Af: Henrik Lyding

4. april 2009

Det fungerer slet ikke, når Frans Hansen, Anna Klett, Troels Hagen Fndsen og Jesper Egelund skal forsøge at spille amatørskuespillere. Foto: Jens Hemmel

Fantasiens afmagt

Kun en enkelt stjerne til slatten og langstrakt genfortælling af Don Quixote.

Figura Ensemble:
'Er jeg ikke Don Quixote?'

Tekst: Sven Ørnø. Musik: Peter Bruun. Scenografi: Filippa Berglund. Iscenesættelse: Anna Novovic. Medvirkende: Anna Klett, Jesper Egelund, Frans Hansen. Aldersgruppe: fra 8 år. Varighed: 50 minutter. Set april 2009. Spiller i Krudttønden til 18. april samt på Børneteaterfestivalen april 2009. Turné: Nnovember 2009. www.figura.dk .

Tre musikere øver sig. Anna Klett på fagot, Jesper Egelund på kontrabas og Frans Hansen på slagtøj. Stedet er et lettere luvslidt klasselokale med linoleum på gulvet, knager på væggen og lysstofrør i loftet. Det ligner umiskendeligt noget fra et lille aftenskolehold for musikalske amatører. Men amatør-fænomenet skal findes et andet sted, nemlig i skuespilleriet. Musikken fejler bestemt ikke noget.

Ideen i Figuras forestilling er angiveligt at fortælle historien om Don Quixote og hans kamp med verden omkring ham. Parallelt løber så de medvirkendes kamp for at formidle historien. Vi skal altså opleve processen og resultatet på samme tid. Sådan lidt ’Svend, Knud og Valdemar’-agtigt med modvillige musikere og en entusiastisk instruktør, der også selv spiller hovedrollen i forestillingen.

Ind i lokalet træder han, lettere forsinket, men brændende for sagen og historien. Mens musikerne hellere vil holde pause og drikke kaffe. Og sige replikker og agere skuespillere vil de da slet ikke. Forståeligt nok, når man ser og hører, hvordan de gør det. Som musikere, der siger replikker og spiller teater.

Som enhver, der har arbejdet med ’Svend, Knud og Valdemar’ vil vide det, kræves professionelle skuespillere for at spille amatørisk på en scene. Ellers bliver det bare dobbelt pinligt og ikke spor sjovt.

Anstrengt morsom

Det er et af problemerne i denne forestilling – at kampen mellem instruktør og musikere slet ikke er præcis nok i den komiske replik eller det fysiske udtryk. Det er slattent og lettere hjælpeløst, simpelthen. Det andet problem gælder selve historien. Skal man fremstille Don Quixote, hans kamp med vindmøllerne, hans håbløse kærlighed til Dulcinea og alt det andet, vi kender fra den gamle klassiker, må man enten udfolde det store teatermaskineri og lade billederne og teknikken skabe teatermagien.

Går man den modsatte vej, som Figura tydeligvis gerne vil, og prøver at skabe illusionen med sin stemme, sin musik, sin krop og de forhåndenværende rekvisitter, må der virkelig talent på drengen.

Og det er ikke tilfældet her. Måske er det derfor, instruktøren Anna Novovic, der ellers har formået at putte en del små finurligheder ind i scenegangen, føler, at hun må snyde lidt med lyset og bruge det som stemningsskabende effekt undervejs. Jeg forstår hende godt, selv om ideen i den skrabede version jo er, at vi overværer en prøve og at der derfor er, hvad der er – at magien opstår på trods af omstændighederne, og at fantasi gør livet rigere.

En køn og klassisk morale, som vi mange gange har set begavet og originalt udfoldet i dansk børneteater. I disse tilfælde opstår teatrets mirakel og verden omkring os forvandler sig til et eventyrligt univers. Det sker bare ikke her.

Bedre bliver det ikke af, at Sven Ørnøs manuskript og ide ikke udvikler sig undervejs. Alle historiens hemmeligheder og virkemidler er præsenteret og brugt op i løbet af de første ti minutter, mens forestillingen lunter gumpetungt og anstrengt morsom over scenen som en anden Rosinante.

I Den Røde Brochure skriver Figura, at historien ‘rører ved det allerdybeste, allervigtigste, allertristeste og allerbedste i os: Vores evne til at tro på det umulige’. Denne forestilling rører ikke ved noget som helst.

Figura Ensemble:
'Er jeg ikke Don Quixote?'

Tekst: Sven Ørnø. Musik: Peter Bruun. Scenografi: Filippa Berglund. Iscenesættelse: Anna Novovic. Medvirkende: Anna Klett, Jesper Egelund, Frans Hansen. Aldersgruppe: fra 8 år. Varighed: 50 minutter. Set april 2009. Spiller i Krudttønden til 18. april samt på Børneteaterfestivalen april 2009. Turné: Nnovember 2009. www.figura.dk .

Flere anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger
Forunderlig tøjdans
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Tøj'
Med charme, gnist og smidighed trylles børnegenkendelige situationer og skønne fantasifulde væsner frem i Hvid Støjs sansesikre og ferme iscenesættelse af ’Tøj’.
Eminente charmedansere på bænken
Uppercut Danseteater:
'Benched'
Uppercut Danseteater imponerer med sine fem bragende dygtige dansere i ’Benched’. Stærke, frygtløse, men også sårbare
Et godt koncept
Teatergrad:
'De usynlige'
De usynlige bliver synlige i Teatergrads interaktive fortælling om børn, der mistrives
Medrivende ensomhedskarrusel
Mør Collective & AFUK Scene:
'Symphony of Solitude – S.O.S.'
Den ene desperate sanseglimt afløser det næste i den knugende karruselforestilling ’Symphony of Solitude – S.O.S’ med Mør Collective. En stillestående, men betagende performance om at føle sig alene
Kylling med genklang
Syddjurs Egnsteater:
'Kylling vil selv'
Der er blidhed, humør og stor genkendelighed på spil i Syddjurs Egnsteaters forestilling om handskedukken Kylling, der med gåpåmod selv vil bestemme slagets gang og også ved, hvornår det er tid til at søge ly hos en voksen.
En vidunderlig sammendigtning
Det Kongelige Teater:
'Rødderne i hjørnehuset'
Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger