Af: Kirsten Dahl

25. september 2013

I gode hænder

Publikum føres nænsomhedsfyldt med ind i en forestilling, som herligt befriet for påklistrede og opstyltede dikkedarer og med en fascinerende jordbundethed fortæller os om taknemmelighed og mirakler.

Græsstrå er et dejligt folkefærd. Og bogfinker. Sådan er man overbevist om, at det er efter ZeBUs 'Rejsen til Gud'.

For her er det et ganske lille tyndt og meget tænksomt grønt græsstrå som har hjertet på det rigtige sted. Græsstrået er taknemmeligt, og det vil det rejse hen til Gud og sige tak for.

En helt almindelig dreng med briller, hue, T-shirt og tennissko vil gerne med på rejsen, fordi han også er taknemmelig.

Det samme gælder en jublende bogfinke. Og da en stormfuld vred og særdeles utaknemmelig and slår dem følge, kommenterer de tre det blot med, at andens utaknemmelighed ikke generer dem.

De fortsætter ufortrødent, finder værdi og morskab i de små nære ting, kærer sig om hinanden, og konstaterer nøgternt, at anden, som konstant brokker sig gnavent og har en udtalt trang til at ødelægge og sige nej til alting, følger dem, men på en måde som om den ikke hører til i deres selskab.

Sugekop-teater 

Græsstrået, bogfinken, anden og drengen er objekterne, som animeres i 'Rejsen til Gud', som jeg synes man kan kalde sugekop-teater eller zoom-teater. For det er som om vi i en slags fløjlsagtig slowmotionfart bliver suget ind i forestillingens univers for derinde trygt at blive ført fremad på en vigtig rejse. En rejse som helt jordnært og gennem storheden i små fysiske og sproglige detaljer fortæller os om værdier og eksistens, liv og død.

Vi er i fuldstændig trygge hænder, og spillet som foregår foran os, lukker alle vores sanser op med sin meget direkte beretning. Det fascinerende er, at Gud alias det som er større end os selv kommer til live gennem et handlingsforløb, som vi ikke et øjeblik stiller spørgsmålstegn ved troværdigheden i.

Vi oplever det som helt naturligt, virkeligt og vigtigt, at en dreng tager af sted for at takke gud sammen med det talende græsstrå, den jublende bogfinke og den utaknemmelige and.

Og det fantastiske er, at det store bliver fortalt gennem de små konkrete ting. Via den afsluttende replik: 'Det var godt', som gentages, mens både dukker og dukkeførere ser ud på os. Via små 'måske var det netop derfor….'-bemærkninger. Via det lille græsstrås gestik, drengens stille kluklatter og kommentaren: 'At se et græsstrå tænke på den måde er ærligt talt ret sjovt'. Via andens kævl og gnavne kropssprog. Via græsstråets årvågenhed og hvisken på afstand. Via forestillingens roligt fremadskridende tempo. Via de kontinuerligt skiftende baggrundsbilleder, som med levende eventyrstregtegninger skifter lys og farve i takt med døgnets rytme. Via Claus Mandøes klare og rolige fortællerstemme, der er som et beroligende kit i helheden. Og via den sikre og variationsfyldte dukkeføring,' som Claus Mandøe sammen med Bjarne Kalhøj og Karen Monrad leverer.

Velfungerende dramaturgi

ZeBU har prøvet kræfter med Louis Jensens eftertænksomme og finurligt fabulerende univers før. I forestillingen '100 historier og en til'. Mens den var mere direkte interagerende med publikum og var fyldt med udadvendte spillopper rundt omkring en stor væg med 'historieskuffer', folder 'Rejsen til Gud' sig ud gennem det, som en godt skåret fortælling kan tilbyde, når den bliver sat sammen med professionel dukkeanimation.

Hvor og hvordan rejsen ender skal ikke røbes, men opleves i en også dramaturgisk velfungerende helhed, som også indbefatter en død soldat og en dejlig livsbekræftende finale. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.