Af: Randi K. Pedersen

7. april 2023

Hurtiggående tal-teater

Et hyperaktivt og hypermobilt makkerpar gør Hvid Støj Sceneproduktions forestilling om tal til en skøn oplevelse.

Ælle, bælle, mig fortælle – og fortælle, det kan Hvid Støj Sceneproduktions forrygende forestilling om tal og om at tælle dem.  Det foregår med fest og farver, arme og ben, musik og masser af speedsnak, der blæser tilskuernes hår bagud. 

Men samtidig har forestillingen en fast kerne, der ret kontant understreger det fornuftige og nødvendige i at kunne tælle og demonstrerer en guldgrube af fornøjelige måder, som børn kan lære det på.

Verden består af tal. Så hvis nogen alligevel skulle være i tvivl om nytten af at kunne mestre tallene og ikke mindst alt det, som de kan bruges til, bliver de hurtigt klogere. Nogle gange så hæsblæsende hurtigt, at hjernen kommer på overarbejde, og enkelte tilskuere må tage sig en slapper. 

De er dog hurtigt med igen, for selv om det for eksempel handler om at lægge sammen og trække fra eller måske at regne den ud, så er underholdningsværdien mange gange højere end i hverdagens matematiktime.

Forestillingens forrygende hyperaktive og hypermobile makkerpar, David Elnebo og Sofie Walbom, indleder friskt og fint pædagogisk med at koble tal til vores krop og sanser. Vi har to ører, to ben, otte meter tarm, ti fingre og så fremdeles. Mens nullet er det svært begribelige centrum, der på en gang ingenting er, men som samtidig er uendeligt og kan alting for eksempel gøre tal meget større.

Begge skuespillere er kanongode til at bruge kroppen til at fortælle og demonstrere og forme knivskarpe karakterer fulde af humor og vel doceret komik. 

Mangfoldige sanseindtryk

Det går det over stok og sten med episode efter episode sprængfyldt med viden og vidunderligt fantasifulde illustrative påfund. Ved hjælp af et mylder af enorme flytbare Tivoli-balloner i alle mulige farver og mønstre visualiseres tallenes komplicerede univers, der suppleres af to mindre skærme i hver side af scenen. Så det bliver om ikke nemt, så nemmere at hænge på og forstå. Det gælder ikke kun for børn i målgruppen, mens også for mange andre, der lige som Sofie Walbom kløjes i tallene.

Hun indtager rollen som stopklods, når makkerens talestrøm går for vidt og for stærkt. Det sker tit for David Elnebo i rollen som forestillingens oplysende og faktuelt korrekte orakel, og så er det godt med et frejdigt og ind imellem fortvivlet modspil af en, der ikke forstår en brik. Heldigvis for hende og især for publikum er der meget andet end rene tal, der bidrager til underholdningen. En tal-ballon forvandles til en hest i det vilde West med Elnebo som rytter, og et angreb fra aliens er tæt på at ende frygtelig fatalt.  

De grimme væsner har en plan om at suge vores jordklode fri for alle tal. Det lykkes dem ikke, fordi tallene er kloge nok til at skjule sig bag bogstaverne x og y vel vidende, at aliens ikke magter at sluge bogstaver. Så til sidst bliver de nødt til at levere de tal tilbage til jorden, som de har slugt. Således ender alt godt og tids nok til, at publikums hjerner stadig kan rumme det omfattende talmylder og de mangfoldige sanseindtryk.   

’At Tælle’ er en forestilling, der må kunne være til stor inspiration for lærere, pædagoger og elever. Men som en del af forberedelserne til den hurtiggående teateroplevelse kan det stærkt anbefales at sikre, at alle møder frem godt udhvilede.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.