Af: Carsten Jensen

19. maj 2009

Festival søger festivalby

Den store festival i april mangler tilsagn fra en værtskommune i 2011. Udover muligheden for at vise mangfoldig kunst fungerer festivalen også som en vigtig salgsmesse for børne- og ungdomsteatrene.

Siden 1971 har Teatercentrum afholdt den store årlige festival, og næste år i Esbjerg bliver altså der altså tale om et 40-års jubilæum.

Men der er en reel risiko for, at den ubrudte kæde af festivaler med scenekunst for børn og unge får et knæk: Der er nemlig p.t. ingen værtskommune i 2011. Og selvom det kan synes langt ud i fremtiden, er festivalerne normalt placeret adskillige år i forvejen, fordi planlægningsfasen er så omfattende.

En mulig kandidatby har netop meldt fra, og de fire-fem andre emner, der fortsat er inde i billedet, tøver med at melde ud.

Der er ingen tvivl om, at det kommende kommunalvalg til november bærer sin væsentlige del af forklaringen. De nuværende kommunalbestyrelser kvier sig tilsyneladende ved at indgå aftaler, som kan forpligte efter valget, hvor den (kultur)politiske sammensætning kan se helt anderledes ud.

Og at et valg kan ændre på prioriteter og aftaler, viser historien om festivalen i 1999, hvor et ændret byråd og en ny borgmester betød, at Skive Kommune pludselig løb fra alle aftaler mindre end et år før man skulle huse festivalen. Dengang trådte de børneteaterglade kommuner i Odsherred til med kort varsel og skaffede de nødvendige midler, så’ afkortet’ festival kunne stables på benene.

I 1983 betød et decimeret festivaltilskud ligeledes en kort festival – dvs. fra torsdag til søndag i stedet for den normale uge – i Aalborg.

Men lige nu ER der bare ingen kommune, der har sat sit navn på kontrakten for festivalen i 2011, selvom det med et budget på omkring fire mio. kr. – hvor staten refunderer halvdelen – er en rimelig billig måde at få fyldt et lokalområde med teater og vise, at man tager børnekulturen alvorligt.

Et år uden festival vil være en mindre katastrofe for de mange børneteatre, der traditionelt bruger arrangementet som det helt store udstillingsvindue – med henblik på salg af turneforestillinger. Også de mange formidlere i form af lærere, bibliotekarer, teaterforeninger m.fl. vil komme til at savne muligheden for at se den kommende sæsons repertoire an, inden kontakter laves og kontrakter indgås.

Festival 2011 i uge 14…

På Teatercentrum, der arrangerer den store festival i samarbejde med årets værtskommune, er man i fuld gang med arbejdet med Festival 2010 i Esbjerg, men sekretariatsleder Henrik Køhler kigger også på nye initiativer, der kan skaffe en festivalby i 2011.

»Selvom vi ikke er desperate endnu, kniber med det konkrete tilsagn, der gør, at vi kan erklære 2011 for sikker,« siger han.

Henrik Køhler har derfor netop sendt en rundmail til landets børneteatre i håb om, at de kan komme med gode ideer og måske presse på de rigtige steder.

»Vi har brug for hjælp, og alle kontakter skal tages i brug for at finde en værtskommune. Så hvis der er teatre, der har mulighed for at bearbejde deres hjemkommune eller kender til kommuner, der har talt om at ville være vært, så er det nu, der skal sættes ind. Det er ikke så let på nuværende tidspunkt at finde en kommune, der vil/kan afsætte de ca. to mio. kr., det koster at være værtskommune,« lyder det fra Køhler.

Alligevel har Teatercentrum i langtidsplanlægningens hellige navn været nødt til at sætte sig på tidspunktet for den forhåbentlige festival i 2011:

»Vi har været nølende med at melde et tidspunkt ud, fordi det naturligvis er rimeligt, at værtskommune har medindflydelse på, hvornår festivalen ligger, men vi har kigget i kalenderen og har nu truffet beslutning om, at det eneste rimelige tidspunkt, festivalen kan ligge i 2011, er uge 14, dvs. 3. til 10. april. Det er meget tidligt på året, men påsken falder meget sent – og det er ikke tilrådeligt at holde en så stor festival i direkte forbindelse med påsken, hvor mange børnefamilier forlader byerne.«

Det er p.t. kun 2011, der giver hektiske pletter på sekretariatslederens kinder. Fra 2012 og frem ser det nemlig lysere ud, idet flere kommuner er på banen – og tidshorisonten ikke så presserende.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere