Af: Randi K. Pedersen

12. september 2008

Jubeloldingenes oprør

I 'Olde Krudt' rulles satire og skønne skrøner ud med kørestil og rollator

Historier fra et plejehjem – skal det nu være noget for børn. Ja, for selv om ‘Olde Krudts eventyr’ er Musikteatret Undergrundens 30-års jubilæumsforestilling, ligner Olde Krudt og hendes medbeboer ikke jubeloldinge, men et uvorne, voldsomt antiautoritære unger.

De er stærkt utilfredse med at blive behandlet som – nå, ja børn
. Så når de hyper-energiske gamle ruller sig ud – hun
i kørestol og han
med rollator – ruller satiren ind, og den er ikke til at misforstå i den skøre og ret skægge opera for børn. Hvor den aktuelle plejehjemshistorie indeholder en række skønne skrøner, og nykomponerede sange over orkestermusik af Tjaikovskij indgår naturligt i strømmen af replikker.

Med livlig mimik og stor komik skaber iscenesættelsen en direkte linje til publikum. Især Olde Krudt, der ikke går af vejen for småbeskidt metoder, forsøger mere end én gang at få publikum på sin
side. Med himmelvendte øjne og munden syrligt rimpet sammen til hønserumpe kommenterer hun tavst mandens bemærkninger.

Det går mindre stille af, når han laver en bommert, så kørestol og rollator kolliderer. Han gør ellers en del for at være hende tilpas. For eksempel får selvhjælp en helt ny betydning, når krykstokken bruges til at smadre glasset til skabet med småkager.

Op med rullegardinerne

Men Olde Krudt er en strid dame og ikke særlig taknemmelig. Hun og manden er i det hele taget ikke enige om ret meget andet, end at personalet er håbløse. De gamle ryster også på hovedet over det politiske system og kontrol Danmark. Men lige nu holder personalet møde, og så er det med at udnytte frirummet, mens tid er.

Op
ryger rullegardinerne. De er nede, for at de gamle skal tro, det er nat. Så finder de sig i at komme i seng, selvom det kun er frokost! Men ikke Olde Krudt og manden, der ikke har noget navn. For nu skal der fortælles historier, den ene skønne skrøne værre end den anden i fint samspil med de flotte videoprojektioner. Men som også har en snert af alvor og realitet, der gør dem værd at lytte til.

Er man ikke til dét, kan man bare nyde underholdningsværdien – den er høj. Hvor
høj, får publikum her og nu mulighed for at ytre sig om. Der er nemlig tilbud om at stemme på den af løgnehistorierne, man synes bedst om! Skal det være den med usynlighedskappen, den med syvmilestøvlerne eller den med doven-Lars? Eller måske den mest overrumplende, at de to gamle på plejehjemmet viser sig at være søskende!

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Fine erfaringer
Teatergruppen Batida:
'Det bedste i verden'
En visuel humørbombe og munter musik er rammen om en fin historie om at overkomme modgang