Af: Me Lund

26. september 2020

Mathilde Eusebius Olhoff-Jakobsen, Christoffer Hvidberg Rønje og Hanin Georgis har hver sin rolle i 'Følg familien #Sponsoreret' og deles elegant om den fjerde, nemlig storesøster Sascha, der nægter at være med på SoMe-kulturen. Foto: Rebel Photography

Forloren familieidyl på flaske

Hvad er en rigtig familie? En perfekt far-mor-børn-konstellation med højt humor og sjove lege lagt ud på nettet? Eller den knap så idylliske 3D-version med behov for analog nærhed? Den satiriske 'Følg familien #Sponsoreret' fremprovokerer et svar.

Zangenbergs Teater:
'Følg familien #Sponsoreret'

Dramatiker: Zara Lea Palmqvist. Iscenesættelse: Petra Adlerberth-Wik. Medvirkende: Mathilde Eusebius Olhoff-Jakobsen, Hanin Georgis og Christoffer Hvidberg Rønje. Dramaturg: Thea Kulavig. Scenografi: Rebekka Bentzen. Illustrator: Vibeke Rask. Aldersgruppe: fra 11 år. Varighed: 1 time. Set 25. september 2020 på Zangenbergs Teater, hvor den spiller til 17. oktober 2020.
www.zangenbergsteater.dk

Der er hermetisk lyserødt fra gulv til loft i Rebekka Bentzens enkle scenografi til 'Følg familien #Sponsoreret'. Alt er stylet og fotogent. I hvert fald når kameraerne er tændt i SoMe-familiens redigerede hjemmeidyl, hvor smilene er store og humøret hektisk, og hvor alt det almindelige – skole og lektier, venner og arbejde – aldrig bliver nævnt med et ord. Familiens univers er nemlig helliget selviscenesættelse og forbrugerisme og befinder sig i en helt anden galakse end empati, uddannelse og eftertanke.

På YouTube og Insta deler familien gavmildt videoer og billeder med følgerne, der i hundredtusindvis junker den 11-årige Line Sabrines dagbogsglimt fra familiens udflugter eller sin anbefaling af kosmetik, den stærke og independent Mors sjove forslag til familievenlige konkurrencer eller Fars gode råd om at være en stærk og sårbar far. At være ’på’ er faktisk fuldtidsarbejde for dem alle. Her er man nemlig kun nogen eller noget, hvis man har sin egen YouTube-kanal.

I dette virtuelle rum kører det tilsyneladende på skinner for superfamilien. Men en livsform, hvor man må ty til de andre familiemedlemmers videoer, hvis man vil vide, hvordan de har det, er et problem for Line Sabrines to år ældre søster Sascha. Hun modsætter sig instinktivt det syntetiske fællesskab og optræder kun modvilligt i videoerne. Hun vil hellere i skoven uden kameraer eller se et frø spire hjemme på sit værelse. 

Og så har vi balladen. Den slags risikerer at medføre jord på gulvet i den sterile idyl. 

Dramatikeren Zara Lea Palmqvists 'Følg familien #Sponsoreret' er i lange stræk en veloplagt og satirisk – og ganske rodet – læsning af den dagsordensættende SoMe-kultur. Ligesom forestillingens YouTube-videoer jævnligt afbrydes af influencernes reklamer for f.eks. deodoranter og foundation, afbryder forestillingen også sig selv med egenreklamer for Zangenbergs Teater eller hastigt indsparkede samtaler med tilskuerne: Kan de følge med? spørger skuespillerne. Og hvem følger de på Insta eller TikTok? Ja, jo, svarer de betuttede unge. De følger nogle kendte, men har glemt navnene. Og vupti! – så er vi tilbage i fiktionen. Publikum blev da inddraget – men i hvad? 

Tempoet er i det hele taget højt og nok også for højt i Petra Adlerberth-Wiks farce-agtige iscenesættelse, der heldigvis klogt formår at skabe den fornødne ro om netop Saschas karakter, så man hurtigt begynder at glæde sig til, at hun tager ordet og insisterer på, at der er noget galt i amokløbet efter fremmede følgere i stedet for samværet i en rigtig familie.

Unødvendig sci-fi-dimension

Var den første del lettere rodet med mange dagsordener og pointer, råder det dramaturgiske kaos desværre til slut. Halvvejs inde i forestillingen katapulterer fortællingen sig nemlig fra satiren ud i sci-fien, hvor naturen og teknologien smelter sammen og frembringer en talende cyborg-have, der vistnok æder familien og spytter børnene ud igen – nu som en art plantekrigere. Her mister forestillingen det fokus og den alvor, der trods alle klichéerne var værd at hæfte sig ved, nemlig værdien af det hudnære fællesskab i en verden fuld af digitale muligheder.

Ifølge teatret selv vil 'Følg familien #Sponsoreret' skabe 'grobund for debat og styrke vores unge publikum i at gå ud i verden som kritiske forbrugere'.

 Det er bestemt ingen skam at være kritisk forbruger, heller ikke af de sociale medier, så tak til teatret for at tage emnet op. Det havde dog været bedre for den efterfølgende samtale med det unge publikum at udelade det uklart miljø-aktivistiske sci-fi-lag og i stedet holde fokus på vores paradoksale behov for at jagte perfekte ’moments’ til glæde for vores SoMe-profil, men til skade for vores menneskelige In Real Life-relationer – dem, der i satiren også går under navnet 3D-relationer. Altså den rigtige familie.

Saschas insisteren på organisk ro kunne med fordel have fundet vej ind på scenen og i kunstnerisk form have vist sig som den varme, lysende energi, hun drømmer om. Og som giver os mulighed for at vokse som mennesker.

Zangenbergs Teater:
'Følg familien #Sponsoreret'

Dramatiker: Zara Lea Palmqvist. Iscenesættelse: Petra Adlerberth-Wik. Medvirkende: Mathilde Eusebius Olhoff-Jakobsen, Hanin Georgis og Christoffer Hvidberg Rønje. Dramaturg: Thea Kulavig. Scenografi: Rebekka Bentzen. Illustrator: Vibeke Rask. Aldersgruppe: fra 11 år. Varighed: 1 time. Set 25. september 2020 på Zangenbergs Teater, hvor den spiller til 17. oktober 2020.
www.zangenbergsteater.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi