Af: Randi K. Pedersen

16. juni 2019

Hjertets rytmer

Lydene styrer showet og løjerne i et plastisk og musikalsk flow, der taler til de yngstes sanser.

Det kan synes lige lovlig ambitiøst at lave teater om vores hjerte og kredsløb for børn i vuggestuealderen. Der står da også hele to teatre bag forestillingen med den skønne titel 'B-bumm'.

For forstår småbørn i alderen fra 0,5 til 3 år, at hjertet er en muskel, der pumper blodet rundt i vores krop? Nej, det gør de ikke. Forstår de, at vores blodårer udgør et avanceret og effektivt kredsløb? Nej, det gør de ikke. 

Pointen er, at det behøver de heller ikke for at få en herlig oplevelse.

Forestillingen er ikke et lærestykke i anatomi – selvfølgelig ikke. Det er de små tilskueres sanser, der bliver udfordret og talt til i 'B-bumm', hvor det helt klart er lydene, der styrer showet og løjerne.

Lige fra begyndelsen fylder en dejlig musikalsk rytme rummet med hjertelyd, og når den holder op, kommer nye til. Det bliver rigtig sjovt, når lydene styrer personernes bevægelser i de vildeste retninger. 

Børne-solidarisk klædt i smækbukser af fløjl bakser Heidi Katzenelson og Katharina Kamber behændigt rundt med et væld af ting på den store solgule spilleflade. Sammen med et løst ophængt bagtæppe er det de eneste scenografiske indslag, der ikke er holdt i alle mulige nuancer af rødt og orange.

Det skaber visuel variation i et gennemført hæklet univers, hvor selv blomsterne er hæklede, og en stor del af rekvisitterne er proppet i hæklede hylstre. Sådan som man – uden sammenligning i øvrigt – engang gjorde med toiletruller. 

En rørende slut-gestus

Midt i det hele troner en stor rund skive, hvor en skummende rød væske skvulper rundt som i et pulserende hjerte. Det er med til at fuldende indtrykket af et imponerende omfangsrigt udstyrstykke, hvor alt har flotte organiske former, det sættes sammen i en uendelighedsrække af kredsløb. 

Små tilskuere vil næppe forbinde det med kroppens indre, men de kan se og høre, hvordan sammenhænge opstår og brydes igen i et plastisk og musikalsk flow.

Det er morsomt og bogstavelig hjertevarmt, når personerne anbringer et kæmpestort og langt rør imellem sig og presser det mod brystet. Det sætter straks hjerterne i gang i vidunderlige jazzede hjerteslag, bum, bum. 

Men det bliver endnu bedre og overraskende, når røret anbringes andre steder på kroppen – og på publikum. 

Pludselig opstår der alle mulige slags lyde alle vide vegne. Der hvæses, suges og pustes, så det er en fornøjelse, og når røret sættes mod panden, bliver lyden til komisk ordpludder, som alle kan forstå. Så måske har køkkenrullernes paprør en stor fremtid for sig i landets børnehaver.   

Til gengæld er det problematisk, at al dialog foregår mellem de to personer og ikke henvendt direkte til børnene. De kan ellers godt bruge et par verbale ledetråde undervejs i forestillingen. 

Ikke engang ordet hjerte bliver nævnt, så vidt anmelderen kunne høre. Men pegefingrenes røde fingerspidser, der først sættes mod hjertet og så mod den andens finger, er en rørende gestus, der både indleder og slutter forestillingen. Og den behøver hverken ord eller forklaringer.     

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.