Af: Randi K. Pedersen

11. august 2014

Håndkantslag i bolledejen

En udflugt med fuld musik til det muntre køkken slår et større brød op, end historien kan bære.

Titlen skaber forventning om noget mystisk og poetisk. Men har man læst på lektien, så ved man, at 'Lyde i natten' er en udflugt med fuld musik til det muntre køkken, hvor tre bagere huserer. Det foregår i drømme, så lille Hans skal sove, og Far og Mor synger duet for at få ham til det. Alligevel kniber det gevaldigt, og det forstår man godt, for larm i natten er et mere dækkende udtryk for udfoldelserne i en historie om at bage.

Dukke Hans er nuttet og charmerende med sit sorte strithår, og godnatscenen giver forestillingen en rolig og kontaktskabende start. Som ramme om forestillingen er drømmehistorien derimod skuffende uoriginal. Måske stammer den fra bogen, som 'Lyde i natten' er inspireret af. Men dramaturgisk burde erfarne manuskriptforfattere kunne gøre det bedre for eksempel ved at gøre det klart, hvorfor drengen drømmer om bagere.-

Nu bliver Hans lynhurtigt kørt ud af historien og parkeret i kulissen i sin antikverede køkkenblå jernseng. Der bliver han, og vi hverken ser eller hører mere til drengen, før det bliver morgen. Så hentes han ind for at runde en forestilling af, der trods store mængder råvarer og spillernes hyper-energiske håndkantslag i bolledejen ikke rigtigt vil hæve, men er lovlig klæg i konsistensen.    

Mens de fleste sover, er der andre, som arbejder til glæde for de sovende. Hvis ikke bagerne gad arbejde om natten, kunne vi sige farvel til det friske morgenbrød. Men det er ikke noget, der ofres opmærksomhed i den vel-timede tjubang-bage-farce med kontante klovnerier, indlagte tryllerier og melodier. Alt det, der udgør den egentlige forestilling i 'Lyde i natten'.

Konditorjakke og skåneærmer

Mel er altid godt, når der skal drilles og laves halløj, og det tages flittigt i brug i bagernes nat-køkken. Brødet bliver lavet 'fra bunden' som i enhver moderne småbørnsfamilie med respekt for sig selv og sin spelt. Alligevel giver forestillingen mest associationer til en bagemaskine. Med sådan en fætter høvler man nogle råvarer ned i et hul og får et firkantet  hvedebrød ud i den anden ende – fejlfrit, men lidt fantasiløst.

'Forfraaaa' råber de tre brødbagere, når det for tredje gang går galt med afvejningen af melet, eller mængden af salt og vand er forkert. For slet ikke at nævne ægget, der kommer fra de tusind og elleve ægs ø. Det fortjener respekt og omhu i bage-processen, men den slags gør ikke indtryk på brødbagerne. De er  – trods deres professionelle udstyr med konditorjakke og skåneærmer  – nogle glade bage-amatører.

Til sidst lykkes det dog at få dejen til at flyde ud over alle bredder, men straks venter der en ny og værre udfordring. Bagerne skal gennem en nat-tunnel, og ingen af dem tør gå forrest. Men igennem kommer de, og hvad så? Spørger man sig selv – og forestillingen. For inden man når at blinke med øjnene, er bagerne tilbage i natkøkkenet, og lille Hans trilles ind.  

Det er blevet morgen og tid til at smage på nybagt brød – også for publikum. Duften er ikke overvældende. Men der blev fyret tilstækkeligt op under komikken til at sikre underholdningen i forsøget på at slå et større brød op, end historien kan bære. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Nationalitetsforskudt
Ramaskrig:
'Medfødt - hvem fanden gider være svensk'
Det er ikke rart at blive mobbet for at være svensker. Ramaskrig er til slapstick med sproget uden at fortabe sig i de dramatiske dybder
En historie om magt
Batida:
'Fargo & Søn'
Samtidigheden af fine sceniske billeder og forløb, som spilles overdrevet eller skulle have været strammet op, gør 'Fargo & Søn' til en mærkelig splittet oplevelse
Jeg vidste slet ikke, at drager var bløde
Bagage:
'Der findes da slet ikke drager'
Til gengæld troede jeg, at drageteater var morsomt. Men det er det ikke hos Teatret Bagage
Livets ledningsværk
Teater Morgana:
'Kort Sagt'
Med dejlige mavedeller, global iltiver og forvandlingssang under sprukne stjernes lys aser og maser, danser og synger små klovne sig rundt i et manegespil, som på poesiens skingrende skøre og sørgmuntre vinger maler livets cyklus.
Mennesker i modlys
Teatret Fair Play:
'Milkwood'
Teatret Fair Play vover pelsen og præsenterer en forestilling fuld af poesi, fantasi og fabulerende lidenskab i en tid, hvor ungdomsforestillinger præges af virkelighedsteater
Brandgod barnlighed
Teatret Trekanten:
'Englen & Den Blå Hest'
I 'Englen & Den Blå Hest' går scenebillede, ord, skuespil og musik op i en mimisk,uhøjtideligt, poetisk og fantasibefordrende helhed, som man bliver helt høj af.
Nationalitetsforskudt
Ramaskrig:
'Medfødt - hvem fanden gider være svensk'
Det er ikke rart at blive mobbet for at være svensker. Ramaskrig er til slapstick med sproget uden at fortabe sig i de dramatiske dybder
En historie om magt
Batida:
'Fargo & Søn'
Samtidigheden af fine sceniske billeder og forløb, som spilles overdrevet eller skulle have været strammet op, gør 'Fargo & Søn' til en mærkelig splittet oplevelse
Jeg vidste slet ikke, at drager var bløde
Bagage:
'Der findes da slet ikke drager'
Til gengæld troede jeg, at drageteater var morsomt. Men det er det ikke hos Teatret Bagage
Livets ledningsværk
Teater Morgana:
'Kort Sagt'
Med dejlige mavedeller, global iltiver og forvandlingssang under sprukne stjernes lys aser og maser, danser og synger små klovne sig rundt i et manegespil, som på poesiens skingrende skøre og sørgmuntre vinger maler livets cyklus.
Mennesker i modlys
Teatret Fair Play:
'Milkwood'
Teatret Fair Play vover pelsen og præsenterer en forestilling fuld af poesi, fantasi og fabulerende lidenskab i en tid, hvor ungdomsforestillinger præges af virkelighedsteater
Brandgod barnlighed
Teatret Trekanten:
'Englen & Den Blå Hest'
I 'Englen & Den Blå Hest' går scenebillede, ord, skuespil og musik op i en mimisk,uhøjtideligt, poetisk og fantasibefordrende helhed, som man bliver helt høj af.