Af: Carsten Jensen

2. maj 2014

Køb dansk!

Så er det tid for :DANISH+ 2014. Den biennale showcase får i år besøg af omkring 60 internationale opkøbere og festivalarrangører, der vil kigge nærmere på 17 danske børne- og ungdomsforestillinger.

Programmet er på plads for den fjerde udgave af den internationale showcase for dansk scenekunst for børn og unge, :DANISH+, som er målrettet opkøbere, festivalledere og programlæggere fra hele verden.

Det sker i Aarhus fra 3.-6. maj 2014 og showcasen er ifølge arrangørerne den eneste af sin art i Europa. Det er tale om en biennal begivenhed, som det lokale, men internationalt berømmede Gruppe 38 tog initiativ til første gang i 2008.

I år præsenteres 17 nyere danske forestillinger, som alle til formålet og anledningen opføres på engelsk og således giver de internationale tilskuere en ekstra god mulighed for at vurdere både indhold og egnethed for deres hjemlige publikum af børn og unge.

Dette års program spænder fra interaktive vandreforestillinger over animationsforestillinger og performance til moderne dans. Og afhængig af forestillingens genre og koncept har nogle teatre haft betydeligt mere travlt med oversættelser og iscenesættelser på engelsk end andre.

God eksportartikel

Formålet med showcase-festivalen er altså fremvise professionel dansk scenekunst for børn og unge – som det vil kunne tage sig ud på en turne eller festival et andet sted i verden end netop Aarhus og Danmark.

Festivalens forestillinger (se faktaboks) udgør et pænt udvalg af gode forestillinger fra danske teatre, der har ambitioner om at komme ud i den store verden – og hvoraf mange allerede har årelang erfaring med at turnere i andre lande og verdensdele, mens andre håber at opleve succes her også.

For netop børneteater er en kulturel eksportartikel, der har hævdet sig fint gennem et par årtier og ført sig frem ved festivaler og prisuddelinger. Det kaster godt nok ikke det store af sig rent økonomisk for hverken hjemlandet eller teatrene, men prestigemæssigt har man været med til at sætte et særligt teatersegment på verdenskortet.

Et dyrt arrangement

Der vil være cirka 60 internationale gæster plads til 2014-udgaven af :DANISH+ – og det er ifølge arrangørerne noget nær maksimum for dette specielle kulturelle eksportfremstøds  økonomiske og praktiske bæredygtighed. 

»Det er dyrt at lave :DANISH+, og det er udelukkende Teatret Gruppe 38, der må punge ud, hvis ikke det løber rundt. Festivalen har indtil nu genereret underskud, og én af de ting, vi kan gøre for at minimere dette, er at sætte loft på antallet af delegerede. Det forholder sig nemlig sådan, at kommer der mange delegerede, bliver det dyrere for os – så vi har et loft på cirka 60 gæster,« fortæller arrangements producent, Niels Andersen, der dog afviser, at man nærmest bevidst laver et eksportfremstød, der giver underskud, men at man selvfølgelig søger at gøre det så økonomisk attraktivt som muligt for de tilrejsende gæster, der ofte kommer langvejs fra.

»Det er ikke festivalen, vi skal tjene på, men vi håber naturligvis, at både vi selv og de andre deltagende teatre, får solgt forestillinger, så der kommer penge ind ad den vej,« siger Niels Andersen.

Der sælges forestillinger

Det er følgelig et nærliggende spørgsmål at høre, om der eksisterer en slags regnskab over succesen – fx i form af de deltagende teatres tilbagemeldinger om salg af forestillinger, der er direkte afledt af festivalen.

»Vi beder hver gang teatrene om at udfylde et evalueringsskema, som både indeholder spørgsmål om praktiske, afviklingsmæssige ting, men også om netværksdannelse og kontakter, man har fået. Desuden naturligvis spørgsmål om, hvorvidt man helt konkret har solgt forestillinger. Vi oplever hver gang, at der sælges forestillinger på festivalen, men på lang sigt kan det være vanskeligt at sige, hvor meget salg festivalen genererer, da et salg kan komme flere år efter en festival. Fx har vi selv i Gruppe 38 solgt turneforestillinger i 2015 på baggrund af festivalen i 2012,« siger Niels Andersen.

Rejselystne teatre

Og Gruppe 38 er da også et af de mere rejselystne teatre. I 2013 var man bl.a. i lande som Malta, Irland, Tyskland, Canada og USA, mens 2014 indtil videre byder på Tyskland, Polen, Skotland, Sverige, Liechtenstein og Schweiz – mens en række andre turnelande p.t. er på forhandlingsplanet.

Teatre som Batida, Meridiano, Refleksion, Madam Bach og Paolo Nani er også ofte at finde rundt om i verden, hvor man også lejlighedsvis afholder workshops og deltager i seminarer.

Det er dog ikke :DANISH+-afkast det hele. En hel del invitationer kommer dog også via kontakter skabt på den store årlige Aprilfestival, hvor omkring 100 gæster ser teater på dansk – og via allerede etablerede kontakter. Således er der festivaler og spillesteder rundt omkring i verden, bl.a. i Japan og Australien, der nærmest pr. princip har danske forestillinger med.

Det er ikke helt let at opgøre præcise tal for danske børneteaters aktiviteter i udlandet, bl.a. fordi mange laver aftaler på helt egen hånd og ikke nødvendigvis indrapporterer dem.

Men tilbage i starten af 00'erne forsøgte ASSITEJ Danmark at holde styr på medlemmernes udenlandsrejser og kunne dengang  over en årrække notere sig omkring 20 teatre på det dobbelte antal turneer og med et samlet tal for opførelser på et godt stykke over 200 om året.

Fra 20 forskellige lande

Siden er det kun gået fremad, og med skabelsen af IVDS (International Vidensdatabase for Dansk Scenekunst – www.ivds.dk) er der skabt et forum og et værktøj til registrering af danske teatre – såvel børne- og ungdomsteatre som voksenteatre – på turne i udlandet.

Men lige nu gælder det altså om at give opkøberne til den aktuelle :DANISH+-showcase de bedste betingelser for at vurdere og forhåbentlig siden invitere flere danske børneteatre.

De omkring 60 gæster kommer i år fra knap 20 forskellige lande – bl.a. Brasilien, USA, Canada. Sydkorea og en lang række europæiske lande. En del har været på showcasen tidligere. Ifølge Niels Andersen er cirka halvdelen af årets gæster gengangere og resten altså nye.

Og der bliver taget godt imod alle af en lille hær af frivillige, der sørger for at gæsterne får adgang til hotelophold, alle måltider, alle forestillinger og sociale sammenkomster, hvor der netværkes på fuld tryk.

Både blandt de internationale gæster og med de danske teaterfolk, der spiller deres forestillinger på showcasen.

For de lokale og for danske formidlere

Selvom det på sin vis er et eksklusivt arrangement for udenlandske teaterarrangører, har :DANISH+ i år valgt at lade tre af aftenforestillingerne åbne for det aarhusianske teaterpublikum.

Producent Niels Andersen har tidligere fortalt, at det  skal ses som et tilbud til især den fremmedsprogede del af befolkningen i Aarhus, fordi man ved dette års showcase-festival råder over et spillested med rigtig mange pladser (Bora Boras store scene) – og at det samtidig er en gestus over for tilskudsgiverne fra Aarhus Kommune, der har støttet :DANISH+ siden starten i 2008.

Desuden har man også i år indlagt et seminar  i samarbejde med Aarhus Scenekunstcenter og Scenekunstnetværket Region Midtjylland i form af et   heldagsarrangement for danske undervisere, formidlere m.fl. omkring, hvad scenekunsten kan bidrage med til den almindelige undervisning og hvordan et samarbejde mellem skole og teaterliv kan skrues sammen.

Titlen på arrangementet 5. maj 2014 er 'Kunstnerisk læring i folkeskolen' – og udover div. oplæg og debat står ZeRUM, Uppercut Danseteater og Dansehallerne for forskellige workshops, hvor deltagerne får mulighed for at øve sig i praktiske værktøjer, som de kan anvende konkret i undervisningssituationer.

Derudover vil inspirationsdagen blive krydret med forestillinger fra festivalens program, hvor formidlerne får lejlighed til at se dansk børneteater spillet på engelsk for de internationale opkøbere.

Se mere på showcase-festivalens hjemmeside: www.danishplus.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere