Af: Carsten Jensen

11. februar 2009

Festival på plakaten

Så er årets plakat, der skal være med til at 'sælge' Festival 2009 i Ballerup, klar til at blive sat i omløb. Kunstneren hedder Helle Vibeke Jensen, og hendes værk skal nu pryde plakater, programmer, postkort m.v.

Inden det går løs med den store teaterfestival i Ballerup fra 19.-26. april, vil der være gjort opmærksom på begivenheden mange steder og på mange måder. Og her vil årets festivalplakat pryde de fleste tryksager, Teatercentrums festivalhjemmeside m.v.

Normalt udvælges en lokalt-baseret kunstner til opgaven med at kreere en iøjnefaldende plakat, og i år er det så illustratoren Helle Vibeke Jensen (f. 1960), der har stået for plakaten.

Hun er modtager af adskillige priser for sine arbejder – senest bl.a. Kulturministeriets Illustratorpris 2004 (for billedbogen ‘Hør her stær!’) og Dansk Forfatterforenings Hæderspris samme år.

Udover billedbøger har hun bl.a. lavet bogomslag, novelleillustrationer, plakater, postkort, cd-omslag m.v.

Og siger selv om sin arbejdsform:

»Jeg arbejder med collagen som illustrationsform. Collagematerialet får jeg ved at rejse ud i verden eller ved at bruge timer i antikvariater, kiosker, souvenirbutikker, hotellobbyer og andre steder, hvor klipbart materiale er tilgængeligt. Eller ved selv at fotoregistrere eller at håndskitsere. Ord og tekster er også et meget vigtigt element i min måde at arbejde på: tekststykker og citatstumper indgår direkte i nogle af mine arbejder – eller kan være inspiration.«

Se mere om kunstneren på hendes hjemmeside: www.hellevibekejensen.dk

Fest og farver

Gennem årene har festivalplakaterne naturligt nok afspejlet mange forskellige kunstretninger – fra det stærkt naturalistiske til det dybt impressionistiske. I en periode blev der også brugt ret naivistiske tegninger fra festivalregionens børn som plakatmotiv.

Ikke alt har været lige vellykket til det specifikke formål eller tilpas iøjnefaldende. Og årets plakat placerer sig nok lige under de allerbedst egnede. Den virker spændende og imødekommende og udstråler fest og farver, men udsender ikke umiddelbare signaler om teater, endsige professionelt børneteater.

Den bevidst umage spatierede programskrift sætter et lidt uharmonisk præg på plakaten, men her er smag og behag heldigvis både forskellig og til evig debat…

Fra plakat til logo

Men det vil nu være op til den enkelte beskuer at lade sig inspirere og finde identifikationen med årets festival.

Som det har været tilfældet med plakaterne til de foregående 38 store festivaler.

Mens Valhalla-tegneren Peter Madsen til festivalen i 2004 i Silkeborg trådte nye veje ved både at lave en forside- og en bagsideversion af sin plakat, er den kendte grafiker/designer Bo Bendixen trods alt den, der har gjort størst indtryk med sin plakat til festivalen i 1995 i Nørredjurs, Midtdjurs, Ebeltoft og Grenaa.

Den kongeniale brug af de traditionelle teatermasker er nemlig efterfølgende blevet brugt som fast logo for Teatercentrum – og pryder også denne portals øverste venstre hjørne…

Motiv i omløb

Årets festivalplakat vil ikke kun kunne ses i Ballerup og omegn. Plakatmotivet vil frem til festivalen pryde alskens tryksager i tusindtal, Teatercentrums festivalhjemmeside m.v.

Mens selve plakaten (i A1-format) skal hænges op på gader og stræder i Ballerup, vil en plakat i A2-format blive brugt til ophængning på skoler og andre offentlige steder.

Der vil også blive produceret en ‘køkkenkalender’-version til butikker og offentlige steder.

Dertil kommer 5.000 festival-postkort, 10.000 forestillingskataloger, 6.000 weekendprogrammer – samt invitationer, avis- og magasinannoncer osv. osv.

Festivalplakaten vil selvfølgelig også kunne købes på selve festivalen – sammen med teatrenes egne forestillingsplakater m.v.

Rekordtilmelding

I øvrigt er årets festival ‘ramt’ af ekstraordinær voldsom tilmelding. P.t. er mere end 100 teatre og over 170 forskellige forestillinger på programmet. Det antal ved sædvanligvis blive reduceret noget frem mod festivalen som følge af aflysninger pga. sygdom, manglede færdiggørelse af forestillinger osv. – men alligevel står festivalen i Ballerup til at slå alle rekorder for deltagelse – og dermed give arrangørerne logistiske grå hår…

Man kan følge med i slagets gang frem til festivalen på www.teatercentrum.dk/festival

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere