Af: Carsten Jensen

11. februar 2009

Festival på plakaten

Så er årets plakat, der skal være med til at 'sælge' Festival 2009 i Ballerup, klar til at blive sat i omløb. Kunstneren hedder Helle Vibeke Jensen, og hendes værk skal nu pryde plakater, programmer, postkort m.v.

Inden det går løs med den store teaterfestival i Ballerup fra 19.-26. april, vil der være gjort opmærksom på begivenheden mange steder og på mange måder. Og her vil årets festivalplakat pryde de fleste tryksager, Teatercentrums festivalhjemmeside m.v.

Normalt udvælges en lokalt-baseret kunstner til opgaven med at kreere en iøjnefaldende plakat, og i år er det så illustratoren Helle Vibeke Jensen (f. 1960), der har stået for plakaten.

Hun er modtager af adskillige priser for sine arbejder – senest bl.a. Kulturministeriets Illustratorpris 2004 (for billedbogen ‘Hør her stær!’) og Dansk Forfatterforenings Hæderspris samme år.

Udover billedbøger har hun bl.a. lavet bogomslag, novelleillustrationer, plakater, postkort, cd-omslag m.v.

Og siger selv om sin arbejdsform:

»Jeg arbejder med collagen som illustrationsform. Collagematerialet får jeg ved at rejse ud i verden eller ved at bruge timer i antikvariater, kiosker, souvenirbutikker, hotellobbyer og andre steder, hvor klipbart materiale er tilgængeligt. Eller ved selv at fotoregistrere eller at håndskitsere. Ord og tekster er også et meget vigtigt element i min måde at arbejde på: tekststykker og citatstumper indgår direkte i nogle af mine arbejder – eller kan være inspiration.«

Se mere om kunstneren på hendes hjemmeside: www.hellevibekejensen.dk

Fest og farver

Gennem årene har festivalplakaterne naturligt nok afspejlet mange forskellige kunstretninger – fra det stærkt naturalistiske til det dybt impressionistiske. I en periode blev der også brugt ret naivistiske tegninger fra festivalregionens børn som plakatmotiv.

Ikke alt har været lige vellykket til det specifikke formål eller tilpas iøjnefaldende. Og årets plakat placerer sig nok lige under de allerbedst egnede. Den virker spændende og imødekommende og udstråler fest og farver, men udsender ikke umiddelbare signaler om teater, endsige professionelt børneteater.

Den bevidst umage spatierede programskrift sætter et lidt uharmonisk præg på plakaten, men her er smag og behag heldigvis både forskellig og til evig debat…

Fra plakat til logo

Men det vil nu være op til den enkelte beskuer at lade sig inspirere og finde identifikationen med årets festival.

Som det har været tilfældet med plakaterne til de foregående 38 store festivaler.

Mens Valhalla-tegneren Peter Madsen til festivalen i 2004 i Silkeborg trådte nye veje ved både at lave en forside- og en bagsideversion af sin plakat, er den kendte grafiker/designer Bo Bendixen trods alt den, der har gjort størst indtryk med sin plakat til festivalen i 1995 i Nørredjurs, Midtdjurs, Ebeltoft og Grenaa.

Den kongeniale brug af de traditionelle teatermasker er nemlig efterfølgende blevet brugt som fast logo for Teatercentrum – og pryder også denne portals øverste venstre hjørne…

Motiv i omløb

Årets festivalplakat vil ikke kun kunne ses i Ballerup og omegn. Plakatmotivet vil frem til festivalen pryde alskens tryksager i tusindtal, Teatercentrums festivalhjemmeside m.v.

Mens selve plakaten (i A1-format) skal hænges op på gader og stræder i Ballerup, vil en plakat i A2-format blive brugt til ophængning på skoler og andre offentlige steder.

Der vil også blive produceret en ‘køkkenkalender’-version til butikker og offentlige steder.

Dertil kommer 5.000 festival-postkort, 10.000 forestillingskataloger, 6.000 weekendprogrammer – samt invitationer, avis- og magasinannoncer osv. osv.

Festivalplakaten vil selvfølgelig også kunne købes på selve festivalen – sammen med teatrenes egne forestillingsplakater m.v.

Rekordtilmelding

I øvrigt er årets festival ‘ramt’ af ekstraordinær voldsom tilmelding. P.t. er mere end 100 teatre og over 170 forskellige forestillinger på programmet. Det antal ved sædvanligvis blive reduceret noget frem mod festivalen som følge af aflysninger pga. sygdom, manglede færdiggørelse af forestillinger osv. – men alligevel står festivalen i Ballerup til at slå alle rekorder for deltagelse – og dermed give arrangørerne logistiske grå hår…

Man kan følge med i slagets gang frem til festivalen på www.teatercentrum.dk/festival

Seneste artikler

Seneste artikler

Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere