Af: Lise Stenbæksgaard

1. marts 2022

Kirsten Bisgaard Kirchner er som leder af Esbjerg Kommunes eventsekretariat også den vigtige lokale projektkoordinator i samarbejdet med Teatercentrum om at afvikle Aprilfestival. Blandt de mange markedsføringstiltag, der skan brande festivalen, er også en festivalmulepose, som hun her viser frem. Privatfoto

Fra sømænd til teaterfolk

»Hver gang man laver et nyt event, er det med en ny type mennesker. Det er en ny kultur, man træder ind i, og det er meget givende at få lov til. Der har ikke været så mange teaterfolk ind over eventsekretariatet, så det er meget lærerigt at arbejde med en ny slags,« fortæller leder af Esbjergs eventsekretariatet, Kirsten Bisgaard Kirchner, om at træde ind på teatrets arena i forbindelse med Aprilfestival 2022, hvor hun fungerer som værtskommunen Esbjergs projektkoordinator.

Fakta

* Aprilfestivalen indtager Esbjerg den 27. marts og byder på teateroplevelser frem til den 3. april med over 100 teatre og over 150 forskellige forestillinger. 

* Der spilles lukkede forestillinger på skoler og institutioner m.v. i festivalugens hverdage, hvor der også er offentlige forestillinger på spillesteder rundt omkring i kommunen. I den afsluttende weekend vises  alle forestillingerne på 21 forskellige spillesteder i Esbjerg.

* Der er gratis adgang til alle forestillinger og billetter kan bestilles online fra 21. marts. 

* Der afvikles også en lang række faglige og sociale events i løbet af festivalugen.

Man kan følge Aprilfestival 2022 via hjemmesiden: www.aprilfestival.dk   

Når Aprilfestivalen løber af stablen fra 27. marts til 3. april 2022, er det med Esbjerg som værtskommune.

Det er ikke første gang, Esbjerg huser teaterfestivalen, men første gang med Kirsten Bisgaard Kirchner som lokal projektleder. Selvom Kirstens kendskab til teater er begrænset, har hun et stort ønske om at bringe teateroplevelser til Esbjerg. 

Aprilfestivalen passer desuden som fod i hose til Esbjergs nye brandingstrategi, som vil stille skarpt på kultur og oplevelser. Kirsten har dog længe haft et ønske om at få de turnerende teatre tilbage til byen. 

I 2012 etablerede kommunen i Esbjerg et eventsekretariat i forbindelse med arrangementerne DGI-landstævne i 2013 og Tall Ships Races i 2014. Kirsten var med i opstarten af det nye sekretariat og har siden da været en central del af de kulturelle arrangementer og events i Esbjerg. 

»I første omgang var jeg projektansat, men så besluttede man sig for, at det ville være rart at have et eventkontor, hvor der var lidt erfaring at bygge videre på, når man skulle lave events,« fortæller Kirsten om sin vej ind i Esbjergs eventmotor med en håndfuld af engagerede medarbejdere.   

I teatertræning 

Kirstens force ligger især i det maritime og sportslige, som hun også dyrker i sin fritid, hvor hun tager på vandreeventyr og yogarejser. Hun kan blandt andet skrive ture til Caminoen i Spanien og Kilimanjaro i Tanzania  på sit CV. Som hun selv udtrykker det, er det ikke nødvendigvis teater, der fylder mest. Derfor har det krævet lidt mere at få etableret kontakt til teatermiljøet og at få teater mere under huden. 

»Jeg er faktisk begyndt at gå lidt i træning, så jeg har været i teater to gange i løbet af de sidste fjorten dage. Mit forhold til teater har været lidt begrænset, derfor har jeg gjort lidt for at komme i stemning og for at bevæge mig ind i teatermiljøet.« 

Og i den ubetrådte arena har Kirsten mødt mennesker med positiv energi og et bredt udsyn, som hun nyder samarbejdet med.  

»Det er mennesker, som har en masse gode idéer og som ikke ser særlige begrænsninger. Det meste kan lade sig gøre. De har et bredt udsyn og er klar til at tænke ud af posen.« 

Møde med en ny kultur

»Når man arbejder med teaterfaglige som Teatercentrum og teatergrupper, er det en anden kultur, end når vi laver Tall Ships Races, hvor det er sømænd fra hele verden, vi arbejder med,« fortæller Kirsten om de skiftende samarbejdspartnere i eventplanlægning. 

Tall Ships Races er Esbjergs store trækplaster – et sejlskibsarrangement, som indtager forskellige havnebyer rundt omkring i Europa. Når det kommer til Esbjerg igen til sommer, ligger mellem 50-100 skibe til i Esbjerg havn, blandt andet verdens største sejlskib. 

»Der er omkring 500.000 mennesker på Esbjerg havn over de fire dage, det foregår. Så det er et meget stort arrangement, som vi har været i gang med at planlægge et par år nu. Det ligger dog lige lidt stille den næste måneds tid, hvor vi har fokus rettet på Aprilfestivalen,« fortæller Kirsten.  

Der er tydelig begejstring at spore, når Kirsten taler om at bringe teateroplevelser til børn og unge i Esbjerg. Og hun håber på, at teateroplevelserne vil forgrene sig i byen. 

»Jeg tænker, at det kan føre meget med sig, at man satser så koncentreret på teateroplevelser i en uge. Man kan godt mærke, at Teatercentrum har lavet det her rigtig mange gange, og de ved, hvad de har fat i. Det er en fornøjelse at arbejde sammen med nogen, som er så velbevandrede.«

Fakta

* Aprilfestivalen indtager Esbjerg den 27. marts og byder på teateroplevelser frem til den 3. april med over 100 teatre og over 150 forskellige forestillinger. 

* Der spilles lukkede forestillinger på skoler og institutioner m.v. i festivalugens hverdage, hvor der også er offentlige forestillinger på spillesteder rundt omkring i kommunen. I den afsluttende weekend vises  alle forestillingerne på 21 forskellige spillesteder i Esbjerg.

* Der er gratis adgang til alle forestillinger og billetter kan bestilles online fra 21. marts. 

* Der afvikles også en lang række faglige og sociale events i løbet af festivalugen.

Man kan følge Aprilfestival 2022 via hjemmesiden: www.aprilfestival.dk   

Flere artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere