Af: Søren K. Kløft

21. maj 2011

Hello, what can I do for you?

ASSITEJ’s 17. verdenskongres og scenekunstfestival indtager København og Malmø i disse dage. På begge sider af Øresund har en støt voksende gruppe af ildsjæle på kongressens to sekretariater arbejdet hårdt på at få alt til at klappe. Men de gør det ikke alene. En lille hær af frivillige har de seneste dage indtaget kontorerne, og de kommende dage kommer der flere…

Det kan være risikabelt at stikke næsen inden for på verdenskongressens sekretariat i København i disse dage – man risikerer at blive sat i arbejde øjeblikkeligt!

Det sker da også for børneteateravisen.dk’s udsendte, da jeg dukker op i det let kaotiske kontorlandskab for at indfange lidt stemningsbilleder med blok og kamera.

Men sådan går det, når man befinder sig på opløbsstrækningen til en så stor begivenhed som en verdenskongres; alle ledige hænder kommer lynhurtigt på arbejde, og snart står jeg med hovedet i en papkasse i kælderen og leder efter ekstra plastlommer til ID-kort. Og jeg gør det skam med glæde, men jeg får da også tid til at få nogle indtryk med… både på blokken og i kameraet.

Duft af plastik og foretagsomhed

Et lokale er indrettet til pakkecentral, og her blander duften af pap, plastik og sved sig med lyden af højrøstet snakken og grinen. Her arbejder bl.a. argentinske Martina og amerikanske Abra med at få styr på de mange forudbestilte billetter – alle skal fordeles i de rette kuverter og i de specialfremstillede lærredstasker med festivallogo på, og der er knapt tid til et opstillet billede:

»Skal vi stå her? Og skal vi også se ud som om, vi laver noget?« griner Abra og poserer rutineret sammen med Martina.

Over ved et andet bord sidder indiske Sucharita stille og sorterer navneskilte for alle de mange tilmeldte frivillige, mens Sonia fra Rwanda ordner nogle af de over 850 tilmeldte delegeredes ID-kort sammen med Sofia fra Cameroun. Jo, det ér jo verdenskongres, og hele verden har i den grad slået lejr i København i disse dage.

Når det globale og lokale blandes

Midt i det hele, på gulvet og med sin iPhone i konstant beredskabsstilling, står Agnete Krabbe, som er frivilligkoordinator på verdenskongressen.

Agnete har næsten svar på alt, og den måde, hvorpå de frivillige stimler sammen om hende, når hun dukker op, antyder, at Agnete er en vigtig person, når der skal trækkes i de rigtige tråde. Det ser ud til at gå strygende, og nogle gode svar får jeg i hvert ud af hende:

»Det er superfedt at være en del af en så stor ting og se det hele fungere og falde på plads. Og det er også en god følelse at se så mange unge mennesker kaste sig over opgaverne med så stor energi,« fortæller Agnete.

»De fleste af dem, som du ser i dag på sekretariatet, er ASSITEJ Interns – altså praktikanter, som kommer fra hele verden og som har en eller anden tilknytning til de professionelle teaterorganisationer i deres hjemlande. De får ikke løn, men deres ophold og forplejning bliver betalt.«

Men verdenskongressen samarbejder også lokalt med bl.a. Copenhagen Volunteers, hvorfra der er rekrutteret 86 af de i alt 130 personer, som i de følgende dage skal løse alle mulige opgaver som f.eks. billetsalg og -tjek, oprydning, turistrundvisninger, kørsel til og fra lufthavnen, dørvagter og… pakkeopgaver som det, der foregår omkring os, mens vi står og snakker.

»Jeg har faktisk ladet mig fortælle, at verdenskongressen uden sammenligning er den største event, som Copenhagen Volunteers har været involveret i, siden de startede deres arbejde, og vi er da stolte af at kunne være med til at sætte sådan en rekord,« siger Agnete Krabbe.

Stadig brug for frivillige

Copenhagen Volunteers er et frivilligkorps, der ser sig selv som et led i bestræbelserne på at gøre hovedstaden i stand til på kvalificeret vis at håndtere store internationale begivenheder, hvor en koordineret indsats af frivilligt arbejde er en vigtig bestanddel af det samlede arrangement.

Men dette er jo kun på København-siden af kongressen. I Malmø opererer kongressen ligeledes med et ikke ubetydeligt antal frivillige, som for en stor dels vedkommende er blevet rekrutteret fra de lokale skoler.

Agnete er svær at holde på, men jeg når dog lige at få en sidste vigtig ting ned på blokken:

»Husk at skrive, at jeg faktisk stadig har huller i mine frivilligvagtskemaer, så hvis du kender nogen, så…,« når hun at sige, inden hun suser videre, nu i retning af Odd Fellow Palæet i hjertet af København, hvor verdenskongressen har hovedkvarter de næste ti dage.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere