Af: Carsten Jensen

19. maj 2009

Festival søger festivalby

Den store festival i april mangler tilsagn fra en værtskommune i 2011. Udover muligheden for at vise mangfoldig kunst fungerer festivalen også som en vigtig salgsmesse for børne- og ungdomsteatrene.

Siden 1971 har Teatercentrum afholdt den store årlige festival, og næste år i Esbjerg bliver altså der altså tale om et 40-års jubilæum.

Men der er en reel risiko for, at den ubrudte kæde af festivaler med scenekunst for børn og unge får et knæk: Der er nemlig p.t. ingen værtskommune i 2011. Og selvom det kan synes langt ud i fremtiden, er festivalerne normalt placeret adskillige år i forvejen, fordi planlægningsfasen er så omfattende.

En mulig kandidatby har netop meldt fra, og de fire-fem andre emner, der fortsat er inde i billedet, tøver med at melde ud.

Der er ingen tvivl om, at det kommende kommunalvalg til november bærer sin væsentlige del af forklaringen. De nuværende kommunalbestyrelser kvier sig tilsyneladende ved at indgå aftaler, som kan forpligte efter valget, hvor den (kultur)politiske sammensætning kan se helt anderledes ud.

Og at et valg kan ændre på prioriteter og aftaler, viser historien om festivalen i 1999, hvor et ændret byråd og en ny borgmester betød, at Skive Kommune pludselig løb fra alle aftaler mindre end et år før man skulle huse festivalen. Dengang trådte de børneteaterglade kommuner i Odsherred til med kort varsel og skaffede de nødvendige midler, så’ afkortet’ festival kunne stables på benene.

I 1983 betød et decimeret festivaltilskud ligeledes en kort festival – dvs. fra torsdag til søndag i stedet for den normale uge – i Aalborg.

Men lige nu ER der bare ingen kommune, der har sat sit navn på kontrakten for festivalen i 2011, selvom det med et budget på omkring fire mio. kr. – hvor staten refunderer halvdelen – er en rimelig billig måde at få fyldt et lokalområde med teater og vise, at man tager børnekulturen alvorligt.

Et år uden festival vil være en mindre katastrofe for de mange børneteatre, der traditionelt bruger arrangementet som det helt store udstillingsvindue – med henblik på salg af turneforestillinger. Også de mange formidlere i form af lærere, bibliotekarer, teaterforeninger m.fl. vil komme til at savne muligheden for at se den kommende sæsons repertoire an, inden kontakter laves og kontrakter indgås.

Festival 2011 i uge 14…

På Teatercentrum, der arrangerer den store festival i samarbejde med årets værtskommune, er man i fuld gang med arbejdet med Festival 2010 i Esbjerg, men sekretariatsleder Henrik Køhler kigger også på nye initiativer, der kan skaffe en festivalby i 2011.

»Selvom vi ikke er desperate endnu, kniber med det konkrete tilsagn, der gør, at vi kan erklære 2011 for sikker,« siger han.

Henrik Køhler har derfor netop sendt en rundmail til landets børneteatre i håb om, at de kan komme med gode ideer og måske presse på de rigtige steder.

»Vi har brug for hjælp, og alle kontakter skal tages i brug for at finde en værtskommune. Så hvis der er teatre, der har mulighed for at bearbejde deres hjemkommune eller kender til kommuner, der har talt om at ville være vært, så er det nu, der skal sættes ind. Det er ikke så let på nuværende tidspunkt at finde en kommune, der vil/kan afsætte de ca. to mio. kr., det koster at være værtskommune,« lyder det fra Køhler.

Alligevel har Teatercentrum i langtidsplanlægningens hellige navn været nødt til at sætte sig på tidspunktet for den forhåbentlige festival i 2011:

»Vi har været nølende med at melde et tidspunkt ud, fordi det naturligvis er rimeligt, at værtskommune har medindflydelse på, hvornår festivalen ligger, men vi har kigget i kalenderen og har nu truffet beslutning om, at det eneste rimelige tidspunkt, festivalen kan ligge i 2011, er uge 14, dvs. 3. til 10. april. Det er meget tidligt på året, men påsken falder meget sent – og det er ikke tilrådeligt at holde en så stor festival i direkte forbindelse med påsken, hvor mange børnefamilier forlader byerne.«

Det er p.t. kun 2011, der giver hektiske pletter på sekretariatslederens kinder. Fra 2012 og frem ser det nemlig lysere ud, idet flere kommuner er på banen – og tidshorisonten ikke så presserende.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere