Af: Randi K. Pedersen

26. maj 2024

Et sikkert trut i saxofonen

Mr. Zaps fiffige og ferme klovn får tilskuere i børnestørrelse til at føle sig trygge.

Det sker næsten altid på en festival, at nogen af en eller anden grund må spille for alt for mange tomme pladser. De, der gør det, fortjener respekt. Ikke mindst, når det som med ’Mr. Zap the Clown’ kræver at stille op for en håndfuld tilskuere med en soloforestilling, der er dybt afhængig af samspillet med publikum.

Asger Frøkov kunne trække på mange års erfaring og koncentrerede sin klovneforestilling om nogle skønne drenge, der villigt og ivrigt leverede modspil uden på nogen måde at føre sig frem for at brillere.

Det er åbenlyst, at rollen som musikalsk klovn langtfra er ny. Det viser den sikre håndtering og timingen af alt, hvad der foregår, fra annonceringen af en stor koncert, til det sidste sjove trut i saxofonen. Men rutinen fører ikke til oplevelsen af en triviel gentagelse og overskygger heller ikke fornemmelsen af nærvær og energi i kontakten med tilskuerne.

Mr. Zaps fiffige klovn har en sammenhængende historie i ærmet, hvis handlingsforløb kun afbrydes af de gedigne bommerter, der er saltet i en klassisk klovneforestilling.

Hjælpere i børnestørrelse

Når han kvajer sig, viser det sig at være vældig givtigt med en god kontakt til tilskuerne i børnestørrelse, der tydeligvis får dem til at føle sig trygge. De kommer straks og helt uopfordret til hjælp med gode råd eller styrter til med en ekstra hånd, når klovnen ikke kan finde ud af at komme i dirigenttøjet.

Hvis man kun er én person til at spille en forestilling med flere roller, er det også praktisk at have et stort bagtæppe. Så kan klovnen kommunikere med flere, som publikum ikke kan se, og det gør han igen og igen.

Det er elementære klovnerier og tryllerier, som ’Mr. Zap the Clown’ bygger på, og som Asger Frøkøv er rigtig ferm til. Hans overraskelse, når noget går godt, og begejstringen, når et problem løser sig, har et menneskeligt ansigt, der er til at forstå, og som er i familie med den tragikomiske cirkusklovn.

Den tynde duknakkede skikkelse og de lange fingre er sikre redskaber i rækken af korte episoder, der ikke kun opleves som enkeltstående numre, men som hænger fint sammen i et forståeligt forløb.

Der er inviteret til koncert med en berømt saxofonist og et stort orkester, men efter en længere ventetid står det klart, at orkestret desværre udebliver. Zaps klovn er ikke kun klassisk hjælpeløs, han er også snarrådig. Derfor kommer han i tanke om, at det var et ”klap-orkester”, som han skulle dirigere, og det kan jo erstattes af publikum.

Det går flot. Den lille skare af tilskuere deles op i tre, og efter lidt øvelse klappes der på livet løs.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.