Af: Anne Middeboe Christensen

18. februar 2009

’Jeg sagde, at jeg var frisør i Vejle’

Anne Abbednæs’ luderforestilling er et modigt indlæg i debatten om prostitution – det fordomsfyldte fag, der ikke tager erhvervspraktikanter.

Hvad drømmer du om at blive, når bliver stor? Pædagog, it-konsulent eller luder?

Så kontant sætter Anne Abbednæs prostitution på skoleskemaet, når hun rejser rundt på skoler og viser sin forestilling ‘Voyeur’ for de 15-årige og dem derover. Hun medbringer bare sig selv, en kondicykel og et svedhåndklæde til at hænge om halsen og joggingtøjet. Det er nok til at skabe en teatersituation, som hverken de unge eller deres voksne glemmer lige med det samme.

Anne Abbednæs går frygtløs i kødet på sine tilskuere og på sine fiktive medspillere. Hun har komponeret en forestilling om to kvinder, der begge er endt som ludere. Grethe, der betragter sig selv som servicemedarbejder med egen massageklinik – og Lotte, der er endt som narkoluder. Abbednæs spiller så intervieweren, der spørger pigerne om, hvordan det egentlig kan være, at de endte med at sælge sig selv. Og fermt nok spiller hun også pigerne, der svarer.

‘Voyeur’ er blevet til en stærk og ublufærdig forestilling. Anne Abbednæs har et utroligt direkte og lysende, blåt blik, som ænser enhver nervøsitet eller nysgerrighed hos sine tilskuere. Jamen, har I spørgmål? Hun svarer såmænd på det hele, selv de mest lurvede detaljer. Hun lægger modigt og personligt ud med at fortælle, at hun selv er fitness-instruktør, men at hendes biologiske mormor var prostitueret. Og så bliver tilskuerne helt stille.

Monologerne former sig som dagligdags betragtninger. Om at der skal være ’pænt og rent’ i ’den her branche her’, hvor ’en gennemsnitlig kunde tager 12 ½ minut’ – og hvor man skal kunne klare mere end ti kunder om dagen. Kunder, der som regel er ’gifte mænd’ – ikke så få endda ’med barnestol i bilen’…

Men monologerne udstråler også en velment og beklagende høflighed over for de unge tilskuere. For kæresten var 18 år, og hun var kun 12 år, ’så jeg gik med til ting, som 12-årige piger slet ikke skal vide noget om,’ som den ene af luderne siger det. Skolepigerne rundt om hende gyser. ’Gider I høre det?’ spørger Abbednæs prompte. Og jo, det gider de rigtignok.

Smadret underliv

Imponerende nok ender Abbednæs aldrig i den sociale sentimentalitet. Tværtimod er hun hardcore rå i sine beskrivelser af et smadret underliv og et amputeret følelsesliv. Det flotte er, at hun får sine to kvinder til at fremstå som mennesker. Som kvinder og kærester. Og som mødre. Den ene som moderen, der bare har svært ved at få et ordentligt forhold til sin datter. Og den anden som kvinden, der skulle have været mor, hvis ikke en kunde var gået grassat med en flaske…

Psykologisk er det interessant at se, hvordan dobbeltmonologen i begyndelsen lægger op til, at tilskuerne skal synes bedre om den ene luder end den anden. Skal mene, at den ene har mere styr på sit liv end den anden. Eller at hun er bedre til ikke at blive et offer end den anden. Når forestillingen er slut, har man fået lyst til at møde dem begge to, sådan et sted ude i virkeligheden. Og man har fået indtrykket af, at ens egne fordomme er blevet justeret – fordi Anne Abbednæs ubesværet har klinet sig ind i ens verdensopfattelse.

Smadret illusion

Lisbeth Knopper har været konsulent på forestillingen og har angiveligt justeret Abbednæs’ egen instruktion. Resultatet er i hvert fald et flot og stramt, interaktivt teaterudtryk. Men det er afgørende, at de inviterede børn og klasser kan magte forestillingen – og velsagtens at deres lærere kan fortsætte åbenheden. Selv havde jeg gerne ventet med at se den, til jeg var 17…

Der må være langt fra skolens gængse seksualoplysning og så til denne forestilling. Visse ting går langt ud over grænsen i forhold til elevernes egne erfaringer – netsurfing eller ej – og fra hvad de måske har lyst til at stifte bekendtskab med. Men det er faktisk en styrke ved forestillingen, at den ikke forsøger at sætte noget filter på. Netop derved bliver ‘Voyeur’ til en meget regulær erhvervsvejledning på området – skræmmende, men uden at pege fingre. Akkurat som Holbæk Teaters tabubrydende voksenforestilling Tvang af Odile Poulsen og Lotte Arnsbjerg forrrige år.

I ‘Voyeur’ er der endda kun tale om to danske pigers prostitutionshistorie. Hvordan ville historierne ikke have lydt, hvis forestillingen skulle have handlet om traffickede kvinder og børn, sådan som f.eks. Cantabile 2 har gjort det for nylig med Tiggeroperaen og Café Teatret med Mady.baby?

’Jeg griner aldrig af mine kunder,’ siger en af Anne Abbednæs’ kvinder et sted. Det er en fin kunderegel i mange brancher. Så det handler vel bare om, hvad man drømmer om at blive, når man bliver stor…

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.