Af: Randi K. Pedersen

2. september 2020

Kildevand for ørerne

I Cantabile 2's nye forestilling er hørebøffer med isblåt lys adgangen til en oplevelse så ren og klar som kildevand.

Efter en kort dæmpet introduktion til forestillingen – det handler jo om stilhed – leder Siri Facchini Haff publikum ind på deres pladser i det mørke scenerum. Her venter der hver af os et par store behagelige hørebøffer med forjættende isblåt lys. 

Med dem på hovedet er forbindelsen skabt til de to nærværende og dygtige, hvidklædte performere, der taler og hvisker til os, til stilheden og til vores egne sanser, og forbindelsen bliver ikke afbrudt, før forestillingen er forbi. 

Et scenerum med få tilskuere giver måske sig selv i en tid med corona-regler, men oplevelsen af intimitet skyldes helt andre og meget mere spændende ting. Det er ikke kun høresansen, der bliver herligt aktiveret. Hele kroppen sættes med jævne mellemrum i bevægelse i et enkelt gentaget mønster, der er let at følge og huske. 

Korte tekster og naturens egne lyde forenes med små underholdende rollespil til underholdende og velspillede indslag, der med største selvfølgelighed viser nedslag i familien Danmarks hverdagsliv. 

Siri Facchini Haff tager sig med blid, men myndig røst af morgenvækningen. Karolina Pietrzykowskas er en livlig legekammerat til hunden, der halser og ter sig skønt, og som er en rigtig trøster, når uhyggen pludselig breder sig, og nogen bliver bange. 

Det er også hunden, der af mange børn er et kendt og kært medlem af familien, som nøgternt og nænsomt  baner vej til oplevelsen af livets ophør, når den tid kommer. Hjertet, som vi hører slå, indtil det ikke slår mere. Åndedrættet, der standser.  

Mærk lyden

Forestillingens fokuserede indhold er som kildevand for ørerne – rent og klart og med plads til at danne sine egne indre billeder med inspiration fra det righoldige lydunivers, man pludselig kan opleve helt tæt på. Havets brusen og bølgegang, havørnens vingeslag, der giver en forunderlig flyvende følelse af at sidde på dens ryg som en anden Nils Holgersen. 

Lyden af en motor sætter straks liv i lugtesansen, og styrtregnen giver kuldefornemmelser. Mærk lyden og mærk verden, som den udspiller sig i ørerne og visuelt inden for en hvid kvadratisk streg på gulvet, og med de lysende hørebøffer i mørket som fugle på hver sin pind.

Det er dårlig stil at bruge den ene forestilling til at slå den anden med. Undtagelsen må være, når det sker indenfor det samme teater, og det er svært ikke at sammenligne 'I Stilhedens Favn' med 'Spor af dyr'  fra 2017. Begge forestillinger er skabt efter Cantabile 2’s overbevisende og sympatiske koncept, Sanseværk for børn og unge, med et relevant indhold og målrettet samme nedre aldersgruppe. 

Men 'I Stilhedens favn”' appellerer med sin skarpt skårede minimalistiske form langt mere til sanserne end sin mere voluminøse forgænger. 

En forestilling, der i høj grad opleves gennem hørebøffer, virker også indlysende som et tilbud til et publikum,  der i den grad er vant til at have lyd i ørerne. Alene af den grund er 'I Stilhedens Favn' godt teater. 

Men det, der gør forestillingen i særklasse se- og høreværdig, er, at den uden store forklarende armbevægelser lader stilheden liste sig ind og overtage larmen og musik-streamingens plads. Sanserne får pludselig mulighed for at opleve lyden af stilhed, og hvad den kan rumme. Kærlighed ikke mindst.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.