Af: Henrik Lyding

27. april 2013

Niels Vandrefalk som den ambitiøse måge Jonathan Livingston. Foto: Niels Weiglin

Højt at flyve

Niels Vandrefalk fortæller den fantastiske historie om mågen, der ville mere end bare æde. Resultatet er en fornøjelse, hvor krop og stemme går op i en højere enhed.

Holberg Teatret:
'Jonathan Livingston Havmåge'

Tekst: Richard Bach. Oversættelse: Henrik Nordbrandt. Dramatisering og instruktion: Niels Vandrefalk. Medvirkende: Niels Vandrefalk. Aldersgruppe: Fra 6 år. Varighed: 45 minutter. Turneforestilling. Set i april 2013 på Festival 2013 på Mors. Kan også opleves på Horsens Teaterfestival 20.-22. september 2013. www.holbergteatret.dk

Stemmen er mild, øjnene ligeså. Iført sømandsbluse, opsmøgede sorte bukser, gule sikker og sorte snørestøvler ligner han lidt en havmåge selv, især når han tager flyverhjælmen og brillerne på. Og så går Niels Vandrefalk ellers i gang med at fortælle. En let dramatiseret udgave af Richard Bachs berømte fortælling fra 1970. Historien om Jonathan, der ikke er tilfreds med bare at være en måge, der lever for at æde.

Jonathan vil mere; han vil gøre flyvningen til en kunstart og mestre alle dens tekniske mesterstreger. Ekstrem højhastighed, standse i luften og den slags. I begyndelsen går det ikke så godt – og slet ikke hjemme, for forældrene vil have en søn, der gør som alle de 8000 andre måger. Langsomt bliver Johathan dygtigere, men flokken vil ikke vide af ham; han bliver udstødt og må flyve bort alene.

Han møder to hvide måger; han forvandles selv til en hvid måge, han bliver dygtigere og dygtigere, han overtager førerpladsen hos de hvide måger, han oplærer unge, flyvebegærlige måger – og han forsvinder selv til sidst, efter at have givet budskabet videre: Elsk dig selv, så kan du udrette alt i verden – og elsk din næste, også selv om din næste måske foragter dig.

Og så er Jonathans mission opfyldt – nye måger kan fortsætte med at udfordre sig selv og verden og derved løfte sig op over det helt basale – at æde.

Sprogets mester

Historien er køn og med rette berømmet. For det er en god fortælling om eneren, der vil andet og mere – en fortælling om kampen, ensomheden og viljestyrken, men også med løftet – et næsten religiøst løfte – om at det ender godt, at kampen og afsavnet belønnes i den sidste ende. 

Jeg forstår godt, at det er en historie, der har tiltalt Niels Vandrefalk, og han fortæller den fornemt. Ikke blot med stemmen, selv om det er skønt at høre en skuespiller, der virkelig mestrer alle sprogets og stemmens mange muligheder og nuancer.

Minutiøst viser Niels Vandrefalk os med kroppen og stemmen de mange flyveteknikker Jonathan efterhånden lærer. Kroppen sitrer, stemmen fnyser af entusiasme, han er lige ved at kollapse, når Jonathan er det, han hvisker og hæver stemmen – og hele tiden er der en mildhed i stemmen, et smil i øjnene, der omslutter forestillingen med varme og tryghed. Klogt afbryder han et par steder undervejs, viser os mågebilleder fra bogen eller lærer os at flyve som Jonathan.

Vi går derfra, lune i sjælen og bestyrkede i troen på, at det er muligt at skille sig ud fra flokken og alligevel blive til noget. Blot vi tror lidt på os selv.

Holberg Teatret:
'Jonathan Livingston Havmåge'

Tekst: Richard Bach. Oversættelse: Henrik Nordbrandt. Dramatisering og instruktion: Niels Vandrefalk. Medvirkende: Niels Vandrefalk. Aldersgruppe: Fra 6 år. Varighed: 45 minutter. Turneforestilling. Set i april 2013 på Festival 2013 på Mors. Kan også opleves på Horsens Teaterfestival 20.-22. september 2013. www.holbergteatret.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi