Af: Morten Hede

30. september 2021

Vi møder fire BZ’ere med vidt forskellige ambitioner for BZ-bevægelsen i Nørregaards Teater og Teater O’s forestilling ’BZat’. Foto: Mette Dahlquist

Fire umage venner mødes om BZ-bevægelsen

Med punkforestillingen ’BZat’ fortæller Nørregaards Teater og Teater O om 1980’ernes BZ-bevægelse fra fire unges forskellige perspektiver.

Teater O & Nørregaards Teater:
'BZat'

Dramatikere: Anders Valentinus Dam og Lars Dammark. Iscenesættelse og bearbejdelse: Line Paulsen. Medvirkende: Nanna Schaumburg-Müller, Stine Gyldenkerne, Anders Valentinus Dam og Thomas Guldberg Madsen. Komponist: Jesper Thestrup. Scenograf: Carsten Wittrock. Maske- og kostumedesign: Marie Rosendahl Chemnitz. Lysdesign: Jesper Thestrup. Aldersgruppe: Fra 13 år. Varighed: 60 minutter. Set 29. september 2021 på Nørregaards Teater, hvor den spiller til den 12. oktober 2021. www.nrt.dk /www.teatero.dk

I umindelige tider har ungdommen haft det uformelle ansvar for oprør og opgør med de forstokkede normer. Tider skifter, og det samme gør kriserne – men ungdommens rolle som forkæmpere har ikke forandret sig meget.

For eksempel var ungdommen på barrikaderne i slutningen af 1960’erne, da ungdomsoprøret krævede medbestemmelse og protesterede imod ’fagforsteningen’. I dag er det klimakrisen, der får de unge på gaden for at kræve politisk klimahandling.

Forestillingen ’BZat’ genopliver de såkaldte fattigfirseres BZ-bevægelse, som på visse måder er sammenlignelig med vor tids klimaaktivisme. Vi får samtidig et indblik i den historiske kontekst i 1983 med Egon Weidekamp som Københavns overborgmester, politiaktioner, Rote Armee Fraktion og det dengang nye Ungdomshuset på Jagtvej.

BZ’ernes forskelligheder

Historien om de fire BZ’ere, Maria, Ralf, Tomgang og Speedy, er i Nørregaard Teater og Teater O’s forestilling også en historie om punkkultur, ideologiske uenigheder og voldelige konfrontationer. For de fire venner har vidt forskellige hensigter med deres deltagelse i bevægelsen, og i sidste ende er deres ambitioner måske ikke forenelige.

Maria, der er stukket af fra sit gennemsnitlige forstadshjem, tror ikke på voldelige løsninger, mens den intellektuelle fyr Tomgang opsøger internationale grupperinger for at organisere en omfattende revolution. Tomgang tager med veninden Speedy, der er frontfigur i punkbandet Gods Elevator, på turné i Tyskland for at skabe kontakter. Og selvom de to støtter hinanden, så dyrker Speedy først og fremmest musikmiljøet. Endelig er Ralf, der improviserer poetry slam, mest optaget af kunstens og tankens frihed.

Anders Valentinus Dam og Lars Dammark, der sammen står bag manuskriptet, har således tegnet et nuanceret tidsbillede igennem de fire karakterer. Deres forskelligheder gør dem til et interessant og dynamisk persongalleri, men fodrer også forestillingen med spænding, der til sidst bliver begyndelsen på både vennegruppens og bevægelsens kollaps.

Sympatiske karakterer

Vi møder de fire karakterer bag et jerngitter, hvorfra de betragter os som sultne løver i et bur. Anslaget er skræmmende intenst i Line Paulsens iscenesættelse. Carsten Wittrocks scenografi skaber et metallisk udtryk, der understreger det hårde miljø, og Marie Rosendahl Chemnitz har bidraget med nittede kostumer og drabelige masker, som de tager på, når de udgør punkbandet Gods Elevator.

Når gitteret går til side, møder vi de fire hovedroller, som vi trods det hårde udtryk har let ved at komme ind på livet af. Det skyldes især den første scene, hvor vi straks får sympati for den velformulerede Ralf (Anders Valentinus Dam) og den velinformerede Maria (Nanna Schaumburg-Müller) møder hinanden for første gang på Københavns Hovedbanegård. Her åbner de for følelserne og lukker os straks ind.

Den tænksomme og imødekommende Tomgang (Thomas Guldberg Madsen) giver os associationer til Erik Clausens førerhund Arnold i 1984-filmen ”Midt om natten”. Og den superenergiske Speedy (Stine Gyldenkerne) tryllebinder os med sit livlige og ukuelige udtryk. Og tilsammen formår de fire at skildre en vennegruppe, der knyttes sammen af kærlighed til hinanden, mens de også får skabt dramatik og spænding i deres forskelligheder.

Derfor bliver ’BZat’ en velfortalt og sprogligt begavet historie om historien, der udspillede sig i 1980’ernes København, og som sandsynligvis kommer til at udspille sig igen mange gange, så længe der findes ungdom og uorden i verden.

Teater O & Nørregaards Teater:
'BZat'

Dramatikere: Anders Valentinus Dam og Lars Dammark. Iscenesættelse og bearbejdelse: Line Paulsen. Medvirkende: Nanna Schaumburg-Müller, Stine Gyldenkerne, Anders Valentinus Dam og Thomas Guldberg Madsen. Komponist: Jesper Thestrup. Scenograf: Carsten Wittrock. Maske- og kostumedesign: Marie Rosendahl Chemnitz. Lysdesign: Jesper Thestrup. Aldersgruppe: Fra 13 år. Varighed: 60 minutter. Set 29. september 2021 på Nørregaards Teater, hvor den spiller til den 12. oktober 2021. www.nrt.dk /www.teatero.dk

Flere anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
En spændende og anderledes museumsvisit
Nørregaards Teater:
'DE'
Med anden del i trilogien ’VIDEOS’ inviterer ’DE’ publikum med på en museumsrejse, som snurrigt og sindrigt masserer forskellige sider af menneskeheden ind i publikums sanse- og tænkeapparat
Bjørnefar med brede fødder og omsorgssvigt
Livingstones Kabinet:
'Min far kan flyve'
Livingstones Kabinet har skabt en stærk og grotesk teenageforestilling om at vokse op med en psykisk syg far. Sjov og fjollet – og fyldt med sorg.
Blandede julebolsjer
Aarhus Teater:
'Julefeber'
Der er fine skuespilpræstationer og muntre drejescene-spil i Aarhus Teaters teaterversion af DR's julekalender fra 2020. Men forestillingen savner som helhed magi