Af: Kirsten Dahl

28. september 2016

Farverig og uskyldsren hidsigprop

Anemone Teatrets 'Frøken Ignora eksploderer' emmer af farver, humør og følelsesudsving. Den er lige til at gå til, men savner overraskelser og farlighed.

AnemoneTeatrets 'Frøken Ignora eksploderer' er tydeligt teater. På alle måder. I tekst, iscenesættelse, lys, lyd og scenografi.

Lisbet Lipschitz og Albert Nielsen har – inspireret af Katrine Marie Guldagers historier om Ignora – skrevet et humørfyldt, lyst og ligetil musikdramatisk stykke om den sprudlende følelsesfulde skolepige, som eksploderer, når hun ikke forstår det andre siger og gør.

Ignora får uden varsel et gigantisk raserianfald og undskylder bagefter sin adfærd over for dem, det er gået ud over. Hun er en rødhåret, sej og anderledes pige, som bor alene i et vandtårn med en masse katte omkring sig.

Hun har 'ridser i hjertet', fordi hun har været ude for ting, som har gjort hende trist og som har sat følelsesmæssige spor. Som det primære det at hendes far er død og at hendes mor bagefter pludselig forlod hende, fordi hun, som det siges, 'blev svimmel da far døde og for vild i verden'.

Fokus på ukontrollable følelser

I Lipschitzs og Nielsens dramatisering er replikkerne og figurtegningerne lige ud ad landevejen. De er til at forstå og identificere sig med for målgruppen.

Vi følger Ignora i en række hverdagssituationer. Hjemme med kattene i vandtårnet. I skolen, hvor Ignora hader matematik og finder sammen med både sin hjerteveninde og drengen Georg, som hun bliver kærester med.

Fiskemanden, som kommer med fisk til Ignoras katte har også en central placering. Det samme har Ignoras mor, som pludselig vender tilbage til Ignora.

Ved at følge Ignora og opleve, hvordan hun i forskellige situationer koger over og bliver meget vred, bringer stykket det at have vanskeligt kontrollable følelser på banen, ligesom stykket taler om lyster, frihed, tab og tilgivelse.

Der er også indlagt mange sange, som dvæler ved og understøtter de stemninger, som er på spil. Det er fint. Det er fyldt med humør, lys og lethed.

Men det rummer også den svaghed, at alting bliver for forståeligt. For ekspliciteret og dobbeltunderstreget. Undervejs tipper replikkerne også en anelse i en retning som fremstiller børns måde at tale sammen på på en kunstig barnagtig eller overfrisk måde.

Lys og tydelig

Som iscenesætter har Lisbet Lipschitz også i samspil Rebekka Bentzen, som står for scenografi og kostumedesign, vægtet tydelighed og ligefremhed. Og det lyse og farverige.

Børnene er klædt i klare farver: rød, gul og blå. De voksne, læreren og fiskemanden, lidt mere afdæmpede. Dog entrerer Ignoras mor, som noget løjerligt og ikke tilfældigt, i akkurat samme tøj som sin datter.

Lipschitz har sørget for flow og fart over feltet. Hun har indlagt passager af noget særligt spøgefuldt og muntert, fx en scene, hvor Georg gynger, hvor de leger klæd-ud-leg og hvor Ignora giver efter og lukker Georg ud af skabet med et 'Nu vil jeg godt lege'. Og hun giver samtidigt det mere alvorsfulde fokus i passager. Når Ignora bliver ked af, at hun mistede herredømmet og blev vred. Når børnene taler om den forælder, de ikke har længere. Og især når fiskemanden betror Ignora, at han ikke altid har været god til at passe på sit hjerte. Og Ignora svarer ham, at det så er godt, at han er god til at passe på hende.

En rigtig spirrevip

Amalie Fjeldmose gør med brede smil, glimt i øjet og kvikke bevægelser fermt Ignora til inkarnationen af en spirrevip-pige. Ane Helene Hovby gestalter som hensigten er veninden mere afdæmpet. Og Christian Bergmann spiller med betonet væver kejtethed drengen Georg.

Udmærket skuespil, men også uden overraskelser og undervejs påtaget barnagtigt. Det sidste er en potentiel fælde, som mange voksne, der spiller børneroller, falder i.

I det lyse univers af mening og samtaleoplæg om vaskeligt håndterbare følelser savner jeg noget ulydighed. Flere sprækker og uvisheder. Mere farlighed. Og flere overraskelser.

Det er fint at underholde, men det må gerne være med mere kant og flere udfordringer end her. Det kan de 5 til 12-årige sagtens klare.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.