Af: Carsten Jensen

16. november 2016

Jul er også tågetuller og sansevandringer

Juleforestillingerne har atter bemægtiget sig de fleste stationære børneteatre, suppleret med installationer og sanseoplevelser. Og det er i høj grad genopsætningernes søde tid. De store teatre byder som vanlig på en blanding af klassiske familieforestillinger og mere målrettede julerier. Teateravisen forsøger sig atter med et nisserigtigt overblik...

Så er det atter blevet tid til at hive den mentale nissehue ned over tangenterne og frembringe dette års be(jule)hjertede forsøg på at vise vej til det scenekunstneriske juleknas på de store og små scener – hvor man kan finde rigtig gammeldags teaterforestillinger, næsten snefri familieklassikere, store balletter, dramatisk installationskunst, musikalske legestuer og kreative oplevelsesrum.

Teaterjul er i høj grad genopsætningernes højsæson, og derfor vil den meget opmærksomme læser også kunne fornemme et tilsvarende genbrug i denne introtekst til en travl forestillingstid, hvor de fleste af landets små og store teatre vælger at servicere deres faste publikum, mens enkelte andre holder julefri og bruger kræfterne på kommende produktioner.

Skabelon-teater

De første juleforestillinger for børn og deres medtagede voksne kan allerede ses, mens resten snart følger efter. Mens flere egnsteatre bl.a. satser på kabaretter og lidt julelir, bliver de kære små fodret med nisser og julehygge på de små børneteaterscener – og dertil kommer så klassikere uden snegaranti på flere af de store teatre.

Den første anmeldelse af en af dette års juleforestillinger er netop sat på portalen, mens flere følger i de kommende uger – til supplement af de mange allerede anmeldte genopsætninger. Hvad man kan orientere sig via den omfangsrige faktaboks.

Rent scenekunstnerisk har julen det jo med at antage faste former, hvad Henrik Lyding meget præcist beskriver i indledningen af sin anmeldelse af Ishøj Teaters nye juleforestilling:   

'Med 'Nøddebo Præstegård' som undtagelsen er juleforestillinger som oftest støbt efter nærmest den samme skabelon. Nogen eller noget vil ikke have, at det bliver jul. Om det så er julehadende mennesker som Scrooge i Dickens-dramaet 'Et juleeventyr' på Frilandsmuseet, manglende sne på Zangenbergs Teater, risiko for forliste skibe i tv-julekalenderen/teaterstykket 'Jul i Gammelby' eller bare den fæle materialisme generelt i diverse julekomedier gennem årene. Og så går spilletiden ellers med, at mennesker, nisser, engle, hvad ved jeg, alligevel får det til at blive jul. Men først til aller-allersidst – Simsalabim, så står julen der midt på scenen og glimrer og glitrer med al sin uegennyttige glæde'.

Installationer og sansevandringer

Skabeloner og genbrug er således en fast del af julens teatertilbud, men nyskabende forestillinger ser dog de korte vinterdages lys. De senere år har flere teatre således udskiftet traditionelle teaterforestillinger med installationer og sanseture – som egnsteatret Carte Blanche i Viborg, der i flere år har lavet 'Englestue', hvor man har fået skiftende kunstnere til at kreere poetiske og magiske legerum, hvor man eksperimenterer med 'vores forståelse af julen', som det hedder i årets udgave, der er skabt af Mejse Damsoe Jeppesen og Ditte Lundsgaard Nielsen.

På tilsvarende vis har ZeBU på Amager også i år bedt 24 kunstnere om at indrette hver sit hemmelige rum på teatret og Børnekulturhus Ama'r, hvor børn og unge og deres voksne kan gå på opdagelse i '24 nye hemmeligheder', der altså tilbyder en 'eventyrlig vandring gennem byens største julekalender'.

Og i år er også Teater Refleksion i Aarhus med på installationsjulen, idet animationsteatret i et partnerskab med it-virksomheden Redia A/S har skabt 'Gerdas Rejse', der sender publikum ud på en magisk, interaktiv rejse. Den digitale sanseoplevelse er inspireret af H.C. Andersens eventyr 'Snedronningen'.

Tågetuller og tottentuer

Men for børn og unge og deres voksne, der foretrækker mere traditionelle juleforestillinger, er der som nævnt mange tilbud. Og flere med egne, lange traditioner: Således spiller Riddersalen 'De underjordiske' for 22. år – og med et stort tilbagevendende publikum år efter år. Der er sket udskiftninger i spillertrup og udslidt scenografi, men tågetuller, tottentuer, nisser, en lygtemand, en vandmoder, en gemmekone og allehånde andre væsener og dyr er der stadig…

Og selvom BellevueTeatrets 'Folk og røvere i Kardemommeby' er oppe på 35. år og jo ikke har meget jul over sig, så valfarter børnefamilierne som altid til. Og får atter i år mulighed for at klappe en vaskeægte kamel før, i pausen og efter forestillingen. Dog udenfor teatret og kun i udvalgte weekender.

Men klassiske familieforestillinger gør det ofte ud for juleforestillinger andre steder, således spiller Aalborg Teater 'Ronja Røverdatter' og Aarhus Teater 'Fakiren fra Bilbao' (angiveligt med indlagt 'julegys og gru'…), mens den tredje landsdelsscene i Odense holder rigtig 'Peters Jul'.

Til gengæld holder Folketeatret i år en pause med 'Nøddebo Præstegaard', der ellers har været en fast bestanddel i mange af forestillingens 128 år. I år har man nemlig 'Hodja fra Pjort' til at flyve over scenen, suppleret med Meridianos 'Engle i sneen' for de små på den reetablerede børnescene.

Julen på turne og i dansesko

Til gengæld kan man måske opleve Svanen dansk-tjekkisk dukketeaters mere minimalistiske dukketeaterudgave af 'Nøddebo Præstegaard', som det lille turnerende børneteater har på repertoiret.

Ganske som en række andre små turnerende børneteatre byder ind med juleforestillinger i rejseform (se faktaboks) og gæstespiller her og hisset.

Louise Schouw Teater fastholder herredømmet som overjuleteater med et repertoire på ni turne-nisseforestillinger, hvor flere kan opleves rundt omkring på stationære børneteatre, egnsteatre, teaterforeninger m.v. Et par er ikke refusionsgodkendt p.t., men spiller via formidlingsordningen.

Louise Schouw er således med en travl og indbringende tid virkelig glad for julen…(læs evt. portrætartiklen 'Juleforestillingernes ukronede overnisse')

Vil man gerne se julen danset ind, inden den familiære tur om træet, så er der også mulighed for det i år, hvor København byder på hele to udgaver af 'Nøddeknækkeren': Pantomimeteatrets store klassiske balletforestilling i Tivolis Koncertsal og Steen Koerners breakdanse-electric boogie-fortolkning på Docken i Nordhavn.

Og som vanlig indtager London Toast Theatre også Tivolis Glassal med deres Crazy Christmas Cabaret, der i år hedder 'Shakin' up Sherwood' og som de foregående år trods kabaret-titlen også har ganske lidt med julen at gøre. Men ofte er ganske fornøjelig og således kan bruges som en munter pause – velvidende at julen er i fuld gang – og varer længe… 

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere