Af: Lise Stenbæksgaard

1. marts 2022

Fra sømænd til teaterfolk

»Hver gang man laver et nyt event, er det med en ny type mennesker. Det er en ny kultur, man træder ind i, og det er meget givende at få lov til. Der har ikke været så mange teaterfolk ind over eventsekretariatet, så det er meget lærerigt at arbejde med en ny slags,« fortæller leder af Esbjergs eventsekretariatet, Kirsten Bisgaard Kirchner, om at træde ind på teatrets arena i forbindelse med Aprilfestival 2022, hvor hun fungerer som værtskommunen Esbjergs projektkoordinator.

Når Aprilfestivalen løber af stablen fra 27. marts til 3. april 2022, er det med Esbjerg som værtskommune.

Det er ikke første gang, Esbjerg huser teaterfestivalen, men første gang med Kirsten Bisgaard Kirchner som lokal projektleder. Selvom Kirstens kendskab til teater er begrænset, har hun et stort ønske om at bringe teateroplevelser til Esbjerg. 

Aprilfestivalen passer desuden som fod i hose til Esbjergs nye brandingstrategi, som vil stille skarpt på kultur og oplevelser. Kirsten har dog længe haft et ønske om at få de turnerende teatre tilbage til byen. 

I 2012 etablerede kommunen i Esbjerg et eventsekretariat i forbindelse med arrangementerne DGI-landstævne i 2013 og Tall Ships Races i 2014. Kirsten var med i opstarten af det nye sekretariat og har siden da været en central del af de kulturelle arrangementer og events i Esbjerg. 

»I første omgang var jeg projektansat, men så besluttede man sig for, at det ville være rart at have et eventkontor, hvor der var lidt erfaring at bygge videre på, når man skulle lave events,« fortæller Kirsten om sin vej ind i Esbjergs eventmotor med en håndfuld af engagerede medarbejdere.   

I teatertræning 

Kirstens force ligger især i det maritime og sportslige, som hun også dyrker i sin fritid, hvor hun tager på vandreeventyr og yogarejser. Hun kan blandt andet skrive ture til Caminoen i Spanien og Kilimanjaro i Tanzania  på sit CV. Som hun selv udtrykker det, er det ikke nødvendigvis teater, der fylder mest. Derfor har det krævet lidt mere at få etableret kontakt til teatermiljøet og at få teater mere under huden. 

»Jeg er faktisk begyndt at gå lidt i træning, så jeg har været i teater to gange i løbet af de sidste fjorten dage. Mit forhold til teater har været lidt begrænset, derfor har jeg gjort lidt for at komme i stemning og for at bevæge mig ind i teatermiljøet.« 

Og i den ubetrådte arena har Kirsten mødt mennesker med positiv energi og et bredt udsyn, som hun nyder samarbejdet med.  

»Det er mennesker, som har en masse gode idéer og som ikke ser særlige begrænsninger. Det meste kan lade sig gøre. De har et bredt udsyn og er klar til at tænke ud af posen.« 

Møde med en ny kultur

»Når man arbejder med teaterfaglige som Teatercentrum og teatergrupper, er det en anden kultur, end når vi laver Tall Ships Races, hvor det er sømænd fra hele verden, vi arbejder med,« fortæller Kirsten om de skiftende samarbejdspartnere i eventplanlægning. 

Tall Ships Races er Esbjergs store trækplaster – et sejlskibsarrangement, som indtager forskellige havnebyer rundt omkring i Europa. Når det kommer til Esbjerg igen til sommer, ligger mellem 50-100 skibe til i Esbjerg havn, blandt andet verdens største sejlskib. 

»Der er omkring 500.000 mennesker på Esbjerg havn over de fire dage, det foregår. Så det er et meget stort arrangement, som vi har været i gang med at planlægge et par år nu. Det ligger dog lige lidt stille den næste måneds tid, hvor vi har fokus rettet på Aprilfestivalen,« fortæller Kirsten.  

Der er tydelig begejstring at spore, når Kirsten taler om at bringe teateroplevelser til børn og unge i Esbjerg. Og hun håber på, at teateroplevelserne vil forgrene sig i byen. 

»Jeg tænker, at det kan føre meget med sig, at man satser så koncentreret på teateroplevelser i en uge. Man kan godt mærke, at Teatercentrum har lavet det her rigtig mange gange, og de ved, hvad de har fat i. Det er en fornøjelse at arbejde sammen med nogen, som er så velbevandrede.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere