Af: Randi K. Pedersen

17. marts 2010

Jul på hjul

Scenen er sat til en krydsning af det klassiske juleeventyr og en nissehistorie i den store teaterbus, men 'Op under jul' forløser ikke sit oplagte potentiale.

Der er lunt i bussen efter kulden udenfor. Manden, der byder velkommen er rar og siger, at vi både må småsnakke og også fotografere.

Han er vicevært i det skrummelstore røde hus, hvorfra det emmer af julehygge. Selv nøjes han ikke med at småsnakke, men nynner muntert og kommenterer uafbrudt alt, hvad der foregår. Helt overflødigt og synd for de små tilskuere, der får forestillingen proppet ned i halsen i stedet for at få ro til at opleve den.

‘Op under jul’ bliver præsenteret som ‘Historien om det røde hus’, og den er fuld af kønne, genkendelige scenebilleder, sjove genstande og troværdige dukker. På den fikse drejescene ses huset både udefra og indefra, på afstand og en enkelt gang i nærbillede. Vi kan også kigge ind til nogle af beboerne, når facaden lukkes op som låger i en julekalender. Det allerflotteste er det store loft med spindelvæv og skrammel – spændende for små barneøjne.

Her – lige under det skæve pandekagetag – bor nissen. Han spiser grød – også skeen! – og driller, sådan som en rigtig nisse skal. Længere nede bor operasanger Jensen, og i midten Tobias på fem år med sin højgravide mor Maria. Hun føder, før forestillingen er forbi. Helt nede i stueetagen sidder gamle Olsen, der kunne være en af de vise mænd fra Østerland. Men han er blot en herligt højtråbende gammel herre, hvis standardreplik er: ‘Luk døren’.

En underlig fjern figur

For selv om scenen er sat til en sød og munter krydsning af det klassiske juleeventyr og en nissehistorie, forløser ‘Op under jul’ slet ikke sit oplagte potentiale.

De ældste børn i aldersgruppen har sikkert allerede hørt om Maria og Jesusbarnet, men trods navnet og fødslen er der ingen klare referencer til bibelhistorien. Det er forvirrende og lige så sært, som at hverken mor eller Tobias skænker det nyankomne familiemedlem større opmærksomhed!

Der er heller ingen forklaring på portrættet på væggen af Tobias´s far, som arbejder i udlandet og forhåbentlig kommer hjem til jul. En fire-årig kan godt se, at farmand er i soldateruniform. Men de får ingen forklaring på, hvad han laver, og hvad Tobias tænker og føler i den anledning eller om ret meget andet i forestillingen. Som forestillingens centrale barn er han en underlig fjern figur uden syndelig kontakt til tilskuerne.

Mens mor koger risengrød, ser Tobias julekalender i TV. Fint nok, for så kan publikum være med på en lytter til den evigtunge ‘Banjomus’. Operasanger Jensen giver også et par numre. Mest opera, mens julen kun tilgodeses med et par strofer af ‘Et barn er født i Bethlehem’. En larmende flymotor skal fortælle, at far kommer hjem til jul – forhåbentlig ikke i en kiste! Og med fire tændte lys i adventskransen og en stjerne over det røde hus bliver det jul.

Trygt og godt, men en tynd kop teaterte, hvis tredje stjerne går til scenografien.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken