Af: Janken Varden

15. juni 2014

Jorden rundt i hval– og sneglefart

'Ud i verden at se, på ryggen af hvalen kan alting ske'. Engelsk billedbog omsat til mangfoldig énmandsteater.

Julia Donaldson er endnu en af disse børnebogsforfattere, der arbejder i den lange engelske tradition for frit fabulerende tekster, hvor alt kan ske. Jeg tænker på Alice in Wonderland, på Peter Plys og Nalle Puh, på Beatrix Potter og på Edward Lear med 'The Owl and the Pussycat', som Donaldson selv nævner som en vigtig inspirationskilde. Selve essensen af 'the nonsense verse'.

Fortællingen om 'The snail and the whale' har Teatret st.tv. taget til sig og omsat til en scenisk fortælling. Originaltitlens rim måtte rigtignok give fortabt, men grundhistorien er beholdt, og den er jo god nok. Den giver ophav til mange slags scenisk aktivitet.

Udlængsel

Rie skal på tur med sine forældre, men de skal bare – ja, hvad skal de: AAbejde lidt, støvsuge lidt, ordne lidt, vente lidt. Det er fikst fremstillet, som skyggeteater på de 17 skærme, der danner spillepladsens bagvæg, hvor de voksne er store og Rie er lille og mere eller mindre usynlig for de voksne.

Skærmene i sig selv danner, lige så fikst, omridset af en gigantisk hval. I alle fald: Rie keder sig og bliver nødt til at underholde sig selv imens.

Ligedan forholder det sig med sneglen i bogen, der med sine mange koloni-kammerater sidder fast på den undersøiske klippe, og ikke kommer nogen vegne, og ser livet passere i form af fisk og både i alle størrelser. I sin udlængsel laver den et slim-spor – en slags undervandsgraffiti – med bøn om et lift ud i verden, og sandelig: en læsekyndig hval indvilliger i at tage den med på sin hale.

Og så begynder en eventyrlig rejse jorden rundt, hvor sneglen opdager hvor ufatteligt stor og mangfoldig verden er, og hvor ufatteligt liden den selv er.

Rie fortæller historien for os

Rie, i skikkelse af Marianne Søndergaard Madsen, følger sneglens odyssé der tager os fra det ene spændende og eksotiske sted til det andet.

Til is og kulde ved Grønlands kyst, til pingvinkolonier i Antarktis, til dybe dyk ved Kina og papirklip og havbio, til surfing ved Australiens Great Barrier Rief – ja, til og med til samba i Rio kommer vi: 'Ud i verden at se, på ryggen af hvalen kan alting ske'.

Indtil hvalen strander. og den lille snegl må træde i karakter og mobiliserer børnene fra den nærliggende skole til at hale hvalen ud i vandet igen.

Og omsider lægger mor og far mærke til Rie og hører hendes konkylie.

Et netværk af gode kræfter

Lisbeth Burian er fast samarbejdspartner i Teater st.tv. Hun har skabt en yderst mangfoldig scenografi. Sune Skulbøl Vraa er også genganger i teatrets forestillinger. Hans musik er med os hele vejen. De er begge – ligesom den dygtige instruktør, Anders Lundorph – solide og professionelle kræfter, med et langt samarbejde og en umiddelbar samklang med Teatret st.tv.

Teknisk set er det en ganske avanceret forestilling. Ved hjælp af projektører både forfra og bagfra, små sættekasser med sjove interiører og topografier, og minikameraer alle vegne, bliver vi gelejdet fra sted til sted af Marianne Søndergaard Mortensen iført en glad blå hue med rød dusk.

Vi møder eksotiske steder og underlige skabninger på vores færd, men fortællingen er ikke fri for at få et lidt flagrende præg. Vi springer i løbefart fra kinesiske papirklip og drager til forurenet vand og dristige surfere.

Heldigvis har vores fortællerske styr på det meste. Hendes fortællerstil er både charmerende og engageret, så når vi konfronteres med de forskellige miljøer og tekniske installationer, smittes vi af hendes begejstring. Og moralen er klar: Selv en lille snegl kan gøre en forskel, og mange små kan hjælpe en kæmpe når de lægger kræfterne sammen.

Hvis jeg havde et eventyr som dette, og så avancerede muligheder for, at vise beretningen frem i al sin bredde – ja, så er jeg sandelig ikke sikker på, om jeg hellere ville gå tur med mine forældre.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.