Af: Kirsten Dahl

1. januar 2009

Fanget mellem flere følelser

Teatret st. tv's debutforestilling '6, P LR K' handler om en teenagevenindekonflikt som med en SMS-leg og nettet som medspillere ender ude af pigernes kontrol. Starten er for langtrukken, men siden falder dramaturgien heldigvis udmærket på plads.

Hvornår ryger livet en af hænde som ung? Hvornår mister man kontrollen? Hvor langt går man nogen gange som ung med noget (usympatisk shit) for at opnå noget (formodet behageligt) andet ?

Misundelse, jalousi, forsøg på at genvinde venskab, og bestræbelser på at komme ens veninde til undsætning, når man mærker 'lokummet brænder', er motoren i det nystartede teater, Teatret st. tv's '6, P LR K'. En debutforestilling som i et ungt gear og en rå, sceneskrabet setting serverer en ganske alvorlig historie. En historie som halvvejs inde og især mod slutningen går hen og bliver mere veldrejet end den første, lidt langtrukne halvdel tyder på.

Dunkende hormoner

Høj musik. Hættetrøjer, stramme jeans i pastelfarver og lærredssko. To teenageveninder, Maria og Sara, er hjemme hos Maria ved at gøre sig klar til introfest på gymnasiet. De er kommet til den svære 'hvad for noget tøj skal jeg tage på for at jeg er supersej og sexet og alligevel ikke for meget og slet ikke pornoluderagtig'-beslutning.

Gearet er højt og identitetsusikkerheden hvirvler hormonmættet omkamp med pigernes lemmer og snakketøj. Siden står der, ifølge de billeder som projekteres op på bagvæggen som små eller aflange billedspots, 'Slammer', 'Hot-Shot' og 'Hængerøvsdrinks' på festmenuen. Og senere byder omgangstonen på replikker som: 'Hun er den vildeste bitch' og 'Hun fucker totalt med sine venner'.

Sex, porno eller kylling

Ung lyd, ungt tøj og ung jargon. Direkte, råt og uden andet end to sportstasker, en rulle malertape, en computer og en videoprojektor spoler Maria og Sara, alias Marianne Søndergaard Madsen og Betina Grove Ankerdal, tilbage og gennemspiller en række begivenheder, som endte alt andet end godt. En leg, de ikke er helt enige om hvordan forløb og hvorfor.

Maria bliver involveret i en SMS-leg, hvor man skal deltage med enten 6, som står for sex, P som er lig med porno, eller K som betyder kylling/ude af legen. Maria drages af legen fordi hun er tiltrukket af Jakob Just som er med i legens seje slæng. Sara mærker en veninde som vælger hende fra. Og måske kunne hun godt tænke sig selv at have været inviteret med.

Stram startteksten op

At det kun er de to spilleres pågående og driftsstyrede drive i den skrabede rå gymnastiksal, hvor publikum sidder rundt om på tre sider, som udgør forestillingen, fortætter – sammen med det at de to piger er uenige om hvad der præcist skete – fokuset på historien, på de dilemmaer den iscenesætter, og de konsekvenser en leg der drives for vidt kan få.

At spillet på gulvet undervejs understøttes og suppleres med video er et godt og også her nødvendigt variationskrydderi i en fortælling, som tekstmæssigt vil vinde ved at blive strammet op i første halvdel. Og hvis styrke er at den taler lige ind i et turbulent ungdomsliv med mange modsatrettede følelser. Med uforstående forældre, store behov for bekræftelse hos kammeraterne, svære identitetskonflikter, og de udfordringer og farer som internettets mange sites, byder på.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.