Af: Lise Stenbæksgaard

1. marts 2022

Fra sømænd til teaterfolk

»Hver gang man laver et nyt event, er det med en ny type mennesker. Det er en ny kultur, man træder ind i, og det er meget givende at få lov til. Der har ikke været så mange teaterfolk ind over eventsekretariatet, så det er meget lærerigt at arbejde med en ny slags,« fortæller leder af Esbjergs eventsekretariatet, Kirsten Bisgaard Kirchner, om at træde ind på teatrets arena i forbindelse med Aprilfestival 2022, hvor hun fungerer som værtskommunen Esbjergs projektkoordinator.

Når Aprilfestivalen løber af stablen fra 27. marts til 3. april 2022, er det med Esbjerg som værtskommune.

Det er ikke første gang, Esbjerg huser teaterfestivalen, men første gang med Kirsten Bisgaard Kirchner som lokal projektleder. Selvom Kirstens kendskab til teater er begrænset, har hun et stort ønske om at bringe teateroplevelser til Esbjerg. 

Aprilfestivalen passer desuden som fod i hose til Esbjergs nye brandingstrategi, som vil stille skarpt på kultur og oplevelser. Kirsten har dog længe haft et ønske om at få de turnerende teatre tilbage til byen. 

I 2012 etablerede kommunen i Esbjerg et eventsekretariat i forbindelse med arrangementerne DGI-landstævne i 2013 og Tall Ships Races i 2014. Kirsten var med i opstarten af det nye sekretariat og har siden da været en central del af de kulturelle arrangementer og events i Esbjerg. 

»I første omgang var jeg projektansat, men så besluttede man sig for, at det ville være rart at have et eventkontor, hvor der var lidt erfaring at bygge videre på, når man skulle lave events,« fortæller Kirsten om sin vej ind i Esbjergs eventmotor med en håndfuld af engagerede medarbejdere.   

I teatertræning 

Kirstens force ligger især i det maritime og sportslige, som hun også dyrker i sin fritid, hvor hun tager på vandreeventyr og yogarejser. Hun kan blandt andet skrive ture til Caminoen i Spanien og Kilimanjaro i Tanzania  på sit CV. Som hun selv udtrykker det, er det ikke nødvendigvis teater, der fylder mest. Derfor har det krævet lidt mere at få etableret kontakt til teatermiljøet og at få teater mere under huden. 

»Jeg er faktisk begyndt at gå lidt i træning, så jeg har været i teater to gange i løbet af de sidste fjorten dage. Mit forhold til teater har været lidt begrænset, derfor har jeg gjort lidt for at komme i stemning og for at bevæge mig ind i teatermiljøet.« 

Og i den ubetrådte arena har Kirsten mødt mennesker med positiv energi og et bredt udsyn, som hun nyder samarbejdet med.  

»Det er mennesker, som har en masse gode idéer og som ikke ser særlige begrænsninger. Det meste kan lade sig gøre. De har et bredt udsyn og er klar til at tænke ud af posen.« 

Møde med en ny kultur

»Når man arbejder med teaterfaglige som Teatercentrum og teatergrupper, er det en anden kultur, end når vi laver Tall Ships Races, hvor det er sømænd fra hele verden, vi arbejder med,« fortæller Kirsten om de skiftende samarbejdspartnere i eventplanlægning. 

Tall Ships Races er Esbjergs store trækplaster – et sejlskibsarrangement, som indtager forskellige havnebyer rundt omkring i Europa. Når det kommer til Esbjerg igen til sommer, ligger mellem 50-100 skibe til i Esbjerg havn, blandt andet verdens største sejlskib. 

»Der er omkring 500.000 mennesker på Esbjerg havn over de fire dage, det foregår. Så det er et meget stort arrangement, som vi har været i gang med at planlægge et par år nu. Det ligger dog lige lidt stille den næste måneds tid, hvor vi har fokus rettet på Aprilfestivalen,« fortæller Kirsten.  

Der er tydelig begejstring at spore, når Kirsten taler om at bringe teateroplevelser til børn og unge i Esbjerg. Og hun håber på, at teateroplevelserne vil forgrene sig i byen. 

»Jeg tænker, at det kan føre meget med sig, at man satser så koncentreret på teateroplevelser i en uge. Man kan godt mærke, at Teatercentrum har lavet det her rigtig mange gange, og de ved, hvad de har fat i. Det er en fornøjelse at arbejde sammen med nogen, som er så velbevandrede.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere