Af: Henrik Lyding

22. juni 2009

Halløj i containeren!

Fornøjelig friluftsforestilling om civilisationens velsignelser.

Spar på klapsalverne – I kan få brug for dem senere, lyder den venlige opfordring fra haveforeningsbestyrer Jens Kløft fra Teatret HMF Brændende Kærlighed, inden forestillingen går i gang.

Og manden har ret. For der er ganske meget at klappe af undervejs i den timelange forestilling. Og endnu mere at grine af. Men også noget, hvor man får lyst til at lægge hænderne fra sig og finde saksen frem i stedet. Uklare sekvenser, slatne situationer, momenter, hvor historien ikke rigtig skal nogen steder hen.

Så hvis instruktøren og holdet nu i et ledigt øjeblik brugte saksen til at trimme og stramme herlighederne med 5-10 minutter, ville det blive rigtig sjovt.
Hvilket præcis er, hvad vi nu er nået frem til. Alt det sjove. ’Wasteland’ er en venligt-ironisk, ordløs satire over det moderne menneskes daglige ritualer og tvangstanker.

Containermennesker

I hver sin container bor tre mennesker. I nummer 7 gælder det manden (Jens Kløft), der er voldsomt fascineret af alt, hvad der er mekanisk og elektronisk. Hele hans hjem styres via fjernbetjeningen.

Skægt vælter det op af containeren med stumtjener, mobile drinksbakker og et mindre fitness-anlæg, blot han trykker på den rigtige knap. Hvilket han gør med stor fryd. Jens Kløft – dette småbuttede stortalent med særlig sans for koleriske herrer – tegner ham med masser af gode miner og skægge lyde.
Ved siden af i nummer 9 bor en dame (Line Svendsen) med udpræget forkærlighed for personlig hygiejne og husholdningsapparater. Frem af hendes container sprøjter det med hårtørrer, røremaskine, barbermaskine til benene og elektrisk tandbørste. Hun skal se lækker og velplejet ud, og til det brug besidder hun alle mulige maskiner. Tilsvarende besidder Line Svendsen enhver tænkelig grimasse i sit grandiost komiske og præcise vokabularium.
Sidste dame (Katarina Kamber) på container-skansen bor i nr. 13. Hun lider af manisk fodaftørring på måtten, samt rengøringsvanvid, oprydningsmani og hang til sammenpakning af enhver tænkelig genstand. Da hun samtidig har musklerne til det, bliver der virkelig krøllet og mast sammen undervejs! Kun i slåskampen med en storsugende støvsuger, der lystigt inhalerer enhver tænkelig kropsdel, er hun ved at komme til kort.
Behov for opstramning

Præsentationen af disse tre komiske arketyper er fin og stram. Lyde, underlægningsmusik og gode ansigtsudtryk får latteren frem. Der er noget Tati-agtigt over de tre, når de tuller rundt og køber ind, og klassisk komisk vanvid stortrives i scenen, hvor fjernbetjeningen går amok. Også ideen med tyveriet – hvor de alle tre får stjålet deres kæreste ejendele – og mistænker hinanden og publikum for tyveriet, er skæg.

Men det er samtidig her, forestillingens humor bliver tynd i betrækket og slap i udtrykket. Også den efterfølgende scene, hvor de tre beslutter sig til at købe nyt, nyt og mere nyt, kunne have godt af en opstrammer, lige som slutningen fuser en kende.
Men det er heldigvis kun småskrammer i lakken på en fin forestilling, der nok skal vække fornøjelse i sommerlandet. Nok mere for det voksne publikum end for børn.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’