Af: Carsten Jensen

19. april 2021

Klar til Aprilfestival i juni

Programmet for både den store weekend-del og de lukkede forestillinger for skoler og institutioner i hverdagene er nu på plads. De nuværende restriktioner bestemmer situationen omkring selve afviklingen, hvad der kan aflæses på publikumstal og adgangskrav m.v. samt nuværende aflysninger af bl.a. åbningsreception, festivalshow og faglige møder m.v. Så p.t. er selve forestillingerne stort set eneste sikre aktivitet på festivalen...

Aprilfestival 2021 bliver i sandhed en anderledes festival end de 49 forgængere: Flyttet fra april til juni i håb om at kunne afvikle den omfangsrige teaterfestival, som dog stadig vil foregå i covid-19-pandemiens årelange skygge – med restriktioner, der for nuværende betyder aflysning af stort set alle de aktiviteter, der ellers er en fast bestanddel af verdens største teaterfestival af sin art.

Forestillingerne er trods alt den vigtigste og uundværlige ingrediens, og med flytningen af festivalen håber arrangørerne at fastholde muligheden for, at teatrene kan vise forestillinger for formidlerne/opkøberne i weekenden, og at kommunens børn kan opleve teater på deres skoler og institutioner – og sammen med deres forældre i weekenden.

Højst 23-70 tilskuere

Fra arrangørerne på Teatercentrum meldes det, at programmet for weekenden og de åbne forestillinger på hverdage samt de lukkede forestillinger på hverdagene er på plads.

De erfarne programlæggere Dianna Telling og Katrine Hüttemeier har arbejdet energisk på at konvertere det oprindelige program for Aprilfestivalen (18.-25. april) til det muliges kunst i den nye festivalperiode (16.-22. juni), idet 42 forestillinger er blevet placeret i andre spillelokaler, fordi 12 af de oprindelige spillespiller/haller er optaget af undervisning, eksamener og andre aktiviteter i juni..

De nu gældende restriktioner omkring tilskuerforhold er aggressiv medarrangør, der bl.a. betyder, at der p.t. kun bliver adgang for mellem 23-70 tilskuere til de enkelte forestillinger; max syv tilskuerrækker; to meter fra scenografi til første publikumsrække og en meter mellem hver person på rækkerne.

Men med håb om at det bliver muligt at opgradere publikumstallet i takt med nye og positive genåbningsudmeldinger fra 6. maj og frem til festivalstart midt i juni.

Den logistiske mulighed for at ændre på set-uppet, så der bliver plads til flere tilskuere til de enkelte forestillinger, vil være til stede næsten helt frem til festivalstart, lyder det fra Dianna Telling, der står for planlægningen af det store weekendprogram, som byder på ca. 350 opførelser over tre dage.

Afbud: 22 forestillinger

Men det har også været en barsk omgang for de over 120 deltagende teatre at skulle forholde sig til flytningen af festivalen.  

»Flertallet af teatre har dog taget flytningen fra april til juni nærmest rørende pænt, også selvom det har betydet et større arbejde for dem med at rykke aktiviteter, måske engagere nye spillere osv. Man har været taknemmelig over, at festivalen blev flyttet og ikke aflyst, så der stadig er mulighed for at præsentere forestillinger for opkøberne,« siger hun.

Ikke alle teatre eller forestillinger fra det oprindelige program for Aprilfestivalen har dog haft mulighed for at deltage i den forskudte festival, men Teatercentrum vil lave en særlig YouTube-afdeling for de 22 frameldte festivalforestillinger, hvor de kan præsentere trailere m.v., rettet direkte mod formidlerne med henblik på opkøb af forestillinger.

Det har heller ikke været muligt at få de scenekunststuderende med på festivalen. De får ellers normalt tildelt erfarne mentorer fra de deltagende teatre og får et værdifuldt indblik i både festivalen og det store teatermiljø, som også rummer gode muligheder for arbejde i et spændende miljø.

Professionelle afviklingsteams

Blandt festivalens omkring 120 teatre er 23 af dem med for første gang, omend flere af disse kompagnier består af erfarne børneteaterfolk, der har været med i andre konstellationer. De særlige velkomst-arrangementer, herunder ikke mindst New Case – hvor de nye teatre normalt har mulighed for præsentere sig selv overfor opkøberne og de andre teatre – må dog formentlig aflyses.

Det gælder også de mange faglige aktiviteter og møderækker, ligesom åbningsreception og festivalshow m.v. er skåret ud af festivalprogrammet.

Der arbejdes dog stadig på muligheden for at etablere (udendørs) cafe og det for festivalen vigtige samlingssted for teaterfolk og for formidlere.

Men rammerne for en sikker festival fylder stadig mest, og der bliver udarbejdet en sikkerhedsplan for hele festivalen – for første gang i festivalernes historie.

I den indgår etablering af professionelle afviklingsteams ved hvert eneste spillested, som skal sørge for adgangsregulering, coronapas-tjek, afspritning af spillelokale før og efter hver forestilling m.v.

Flere centrale spørgsmål står dog stadig åbne her med to måneder til festivalstart: Skal alle over 12 år vise coronapas til alle forestillinger og færden i festivalområdet? Bliver det muligt for teaterfolk m.v. at gæste de lukkede forestillinger på hverdagene, som det har været kutyme gennem årene? Skal teatrene evt. selv hjælpe med at billettere osv.

Mulig kompensation til teatrene

Men vigtigst er selvfølgelig, at Aprilfestival 2021 i Holbæk kan gennemføres og de mange teatre kan præsentere deres forestillinger, og så må de øvrige aktiviteter afhænge af den aktuelle situation midt i juni.

»Det er svære omstændigheder at forberede festival under, når man ikke kender de præcise vilkår for afviklingen, men vi står klar med diverse 'pop-up'-aktiviteter, som vi vil gennemføre, hvis det bliver muligt,« siger Henrik Køhler, direktør på Teatercentrum og ansvarlig for Aprilfestival 2021 i samarbejde med værtskommunen Holbæk..

»Gennemførelsen af forestillinger er dog det vigtigste for os, så teatrene kan præsentere deres aktiviteter. Det har været både besværligt og dyrt for teatrene med flytningen af festivalen, så derfor vil vi også søge ekstra midler til at kunne kompensere lidt for disse ekstra udgifter, ligesom vi gør hvad vi kan for at få formidlerne til at deltage,« siger Henrik Køhler.

Seneste artikler

Seneste artikler

Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere