Af: Randi K. Pedersen

7. september 2012

God stemning i drivhuset

- men der vokser alt for mange vildskud og dyrkes alt for lidt teaterdialog i Nannis drivhus.

Nanni er en glad kone. Hun er så glad, at hun nynner og griner uafbrudt, mens hun pusler og nusler rundt i sit over-frodige drivhus. Nogle gange bryder hun ud i rigtig og vældig munter sang, som man desværre har glemt øjeblikket efter. Sådan er det med det meste i den løseligt sammenbundne forestilling ’En heldig kartoffel’, hvor det vrimler med kartoffelsnak.

Forestillingen giver ikke de små tilskuere nogen særlig forklaring på, hvad der menes med at være en heldig kartoffel. Men stemningen er god, og der er vældig hyggeligt i Nannis drivhus, hvor idyllen er massiv og fuglefløjt en selvfølgelig del af den store og flotte scenografi. Her har Nanni alt, hvad hun behøver. Det omfatter også en sød og charmerende mus, der drøner rundt og driller Nanni.

Besøget i drivhuset handler angiveligt om grådighed og uviljen til at dele. Det illustreres fint, når Nanni og musen ikke kan blive enige om, hvem der er mest sulten og derfor har mest ret til en enlig, kogt kartoffel. Det er også et sjovt og letforståeligt argument, at kartoflen fylder mest i en lille musemave, hvor den selvfølgelig også vil gøre mest gavn. Problemet løses ved at koge flere kartofler, men så er den hungrende mus pludselig forsvundet.

Dampende kartofler

Den dukker naturligvis op igen efter en tur i vandkanden og bliver tørret. Mens det står på, får vi en fjollet historie om, hvordan blomkålen snød guleroden, den sure agurk og blegsellerien i en konkurrence om at få en kartoffel. Det underholder tilskuerne, men bidrager også til oplevelsen af en forestilling, der mister fokus og flakser ubehjælpsomt rundt i et dramaturgisk tomrum.

Der hoppes uden mål og med fra det ene ’hovsa’ til det næste, og det næste og det næste igen. Snart er det musen, der laver ballade. Så er der en bi, der pludselig summer og giver anledning til mere falde-på-halen komik. Lutter klovnerier og tomme teaterkalorier, selv om der i udstyr og skuespil kunne være basis for andet end vildskud i drivhuset.

Forestillingens største mangel er dog fraværet af seriøse replikker. Det er ok med fortælleteater. Men i ’”Den heldige kartoffel’ hæver dialogens pludrende stil og indhold sig ikke over det, forældre og især bedsteforældre småsnakker med børn og børnebørn om under madlavningen. Det er et niveau, som knap lever op til at kunne kaldes teater.

Til gengæld kan helt små børn blive meget klogere på oldnordiske brændekomfurer og på, hvordan man godt og fornuftigt opbevarer kartofler i en kasse med sand. De får også demonstreret, hvordan man koger kartofler. Det er måske ikke dem mest nødvendige indsigt for småbørn, og målet er nok at pirre deres lugtesans. Desværre er dampen fra kogende kartofler ikke den helt store sanselige oplevelse – hverken for store eller små.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Et løjerligt alderskabinet
Luna Park Scenekunst & Small Space Studio:
'Professor Profelius’ alderskabinet'
Professor Flora Profelius' billed- og objektsamling giver sit aktive publikum et muntert og lyst syn på alder og alderdom.
Internettets digitale djævelskab
OPE-N:
'LOL – Laughing Out Lonely'
’LOL – Laughing Out Lonely’ er en kraftig advarsel mod at søge svar på sin ensomhed via de selviscenesættelsestilbud, som er tilgængelige på internettets sociale platforme.
Kanon tohjulet teaterkoncert
Nørregaards Teater & BaggårdTeatret:
'Farvel'
Med cykler på støttehjul, gamle kufferter, skønne sange og masser af live-musik for fuld udblæsning blæser ’Farvel’ sit publikum bagover med en flot orkestreret palet af farveller.
’Wicked’ er en grøn fest
Fredericia Musicalteater:
'Wicked'
Ond, ondere, ondest – eller grøn, grønnere, grønnest? ’Wicked’ af Fredericia Musicalteater er et brag af en musical om fremmedhad og sangglæde – og om at være teenager i en hævngerrig verden.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.