Af: Kirsten Dahl

7. april 2010

Hæsblæsende hundegalskab

Der er flotte masker eksplosiv action, men historien er tynd i 'Race Dog'.

Theatret Thalias Tjeneres ’Race Dog’ er stor ståhej for al ting. For kærligheden mellem en raceren nuttet mops, Bolette, med snobbede og konkurrenceivrige forældre og et frejdigt gadekryds, Ralf, der ikke formår at vinde medaljer. Desværre er forestillingen også stor ståhej for ikke ret meget interessant teater.

Rammen om fortællingen er klassisk: to unge elskende der ikke kan få hinanden, fordi den en parts forældre stikker en kæp i hjulet. De gamle har andre og ‘højere’ planer med deres datter, som de selvfølgelig allerede har fundet den udkårne gemal til. En herre med høj status og papirerne i orden.

Holberg omsat til et hundeunivers om man vil. Og så alligevel slet ikke. For der er desværre ikke meget kød på historien. Intrigen er ultratynd eller så godt som ikke eksisterende.

Eksplosiv action

’En visuel eksplosiv action-komedie om den umulige kærlighed i en benhård hundeudstillingsverden – en verden der halser efter rene blodlinjer’, ’en meget menneskelig historie i et vildt univers af masker og musik…et hæsblæsende spektakel af hundehoveder og skønhedsprinsesser’, kalder teatret selv deres ’Race Dog’.

Action får vi. I rigt mål. Ud gennem, foran, rundt om og oven på et kæmpestort hundehus udspiller forestillingens tre medvirkende en lang række optrin.

Optrinene begynder med en ’Miss Hot Dog’- konkurrence. Et optrin som efter kåringen af Bolette og mødet mellem Bolette og Ralf udvikler sig til et forhindringsløb, hvor Ralf har både Bolettes vrede forældre og politiet m.fl. på nakken.

Alle optrin er ordløse. Til gengæld er lydsiden ganske høj. Og også for dominerende og sammensat af voksenevergreens, som i stemning og indhold passer til de enkelte handlingsdele. Politibetjenten svinger sin stav til Elvis Presley. De unge elskende svajer på tagryggen til tonerne af Titanic-sangen, osv.

Flotte masker

Spillerne bærer kæmpestore hundemasker. Masker som utroligt flot spejler de forskellige hunderacer som er i spil. Mopsemaskerne er skønne og til at falde i svime over hvis man som undertegnede har en udtalt svaghed for akkurat denne race. I hundesortimentet er herudover alt fra schæferhunde over pudler, kamphunde og væddeløbshunde til den allermindste chihuahua hunderace. Alle vellignede i deres træk. At skabe masker er noget, teatret forstår sig på.

Mindre heldigt falder ’Race Dog’ ud som en fortælling og iscenesættelse, der vil mere end blot tegne et omrids af en gammelkendt historie.

Nok byder teksten som hør og bør sig på listige forklædningsscener, men i stedet for at dvæle lidt mere ved de enkelte spilsituationer og gøre dem interessante med det maskespil, som teatret også har udmærket styr på, bruger forestillingen alt for meget tid på først at lade den ene festklædte mops efter den anden gå konkurrencetrin ud af hundehuset. Derefter på først at iscenesætte en hæsblæsende jagt rundt om huset på Ralf, for efterfølgende at fængsle den uønskede svigersøn.

Efter en af de bedre scener – hvor Bolettes fald fra taget illustreres med rullegardiner som rulles ned over hinanden – kulminerer alle strabadserne i en lykkelig finale. Men tilbage som publikum sidder man med en noget forblæst fornemmelse af ikke rigtig at være blevet (teater)mæt.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.