Af: Randi K. Pedersen

18. januar 2014

Klassisk Guldlok

Musikken er det bedste i en traditionel og imødekommende, men også lidt gumpetung nyopsætning af historien om Guldlok og de tre bjørne.

Eventyret om søde Guldlok, der farer vild i skoven og invaderer bjørnenes hus, er fortalt mange gange før – også som teater. Men det ved den nye generation i børnehavealderen jo ikke noget om. 

Måske har de fået historien læst højt og hvis ikke, kan de små nemt følge med i Teatret på Hjuls imødekommende udgave. Den er enkel, køn at se på og meget traditionel. Bortset fra en ting nemlig musikken.

Den nøjes ikke med at ledsage Alexander Moukhais sagtmodige mimik og gestik i rollen som dukkefører.  Det opleves meget af tiden, som om det er den vældigt opfindsomme og sjove musik med masser af bas og slagtøj, der styrer handlingsgangen i forestillingen. Med skiftende rytmer, styrke og stil markerer musikken, når noget nyt skal til at ske, og hjælper til at holde liv i fortællingen.  

Der er også andre gode elementer, der frisker op på klassikeren og til dels kompenserer for en temmelig gumpetung spillestil. En glimrende fortællestemme, som desværre ikke navngives, medvirker til at give forestillingen nærvær og tiltrængt dramatisk afveksling. Det fungerer også fint i samspillet med Moukhais ordløse dukkefører, så det ikke skaber forvirring, at man ser én person og hører en anden tale.  

Indadvendt dukkespil

Visuelt er det nogle sødt tegnede lysprojektioner, der viser vej gennem eventyret. Fra den storøjede Guldlok begiver sig af sted for at besøge sin mormor, til hun forlader de tre bjørnes hus. Hvor den friske og herligt frygtløse pige – helt efter bogen – har mæsket sig med deres grødmad, hoppet rundt i deres klodsede stole og afprøvet deres senge. For til sidst at falde i søvn i den mindste af dem, selv om den som en morsom detalje faktisk er for kort.

Det er ikke et syn, der huer bjørnefar og bjørnemor, som uvist af hvilken grund bliver kaldt for Hugo og Yvonne!

Men hvis navnene er sære, så er dukkerne til gengæld utroligt søde og nuttede og styres sikkert gennem historien. Møblerne er derimod meget lidt elegante, men det er jo også et hjem indrettet til bjørne, så en vis robusthed er måske på sin plads.

I betragtning af aldersgruppen virker forestillingens langsommelige tempo et stykke ad vejen helt rimeligt. Men lidt mere liv i kludene ville hjælpe gevaldigt, hvis Moukhai – som det skete i november – skal undgå at miste taget i de ældste børn.

De mange sceneskift opleves unødigt omstændelige, og det bliver ikke bedre af, at spillet hen mod slutningen mere synes at foregå som en indadvendt affære dukkerne imellem end ud til publikum. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.