indhold og egnethed for deres hjemlige publikum af børn og unge.

Dette års program spænder fra interaktive vandreforestillinger over animationsforestillinger og performance til moderne dans. Og afhængig af forestillingens genre og koncept har nogle teatre haft betydeligt mere travlt med oversættelser og iscenesættelser på engelsk end andre.

God eksportartikel

Formålet med showcase-festivalen er altså fremvise professionel dansk scenekunst for børn og unge – som det vil kunne tage sig ud på en turne eller festival et andet sted i verden end netop Aarhus og Danmark.

Festivalens forestillinger (se faktaboks) udgør et pænt udvalg af gode forestillinger fra danske teatre, der har ambitioner om at komme ud i den store verden – og hvoraf mange allerede har årelang erfaring med at turnere i andre lande og verdensdele, mens andre håber at opleve succes her også.

For netop børneteater er en kulturel eksportartikel, der har hævdet sig fint gennem et par årtier og ført sig frem ved festivaler og prisuddelinger. Det kaster godt nok ikke det store af sig rent økonomisk for hverken hjemlandet eller teatrene, men prestigemæssigt har man været med til at sætte et særligt teatersegment på verdenskortet.

Et dyrt arrangement

Der vil være cirka 60 internationale gæster plads til 2014-udgaven af :DANISH+ – og det er ifølge arrangørerne noget nær maksimum for dette specielle kulturelle eksportfremstøds  økonomiske og praktiske bæredygtighed. 

»Det er dyrt at lave :DANISH+, og det er udelukkende Teatret Gruppe 38, der må punge ud, hvis ikke det løber rundt. Festivalen har indtil nu genereret underskud, og én af de ting, vi kan gøre for at minimere dette, er at sætte loft på antallet af delegerede. Det forholder sig nemlig sådan, at kommer der mange delegerede, bliver det dyrere for os – så vi har et loft på cirka 60 gæster,« fortæller arrangements producent, Niels Andersen, der dog afviser, at man nærmest bevidst laver et eksportfremstød, der giver underskud, men at man selvfølgelig søger at gøre det så økonomisk attraktivt som muligt for de tilrejsende gæster, der ofte kommer langvejs fra.

»Det er ikke festivalen, vi skal tjene på, men vi håber naturligvis, at både vi selv og de andre deltagende teatre, får solgt forestillinger, så der kommer penge ind ad den vej,« siger Niels Andersen.

Der sælges forestillinger

Det er følgelig et nærliggende spørgsmål at høre, om der eksisterer en slags regnskab over succesen – fx i form af de deltagende teatres tilbagemeldinger om salg af forestillinger, der er direkte afledt af festivalen.

»Vi beder hver gang teatrene om at udfylde et evalueringsskema, som både indeholder spørgsmål om praktiske, afviklingsmæssige ting, men også om netværksdannelse og kontakter, man har fået. Desuden naturligvis spørgsmål om, hvorvidt man helt konkret har solgt forestillinger. Vi oplever hver gang, at der sælges forestillinger på festivalen, men på lang sigt kan det være vanskeligt at sige, hvor meget salg festivalen genererer, da et salg kan komme flere år efter en festival. Fx har vi selv i Gruppe 38 solgt turneforestillinger i 2015 på baggrund af festivalen i 2012,« siger Niels Andersen.

Rejselystne teatre

Og Gruppe 38 er da også et af de mere rejselystne teatre. I 2013 var man bl.a. i lande som Malta, Irland, Tyskland, Canada og USA, mens 2014 indtil videre byder på Tyskland, Polen, Skotland, Sverige, Liechtenstein og Schweiz – mens en række andre turnelande p.t. er på forhandlingsplanet.

Teatre som Batida, Meridiano, Refleksion, Madam Bach og Paolo Nani er også ofte at finde rundt om i verden, hvor man også lejlighedsvis afholder workshops og deltager i seminarer.

Det er dog ikke :DANISH+-afkast det hele. En hel del invitationer kommer dog også via kontakter skabt på den store årlige Aprilfestival, hvor omkring 100 gæster ser teater på dansk – og via allerede etablerede kontakter. Således er der festivaler og spillesteder rundt omkring i verden, bl.a. i Japan og Australien, der nærmest pr. princip har danske forestillinger med.

Det er ikke helt let at opgøre præcise tal for danske børneteaters aktiviteter i udlandet, bl.a. fordi mange laver aftaler på helt egen hånd og ikke nødvendigvis indrapporterer dem.

Men tilbage i starten af 00'erne forsøgte ASSITEJ Danmark at holde styr på medlemmernes udenlandsrejser og kunne dengang  over en årrække notere sig omkring 20 teatre på det dobbelte antal turneer og med et samlet tal for opførelser på et godt stykke over 200 om året.

Fra 20 forskellige lande

Siden er det kun gået fremad, og med skabelsen af IVDS (International Vidensdatabase for Dansk Scenekunst – www.ivds.dk) er der skabt et forum og et værktøj til registrering af danske teatre – såvel børne- og ungdomsteatre som voksenteatre – på turne i udlandet.

Men lige nu gælder det altså om at give opkøberne til den aktuelle :DANISH+-showcase de bedste betingelser for at vurdere og forhåbentlig siden invitere flere danske børneteatre.

De omkring 60 gæster kommer i år fra knap 20 forskellige lande – bl.a. Brasilien, USA, Canada. Sydkorea og en lang række europæiske lande. En del har været på showcasen tidligere. Ifølge Niels Andersen er cirka halvdelen af årets gæster gengangere og resten altså nye.

Og der bliver taget godt imod alle af en lille hær af frivillige, der sørger for at gæsterne får adgang til hotelophold, alle måltider, alle forestillinger og sociale sammenkomster, hvor der netværkes på fuld tryk.

Både blandt de internationale gæster og med de danske teaterfolk, der spiller deres forestillinger på showcasen.

For de lokale og for danske formidlere

Selvom det på sin vis er et eksklusivt arrangement for udenlandske teaterarrangører, har :DANISH+ i år valgt at lade tre af aftenforestillingerne åbne for det aarhusianske teaterpublikum.

Producent Niels Andersen har tidligere fortalt, at det  skal ses som et tilbud til især den fremmedsprogede del af befolkningen i Aarhus, fordi man ved dette års showcase-festival råder over et spillested med rigtig mange pladser (Bora Boras store scene) – og at det samtidig er en gestus over for tilskudsgiverne fra Aarhus Kommune, der har støttet :DANISH+ siden starten i 2008.

Desuden har man også i år indlagt et seminar  i samarbejde med Aarhus Scenekunstcenter og Scenekunstnetværket Region Midtjylland i form af et   heldagsarrangement for danske undervisere, formidlere m.fl. omkring, hvad scenekunsten kan bidrage med til den almindelige undervisning og hvordan et samarbejde mellem skole og teaterliv kan skrues sammen.

Titlen på arrangementet 5. maj 2014 er 'Kunstnerisk læring i folkeskolen' – og udover div. oplæg og debat står ZeRUM, Uppercut Danseteater og Dansehallerne for forskellige workshops, hvor deltagerne får mulighed for at øve sig i praktiske værktøjer, som de kan anvende konkret i undervisningssituationer.

Derudover vil inspirationsdagen blive krydret med forestillinger fra festivalens program, hvor formidlerne får lejlighed til at se dansk børneteater spillet på engelsk for de internationale opkøbere.

Se mere på showcase-festivalens hjemmeside: www.danishplus.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere