Af: Janken Varden

22. marts 2014

Fattigdom og ambitioner for 100 år siden

Teatret på Frilandsmuseet viser en forestilling fuld af god vilje til at fortælle om et Danmark, der var - men burde tage sig bedre tid til at vække vores empati.

Hvordan skildre en opvækst i fattigdom, med ynkelige skolemuligheder, hårdt arbejde, usle arbejdsforhold, og et undertrykkende samfundssystem  – og skildre det for de 10-12-årige i dag så de forstår det?

Det er en opgave, som klæder Frilandsmuseet med alle sine smukke huse og adskillige andre vidnesbyrd om Danmark anno dazumal. Og når Frilandsmuseet tillige har omgjort en hundrede år gammel gymnastiksal med skønvirke-præg til et fint teaterrum, er det jo oplagt at fortælle ved hjælp af sceniske virkemidler.

Dramatiker/bearbejder Kåre Bluitgen har grebet tilbage til Jeppe Aakjærs roman fra 1904, 'Vredens børn', hvor vi følger drengen Pers udvikling gennem barndom og ungdom til politisk bevidst manddom. Det behøver jo ikke blive musealt, fordi om det er gammelt.

Det formmæssige greb

Bluitgen og Co. har valgt at give romanen som én-mands fortællerteater og at lade de forskellige figurer i bogen komme til orde som dukker, styret af fortælleren. Det fungerer også et stykke hen ad vejen, for dukkerne er fantasifuldt lavet – alle sammen med udgangspunkt i at vi befinder os i en gammel gymnastiksal: Én er en ketscher, en anden en boksehandske, én er et bordtennisbat, en anden en gymnastiksko. Og så videre.

Vi får en rammehistorie: Ind i dette rum, fyldt med apparater til redskabsgymnastik, kommer en lærer i fodbolddragt, blå og hvid à la FCK, og aktiverer os med bøj og stræk. Men læreren er distræt.  Posten er nemlig ankommet og med den et brev fra en tidligere elev, Per, som vores lærer underviste en gang rundt forrige århundredeskifte. Rent logisk befinder vi os altså, her og nu, en gang i tyverne, men skidt med logikken – den er ikke vigtig.

Det vigtige er, at læreren godt kan huske sin kære og begavede elev og er i stand til at fortælle hans historie ned i alle detaljer. Så gymnastiktimen går fløjten, han vil hellere fortælle om den gang Per voksede op, og om forholdene for fattigfolk for over hundrede år siden.

Overfladisk

Det er vel ikke til at undgå, at historien bliver fragmentarisk, når fortælleren og hans dukker springer fra den ene hændelse i Aakjærs roman til den anden, og tilbage som læreren der gør sit bedste for at få os til at forstå, hvad det indebar, den gang, at leve under de kummerlige forhold. At måtte ud at tjene som 11-årig; at sove i stalden, omgivet af kørnes pis og lort, liggende på halm, frysende, med et tyndt tæppe;  ikke at få ordentlig mad;  at blive hundset med; at få fnat og lus og sygdomme.

Det hjælper heller ikke på det, at Martin Fredberg bliver hektisk og forceret i sine udtryk. Han gør en stor indsats og kæmper med sine mange forskellige personer og dukker, men fortællingen løber afsted med ham. Han halser efter og kompenserer med stemmestyrke og et forpustet tempo, der gør, at forestillingens pædagogiske sigte går tabt. Delvist.

Jeg kune have undt ham nogle – nogle flere – rolige øjeblikke, hvor alvoren i landarbejdernes og tyendets forhold kunne komme bedre frem. Som det nu er, med historiens mange spring og sving, bliver det hele lidt for overfladisk. I hvert fald i forhold til at bibringe en rigtig forståelse af den vigtige, men trods alt fremmede, beretning for et børnepublikum af i dag

Forestillingen har viljen, men fortælleren burde holde igen med sin egen indignation og forfærdelse – formen får overtaget over indholdet. De to erfarne instruktører har måske også ladet sig rive med af den sociale indignation hos Aakjær.

Det skal dog siges at Fredberg tager enkelte små øjeblikke med ro og øjenkontakt. Men forestillingens puls er og bliver hektisk.

Trodsig og begavet

Per vokser op og han vokser til. Hans evner og ambitioner er store- de hjælper ham op og ud af elendigheden. Med alt hvad han har erfaret og set, er det ikke underlig, at han bliver en politisk bevidst ung mand – en socialist med kampsange og det hele. Og afrejse til Amerika. Lige dér går det måske over hovedet på det unge publikum, men ved familieforestillingerne (og i skoleklassen) kan det sikkert skabe samtaler.

Jeg nævnte dukkerne. Specielt hånddukken Per er sjov. En blanding af Pelle Erobreren og ikke så lidt Emil i Lønneberg, med kasket og strågult hår. Den lever godt i Martin Fredbergs hånd.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.