Af: Henrik Lyding

23. september 2014

Linn Broden og Anders Skat Henningsen i legende aktion i Zangenbergs akrobatiske forestilling. Foto: Malle Madsen

Halløj i himmelsengen

Frydefuld kombination af børneleg og akrobatik.

Zangenbergs Teater:
'Englebørn'

Manuskript og iscenesættelse: Niels i Dali Grønne. Musik: Camille i Dali Grønne. Scenografi: Johanne Eggert. Medvirkende: Linn Broden, Anders Skat Henningsen og Henrik Zangenberg. Aldersgruppe: 3-9 år. Varighed: 40 minutter. Set i september 2014 på Zangenbergs Teater, hvor forestillingen spiller stationært to gange dagligt til 26. oktober. www.zangenbergsteater.dk

Ungerne snorksover, mens far læser eventyr. Eller gør de? I hvert fald vågner de til gevaldig dåd i børneværelset, da først far er listet ind i stuen for at se fodbold.

Og det er her, Zangenbergs forestilling bliver overraskende. For disse to børn kan ikke alene tumle rundt på scenen, de kan også lave akrobatik i sengen. Snart sover de med hovedet nedad i den store himmelseng, snart kaster de sig ud i den mest frydefulde pudekamp, der længe er set, eller svinger sig i sengestolperne på den mest halsbrækkende måde, vildere end noget barn kan drømme om.

Reaktionen udebliver da heller ikke. Den mest perlende klare og frydefulde barnelatter fyldte tilskuerrummet, da jeg så forestillingen. Når de to legede aber oppe i himmelsengens himmel, snurrede rundt omkring sengestolperne, gyngede i den tørresnor far havde spændt ud for at tørre kogevaskskrympet børnetøj – nej, far kan heller ikke finde ud af at vaske – eller gik på line på samme tørresnor.

Det var vildt med al den balance- og muskelkraft, og det fine var, at akrobatikken helt ubesværet var indarbejdet i historien og relationerne mellem de to og far. Artisteri med barnesind, så at sige.

Legende og billedrig stilhed

Dertil skal lægges Camille i Dali Grønnes dejligt meddigtende musik- og lydkulisse, der forstærkede humoren uden at overdøve. Og så er det selvfølgelig altid sjovt, at hver gang far kigger ind til sine unger, mere og mere tvivlende på, at de virkelig sover, så driller de ham. Bytter plads i sengen, når han vender ryggen til, eller gemmer hans ting, så han til sidst tror, at det spøger.

Børn og barnlige sjæle som os andre elsker jo, når voksne bliver drillet. Især når det sker så sødt og godmodigt som her.

Mange ord er der ikke i denne forestilling og vi savner dem ikke. Hellere legende og billedrig stilhed end to artister, der ikke rigtig kan sige replikker.

Dem klarer Henrik Zangenberg så fint som faderen, tilpas forfjamsket, mens Linn Broden fra Sverige og Anders Skat Henningsen fra Danmark tilfører de to børn en skøn og sødmefuld energi i Johanne Eggerts skægt tegneserieagtige børneværelse-kulisse og Niels i Dali Grønnes sikre iscenesættelse, der sørger for det søde og det energifyldte på samme tid, så forestillingen flyver flot og underholdende over scenen.

Med beundring for sej muskelkraft og sikker balancekunst på linen som ekstragevinst.

Zangenbergs Teater:
'Englebørn'

Manuskript og iscenesættelse: Niels i Dali Grønne. Musik: Camille i Dali Grønne. Scenografi: Johanne Eggert. Medvirkende: Linn Broden, Anders Skat Henningsen og Henrik Zangenberg. Aldersgruppe: 3-9 år. Varighed: 40 minutter. Set i september 2014 på Zangenbergs Teater, hvor forestillingen spiller stationært to gange dagligt til 26. oktober. www.zangenbergsteater.dk

Flere anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger