Af: Søren K. Kløft

21. maj 2011

Hello, what can I do for you?

ASSITEJ’s 17. verdenskongres og scenekunstfestival indtager København og Malmø i disse dage. På begge sider af Øresund har en støt voksende gruppe af ildsjæle på kongressens to sekretariater arbejdet hårdt på at få alt til at klappe. Men de gør det ikke alene. En lille hær af frivillige har de seneste dage indtaget kontorerne, og de kommende dage kommer der flere…

Det kan være risikabelt at stikke næsen inden for på verdenskongressens sekretariat i København i disse dage – man risikerer at blive sat i arbejde øjeblikkeligt!

Det sker da også for børneteateravisen.dk’s udsendte, da jeg dukker op i det let kaotiske kontorlandskab for at indfange lidt stemningsbilleder med blok og kamera.

Men sådan går det, når man befinder sig på opløbsstrækningen til en så stor begivenhed som en verdenskongres; alle ledige hænder kommer lynhurtigt på arbejde, og snart står jeg med hovedet i en papkasse i kælderen og leder efter ekstra plastlommer til ID-kort. Og jeg gør det skam med glæde, men jeg får da også tid til at få nogle indtryk med… både på blokken og i kameraet.

Duft af plastik og foretagsomhed

Et lokale er indrettet til pakkecentral, og her blander duften af pap, plastik og sved sig med lyden af højrøstet snakken og grinen. Her arbejder bl.a. argentinske Martina og amerikanske Abra med at få styr på de mange forudbestilte billetter – alle skal fordeles i de rette kuverter og i de specialfremstillede lærredstasker med festivallogo på, og der er knapt tid til et opstillet billede:

»Skal vi stå her? Og skal vi også se ud som om, vi laver noget?« griner Abra og poserer rutineret sammen med Martina.

Over ved et andet bord sidder indiske Sucharita stille og sorterer navneskilte for alle de mange tilmeldte frivillige, mens Sonia fra Rwanda ordner nogle af de over 850 tilmeldte delegeredes ID-kort sammen med Sofia fra Cameroun. Jo, det ér jo verdenskongres, og hele verden har i den grad slået lejr i København i disse dage.

Når det globale og lokale blandes

Midt i det hele, på gulvet og med sin iPhone i konstant beredskabsstilling, står Agnete Krabbe, som er frivilligkoordinator på verdenskongressen.

Agnete har næsten svar på alt, og den måde, hvorpå de frivillige stimler sammen om hende, når hun dukker op, antyder, at Agnete er en vigtig person, når der skal trækkes i de rigtige tråde. Det ser ud til at gå strygende, og nogle gode svar får jeg i hvert ud af hende:

»Det er superfedt at være en del af en så stor ting og se det hele fungere og falde på plads. Og det er også en god følelse at se så mange unge mennesker kaste sig over opgaverne med så stor energi,« fortæller Agnete.

»De fleste af dem, som du ser i dag på sekretariatet, er ASSITEJ Interns – altså praktikanter, som kommer fra hele verden og som har en eller anden tilknytning til de professionelle teaterorganisationer i deres hjemlande. De får ikke løn, men deres ophold og forplejning bliver betalt.«

Men verdenskongressen samarbejder også lokalt med bl.a. Copenhagen Volunteers, hvorfra der er rekrutteret 86 af de i alt 130 personer, som i de følgende dage skal løse alle mulige opgaver som f.eks. billetsalg og -tjek, oprydning, turistrundvisninger, kørsel til og fra lufthavnen, dørvagter og… pakkeopgaver som det, der foregår omkring os, mens vi står og snakker.

»Jeg har faktisk ladet mig fortælle, at verdenskongressen uden sammenligning er den største event, som Copenhagen Volunteers har været involveret i, siden de startede deres arbejde, og vi er da stolte af at kunne være med til at sætte sådan en rekord,« siger Agnete Krabbe.

Stadig brug for frivillige

Copenhagen Volunteers er et frivilligkorps, der ser sig selv som et led i bestræbelserne på at gøre hovedstaden i stand til på kvalificeret vis at håndtere store internationale begivenheder, hvor en koordineret indsats af frivilligt arbejde er en vigtig bestanddel af det samlede arrangement.

Men dette er jo kun på København-siden af kongressen. I Malmø opererer kongressen ligeledes med et ikke ubetydeligt antal frivillige, som for en stor dels vedkommende er blevet rekrutteret fra de lokale skoler.

Agnete er svær at holde på, men jeg når dog lige at få en sidste vigtig ting ned på blokken:

»Husk at skrive, at jeg faktisk stadig har huller i mine frivilligvagtskemaer, så hvis du kender nogen, så…,« når hun at sige, inden hun suser videre, nu i retning af Odd Fellow Palæet i hjertet af København, hvor verdenskongressen har hovedkvarter de næste ti dage.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere