Af: Carsten Jensen

2. maj 2014

Køb dansk!

Så er det tid for :DANISH+ 2014. Den biennale showcase får i år besøg af omkring 60 internationale opkøbere og festivalarrangører, der vil kigge nærmere på 17 danske børne- og ungdomsforestillinger.

Programmet er på plads for den fjerde udgave af den internationale showcase for dansk scenekunst for børn og unge, :DANISH+, som er målrettet opkøbere, festivalledere og programlæggere fra hele verden.

Det sker i Aarhus fra 3.-6. maj 2014 og showcasen er ifølge arrangørerne den eneste af sin art i Europa. Det er tale om en biennal begivenhed, som det lokale, men internationalt berømmede Gruppe 38 tog initiativ til første gang i 2008.

I år præsenteres 17 nyere danske forestillinger, som alle til formålet og anledningen opføres på engelsk og således giver de internationale tilskuere en ekstra god mulighed for at vurdere både indhold og egnethed for deres hjemlige publikum af børn og unge.

Dette års program spænder fra interaktive vandreforestillinger over animationsforestillinger og performance til moderne dans. Og afhængig af forestillingens genre og koncept har nogle teatre haft betydeligt mere travlt med oversættelser og iscenesættelser på engelsk end andre.

God eksportartikel

Formålet med showcase-festivalen er altså fremvise professionel dansk scenekunst for børn og unge – som det vil kunne tage sig ud på en turne eller festival et andet sted i verden end netop Aarhus og Danmark.

Festivalens forestillinger (se faktaboks) udgør et pænt udvalg af gode forestillinger fra danske teatre, der har ambitioner om at komme ud i den store verden – og hvoraf mange allerede har årelang erfaring med at turnere i andre lande og verdensdele, mens andre håber at opleve succes her også.

For netop børneteater er en kulturel eksportartikel, der har hævdet sig fint gennem et par årtier og ført sig frem ved festivaler og prisuddelinger. Det kaster godt nok ikke det store af sig rent økonomisk for hverken hjemlandet eller teatrene, men prestigemæssigt har man været med til at sætte et særligt teatersegment på verdenskortet.

Et dyrt arrangement

Der vil være cirka 60 internationale gæster plads til 2014-udgaven af :DANISH+ – og det er ifølge arrangørerne noget nær maksimum for dette specielle kulturelle eksportfremstøds  økonomiske og praktiske bæredygtighed. 

»Det er dyrt at lave :DANISH+, og det er udelukkende Teatret Gruppe 38, der må punge ud, hvis ikke det løber rundt. Festivalen har indtil nu genereret underskud, og én af de ting, vi kan gøre for at minimere dette, er at sætte loft på antallet af delegerede. Det forholder sig nemlig sådan, at kommer der mange delegerede, bliver det dyrere for os – så vi har et loft på cirka 60 gæster,« fortæller arrangements producent, Niels Andersen, der dog afviser, at man nærmest bevidst laver et eksportfremstød, der giver underskud, men at man selvfølgelig søger at gøre det så økonomisk attraktivt som muligt for de tilrejsende gæster, der ofte kommer langvejs fra.

»Det er ikke festivalen, vi skal tjene på, men vi håber naturligvis, at både vi selv og de andre deltagende teatre, får solgt forestillinger, så der kommer penge ind ad den vej,« siger Niels Andersen.

Der sælges forestillinger

Det er følgelig et nærliggende spørgsmål at høre, om der eksisterer en slags regnskab over succesen – fx i form af de deltagende teatres tilbagemeldinger om salg af forestillinger, der er direkte afledt af festivalen.

»Vi beder hver gang teatrene om at udfylde et evalueringsskema, som både indeholder spørgsmål om praktiske, afviklingsmæssige ting, men også om netværksdannelse og kontakter, man har fået. Desuden naturligvis spørgsmål om, hvorvidt man helt konkret har solgt forestillinger. Vi oplever hver gang, at der sælges forestillinger på festivalen, men på lang sigt kan det være vanskeligt at sige, hvor meget salg festivalen genererer, da et salg kan komme flere år efter en festival. Fx har vi selv i Gruppe 38 solgt turneforestillinger i 2015 på baggrund af festivalen i 2012,« siger Niels Andersen.

Rejselystne teatre

Og Gruppe 38 er da også et af de mere rejselystne teatre. I 2013 var man bl.a. i lande som Malta, Irland, Tyskland, Canada og USA, mens 2014 indtil videre byder på Tyskland, Polen, Skotland, Sverige, Liechtenstein og Schweiz – mens en række andre turnelande p.t. er på forhandlingsplanet.

Teatre som Batida, Meridiano, Refleksion, Madam Bach og Paolo Nani er også ofte at finde rundt om i verden, hvor man også lejlighedsvis afholder workshops og deltager i seminarer.

Det er dog ikke :DANISH+-afkast det hele. En hel del invitationer kommer dog også via kontakter skabt på den store årlige Aprilfestival, hvor omkring 100 gæster ser teater på dansk – og via allerede etablerede kontakter. Således er der festivaler og spillesteder rundt omkring i verden, bl.a. i Japan og Australien, der nærmest pr. princip har danske forestillinger med.

Det er ikke helt let at opgøre præcise tal for danske børneteaters aktiviteter i udlandet, bl.a. fordi mange laver aftaler på helt egen hånd og ikke nødvendigvis indrapporterer dem.

Men tilbage i starten af 00'erne forsøgte ASSITEJ Danmark at holde styr på medlemmernes udenlandsrejser og kunne dengang  over en årrække notere sig omkring 20 teatre på det dobbelte antal turneer og med et samlet tal for opførelser på et godt stykke over 200 om året.

Fra 20 forskellige lande

Siden er det kun gået fremad, og med skabelsen af IVDS (International Vidensdatabase for Dansk Scenekunst – www.ivds.dk) er der skabt et forum og et værktøj til registrering af danske teatre – såvel børne- og ungdomsteatre som voksenteatre – på turne i udlandet.

Men lige nu gælder det altså om at give opkøberne til den aktuelle :DANISH+-showcase de bedste betingelser for at vurdere og forhåbentlig siden invitere flere danske børneteatre.

De omkring 60 gæster kommer i år fra knap 20 forskellige lande – bl.a. Brasilien, USA, Canada. Sydkorea og en lang række europæiske lande. En del har været på showcasen tidligere. Ifølge Niels Andersen er cirka halvdelen af årets gæster gengangere og resten altså nye.

Og der bliver taget godt imod alle af en lille hær af frivillige, der sørger for at gæsterne får adgang til hotelophold, alle måltider, alle forestillinger og sociale sammenkomster, hvor der netværkes på fuld tryk.

Både blandt de internationale gæster og med de danske teaterfolk, der spiller deres forestillinger på showcasen.

For de lokale og for danske formidlere

Selvom det på sin vis er et eksklusivt arrangement for udenlandske teaterarrangører, har :DANISH+ i år valgt at lade tre af aftenforestillingerne åbne for det aarhusianske teaterpublikum.

Producent Niels Andersen har tidligere fortalt, at det  skal ses som et tilbud til især den fremmedsprogede del af befolkningen i Aarhus, fordi man ved dette års showcase-festival råder over et spillested med rigtig mange pladser (Bora Boras store scene) – og at det samtidig er en gestus over for tilskudsgiverne fra Aarhus Kommune, der har støttet :DANISH+ siden starten i 2008.

Desuden har man også i år indlagt et seminar  i samarbejde med Aarhus Scenekunstcenter og Scenekunstnetværket Region Midtjylland i form af et   heldagsarrangement for danske undervisere, formidlere m.fl. omkring, hvad scenekunsten kan bidrage med til den almindelige undervisning og hvordan et samarbejde mellem skole og teaterliv kan skrues sammen.

Titlen på arrangementet 5. maj 2014 er 'Kunstnerisk læring i folkeskolen' – og udover div. oplæg og debat står ZeRUM, Uppercut Danseteater og Dansehallerne for forskellige workshops, hvor deltagerne får mulighed for at øve sig i praktiske værktøjer, som de kan anvende konkret i undervisningssituationer.

Derudover vil inspirationsdagen blive krydret med forestillinger fra festivalens program, hvor formidlerne får lejlighed til at se dansk børneteater spillet på engelsk for de internationale opkøbere.

Se mere på showcase-festivalens hjemmeside: www.danishplus.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere