Af: Randi K. Pedersen

19. november 2012

Jubilerende crazy-kaos

Crazy Christmas Cabaret og Vivienne McKee kan fejre 30-års jubilæum med en flot fjer i hatten. Men trods undervisningsmateriale og appel til landets skoleelever er det nok kun de allerældste, der får fuld gevinst af et besøg i Glassalen.

’Det bliver comple-e-et different’. Ikke noget med bar røv og flove vitser under bæltestedet – ikke før efter pausen. Ikke noget med at interaktivere publikum til at råbe og huje og baske med armene hvert andet øjeblik. Crazy Christmas Cabaret’s 30 år skal fejres med stil og med film, forsikrer cabarettens utrættelige indpisker, Vivienne McKee.

Mængden af vulgære vitser er ganske rigtig reduceret og tak for det. Der er desværre også skruet ned for samfundssatiren. Men komikken og det farverige musikalske show er trimmet og i topform i et mere eller mindre kontrolleret crazy-kaos af flere sammenflettede historier.

Det er mindst to for meget til, at børn under gymnasiealderen vil kunne følge med, og det er også kun med lodder og trisser, at  trådene samles til sidst.

Inspirationen er hentet hos Alfred Hitchcock, hvis evne til gys og gru går fint i hak med gakkede grin. Holdet mukker selvfølgelig, de vil lave cabaret – ikke film, men får en håndfast ordre om at vise ’positiv energy’. Det gør de så med forrygende fysisk udfoldelse og stor musikalitet, hvor to danske musicalstjerner, Henrik Lund og Julie Steincke, i den grad bidrager til festen.

Eminent sproglig komik

Visuelt og dramatisk får ’Hitchcock-up’ nogle oplagte kvaliteter ved at inddrage Hitchcocks univers. Mens fortidens verdensstjerner passerer i baggrunden, slås nutidens noget mindre, men højst nærværende stars om rollerne.

Hitchcock medvirker i egen høje person på en baggrundsvideo og i Andrew Jeffers højlydt protesterende skikkelse på scenen. Den trinde englænder foretrækker store damerober og lumre løjer, hvilket ikke forhindrer ham i at servere en skæg parodi på filmmesteren.  

Efter pausen bliver der budt på opsamlingsheat med nogle af cabarettens velkendte typer som Hansi von Hinten og Dr. van Helsingør fra Elsinore. Så gamle fans og jubilerende medvirkende ikke går hulkende hjem med crazy cabaret-abstinenser.

Jeffers får også luftet sine strutkjoler kjoler, vilde hatte og solide lægge og høster bifald for muntre indfald. Til gengæld skaber det et umotiveret break i den i forvejen kringlede historie om at lave en film.

Ingen crazy cabaret uden eminent sproglig komik i ordspil og sprogforbistringer, som afleveres med publikumsvenlig omhu for udtalen. En mere underholdende lektion i engelsk kan man dårligt forestille sig – heller ikke for et ungt publikum. De vil sikkert sætte pris på forestillingens veloplagte musical-kvaliteter i de superflotte sangnumre. Mens Hitchcock-pastichen næppe vil sige dem noget.    

Crazy Christmas Cabaret kan i alle tilfælde fejre 30-års jubilæum med en flot fjer i hatten. Den sidder på hovedet af direktricen Vivienne McKee. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.