Af: Carsten Jensen

24. november 2010

Juleforestillingernes ukronede overnisse

Louise Schouw Teater har hele seks turnerende juleforestillinger, fordelt på fire skuespilhold, på banen i denne tid, hvor det bliver til i alt 170 opførelser landet over. Den veritable nissefabrik har dog også andre produktioner på repertoiret og spiller i indeværende sæson næsten 300 forestillinger. Louise Schouw er direktøren for det hele...

(24.11.2010) Julen er en hektisk tid for mange. Og både store og små teatre er klar over behovet og potentialet for juleforestillinger. Derfor er der dømt nisser og kunstig sne på de fleste små børneteatre og mange af de store institutionsteatre, ligesom adskillige turnerende børneteatre har faste juleforestillinger på repertoirelisten. (Se artiklen ’Masser af juleknas’ ).

Men ingen slår dog Louise Schouw Teater, der har hele seks juleforestillinger og ti skuespillere på farten frem til jul.
»For snart 11 år siden lavede vi vores første juleforestilling, og det blev så stor en succes, at den har været udsolgt lige siden. Jeg har så løbende lavet nye forestillinger, som alle spiller videre, fordi de bare sælger som varmt wienerbrød. Jeg spiller også selv med 'i ”Den store nisseprøve', og den har allerede solgt 25 forestillinger i julen 2011 – så ja, der er godt gang i nisseforretningen,” lyder det fra overnisse Louise Schouw, der er indehaver af Louise Schouw – Teater & Event, som udover teaterproduktion og –turneer også gør i undervisning, events og instruktionsopgaver m.v.

Skuespiller i USA

Louise Schouw var blot midt i tyverne, da hun søsatte sin kulturformidlingsforretning, men organisationstalentet og evnen til at have mange bolde i luften blev etableret, mens hun bl.a. tog en skuespilleruddannelse fra Skandinavisk Teaterskole.

»For at finansiere min teateruddannelse arbejdede jeg på ARTE og Billetnet igennem hele mit uddannelsesforløb. Der fik jeg en viden om billetsalg og teateradministration og lærte faget 'bag scenen’. I samme periode arbejdede jeg på et par forestillinger bag scenen på London Toast Theatre, både som instruktørassistent, forestillingsleder og scenemester osv. Da jeg var færdig med min uddannelse, gik det op for mig, at jeg faktisk samtidig havde en fået kæmpe viden om teaterformidling med i bagagen,« fortæller Louise Schouw om baggrunden for sit virke.
I første omgang var det dog selve skuespilleriet, der blev prøvet af – omend på den anden side af Atlanten.

»Jeg flyttede til USA, hvor jeg fik en rolle på et turnerende teater, og havde det ikke været for problemer med arbejdstilladelsen, havde jeg nok været der endnu,« siger Louise Schouw, der efter hjemkomsten begyndte at coache virksomhedsledere i kommunikation, kropssprog og stemmeføring.

»Og da en stor kunde en dag bad mig komme med fem instruktører og samtidig sagde: 'Så sender du bare en regning på det' – ja, så fik jeg mig et SE-nummer. Senere skulle jeg lave en forestilling med nogle kolleger, og det var derfor oplagt at gøre det igennem mig, da jeg jo var den eneste med et SE-nummer. Og sådan startede mit lille teater. Ret tilfældigt egentlig – men set i bakspejlet kan jeg godt se, at jeg altid har været 'gør-det-selv'-typen og altid har haft 200 bolde i luften,« kommer det selvindsigtsfuldt fra direktøren for det hele.

Man skal også kunne spille i storcentre

Karrieren som teaterproducent begyndte stationært på lejede scener – hos bl.a. Anemone Teatret, Nørrebros Teater, Dansescenen og Glassalen i Tivoli. Og nogenlunde samtidig kom den første juleforestilling, 'Nissedrys', som altså har spillet på turne lige siden. Og er blevet suppleret med yderligere fem julerier: ’Nissedrys og trolderier’, ’Den store nisseprøve’, ’Sikke mange klokken slår’, ’Jul i kufferten’ og ’Kaptajn Bimses jul’.

»Vi spiller i alt i år ca. 170 juleforestillinger, fordelt på fire skuespilhold og altså seks forskellige forestillinger. Næste år kommer der en ny forestilling til 'Nissedrys'-holdet Nina Christrup og Judith Rothenborg, men så lukker vi også en af de andre Nissedrys-forestillinger,«siger nissemor Schouw og tilføjer, at de mange juleforestillinger spiller både på store og små teatre, biblioteker og skoler og i institutioner og kulturhuse – og på scener i storcentrene, hvad der ikke står øverst på ønskesedlen hos de fleste børneteatre.

»Mange i branchen opfatter dét at spille i et storcenter som noget nedværdigende – og ja, det er noget helt andet end at spille på et teater, men med en ordentlig lyssætning og noget godt lyd kan det altså også lade sig gøre at give børn en god oplevelse med teater, selvom de oplever det i et center. Måske opfattes det ikke som at være 'fint nok' – men det gælder om at se mulighederne i stedet for begrænsningerne,« kommer det bestemt fra Louise Schouw, der synes, at branchen generelt er fyldt med fordomme om, hvad man kan og hvad man ikke kan.

Men de ti skuespillere, der tjener hyren hjem i denne tid ved at lave juleforestillinger, har det ifølge Louise Schouw rigtig fint med den sæsonbetonede udfordring.

»Én måned om året drøner vi rundt i landet og spiller et hav af forestillinger. Hver eneste dag i december møder vi kun glade børn og voksne, folk der takker os og smiler til os, børn der krammer os, små piger der kigger op på mig som Nisselise og siger: ’Hvor er du smuk'. Vi får ønskesedler, sutter, tegninger – ja, vi har spillet for børn, som har
medbragt risengrød til os. Når jeg har mit Nisselise-tøj på, tror jeg jo virkelig på julemanden – og den magi, duften, lysten, glæden ved julen giver vi videre til børn og voksne,«siger Louise Schouw, der mestendels har det sådan, at hun ville ønske, at julen varede lidt længere…

 

Årets Børneteaterforestilling

Men der er jo altså andet end julerier i Louise Schouw Teater, der i indeværende sæson afvikler omkring 300 forestillinger,
Børneteateravisen.dk har ved et par lejligheder karakteriseret virksomheden som et turneproduktionsapparat, der overvejende formidler forestillinger, som er overført fra andre teatre, og selvom det  gælder enkelte produktioner, er det skudt helt og aldeles forbi, understreger Louise Schouw, der godt nok har 'arvet' de to Bjarne Reuter-sællerter, 'Kaptajn Bimse og Goggeletten' og 'Kaptajn Bimses Jul' fra Teater Vestvolden, men selv har produceret de øvrige otte af sæsonens produktioner.

'Lille Claus og Store Claus’, der for nylig spillede en periode i Glassalen i Tivoli og nu er på turne, er en samproduktion mellem Louise Schouw Teater og London Toast Theatre – ligesom hun i sin tid fik ideen til og producerede 'Spejlvendt' for Taastrup Teater, inden hun efterfølgende tog forestillingen med i sin turnevirksomhed.

Da 'Junglebogen' i november 2008 løb med Danmarks Teaterforeningers pris for Årets Børneteaterforestilling, var der godt nok tale om en samproduktion med Ølstykke Sommerteater, hvor den havde premiere forud for den turne, der gjorde den til et hit hos mange af landets teaterforeninger, men det var Louise Schouw, der producerede forestillingen.

»Jeg fik ideen, sørgede for at få Carl Erik Sørensen til at lave manuskriptet, gik til manusmøder, gennemlæsninger, ansatte skuespillere, var budgetansvarlig osv. – og det er som mit samarbejde med andre teatre: Jeg kommer med ideen, som de så køber, hvorefter jeg laver forestillingen,« understreger Louise Schouw om forhistorien til ’Junglebogen’, der fik gode ord med på vejen fra anmelderne.

’En munter og uhøjtidelig familieforestilling med præcist tegnede figurer for ungerne og begavede ordspil for de voksne', noterede Henrik Lyding i Jyllands-Posten, mens Vibeke Wern gav den fem stjerner i Berlingske Tidende og bl.a. skrev: 'Moderne mennesketyper og familieliv i mange forskellige afskygninger spejles raffineret i Ølstykke Sommerteaters herlige musicalversion af 'Junglebogen'.

Det handler om netværk

»Ofte producerer jeg forestillinger enten i samarbejde med andre teatre eller til andre teatre. Jeg har bl.a. et fint samarbejde med en masse jyske teatre, som køber hele forestillinger af mig,« siger Louise Schouw om konceptet, hvor hun får teatre eller spillesteder med på en forestilling.

»Jeg er jo som ustøttet teater meget afhængig af min egen energi og lyst. Jeg skal ville det 100 procent for at få det ud over rampen. Derfor laver jeg normalt kun forestillinger der er ’født’ hos mig selv. Flere gange har jeg altså så fået andre spillesteder med på ideen, hvorefter de har købt en spilleperiode til eget sæsonrepertoire af mig. Og jeg får tit henvendelser fra folk, der gerne vil have at jeg sælger netop deres forestilling på turné, men jeg siger altid nej, da min ild ikke er i de projekter. Uden ild – intet salg,« lyder det fra Louise Schouw, der foretrækker at være en af landets største turneteatervirksomheder frem for et virke som teaterleder på et stationært teater – og i den forbindelse har opbygget et stort og solidt netværk.

»Som årene er gået, har jeg fundet ud af, at jeg er rigtig god til at netværke, huske navne, ansigter osv. – og derfor var det oplagt at lave turnéer. Desuden fandt jeg det nemmere at sove ordentligt om natten, når jeg ikke stod med budgetter på flere millioner kroner alene på stationære produktioner. Turneerne er nemmere økonomisk, fordi man ikke selv står for billetformidlingen. Mine kunder er primært folk i mit netværk, som tidligere har købet mine forestillinger og så bliver netværket udvidet hvert år – via mund til mund-metoden og Den Røde Brochure m.v. Jeg kan godt lide kommunikationen med opkøberne, og den bedste anmeldelse, man kan få, er jo netop at mine kunder køber forestillinger af mig igen og igen,« lyder det markedsføringsberedte svar.

’Antboy’ forude

Og det går jo tilsyneladende også glimrende, hvis man ser på den samlede turneproduktion – hvor julesalget på de 170 forestillinger altså er den absolutte højsæson.

Her tager Randers Egnsteater sin part i år, idet man har købt 40 opførelser af ’Kaptajn Bimses jul', mens Skive Theater får 12 juleforestillinger – og Himmerlands Teater sidste år fik 24 gange ’Den store nisseprøve’ og næste år har købt ’Nissedrys og Trolderier’.

»Jeg har også tidligere leveret forestillinger til Vendsyssel Teater og Jomfru Ane Teatret m.fl., og i næste sæson producerer jeg yderligere to-tre forestillinger. Jeg skal bl.a. lave en musikalsk dramatisering af den populære børnebog ’Antboy – en vaskeægte superhelt’, som teaterforeningerne allerede har vist stor interesse for. Kenneth Bøgh Andersens bøger af samme navn bliver i øvrigt også filmatiseret, ligesom tre nye bøger i serien udkommer i forbindelse med vores premiere i januar 2012. Vi har fundet bogen og temaet ved at tale med børn på skoler og en masse bibliotekarer om, hvad der lige nu er hot,« fortæller Louise Schouw, der i øvrigt også opererer med deciderede voksenforestillinger.

»I efteråret 2012 laver jeg en nydramatisering om Edith Piafs liv med Sonja Richter på scenen og Jan Hertz som instruktør. Og jeg har lige instrueret og produceret Judith Rothenborg i 'Alder ingen hindring' – en forestilling der handler om glæden ved livet, selvom man pludselig er blevet senior,« kommer det fra Louise Shouw, der med sine egne blot 36 år stadig er langt fra tilbagetrækningsalderen.

Så der er tid til mange flere teaterproduktioner – herunder nok ikke mindst juleforestillinger.

Seneste artikler

Seneste artikler

Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere