Af: Henrik Lyding

12. august 2013

Eventyr på eventyr

Lidt mekanisk opera-historie om to drenges musikalske kultursammenstød.

To drenge, to kulturer, to former for musik. Umiddelbart lyder Undergrundens nye forestilling ganske spændende.

En dansk dreng gider ikke øve sig på at spille klaver, så han sidder og hamrer i tangenterne i stedet for. Pludselig dukker en anden dreng, syriske Abra, op fra klaveret. Som i øvrigt efter den fremmede drengs mening slet ikke er noget klaver, men en kanoun – et arabisk strengeinstrument. Og så begynder de to drenge ellers at dyste på hver deres instrument, som finurligt nok er bygget sammen til et.

Men konkurrencen stopper ikke der. De begynder også at fortælle historier fra hver deres verden. Blandt andet om danske Hans der aldrig var bange, selv ikke da han kom ind i dødens hule og så sin families livslys, over for arabiske Sindbad Søfareren, der møder kyklopen og blinder ham med et gloende spyd. Skiftevis får vi et nyt kapitel fra de to historier, mens udgangspunktet – de to musikinstrumenter og de to drenges livsbetingelser – fortoner sig lidt.

Det bliver historie efter historie, velfortalte og velklingende i en blanding af tale og sang, af skuespillere og dukker. Og så har forestillingen det problem, at det meste af eventyrene blot fortælles – de vises stort set ikke.

Virkelighedsfjern historiefortælling

Scenisk byder forestillingen samtidig på en lidt forvirret brug af skyggeteater, projektioner og egentlige optrin, men det bliver aldrig helt tydeligt, hvorfor den ene historie skal fortælles på den ene måde og den anden på en anden. Musikalsk er forestillingen et miks af klassisk musik og arabiske toner. Her er både Tjajkovskij, Ravel, Mendelsohn og nykomponeret musik, virtuost klippet sammen til en helhed og det meste af tiden til ganske ørevenlig opera.

På et tidspunkt får vi at vide, at det hele i øvrigt bare er en drøm – at de to drenge så at sige drømmer hinanden. Et spændende anslag, men heller ikke det bruges tydeligt i historien, lige som det væddemål, de indgår, reelt blot fungerer som forestillingens påskud til at fortælle den ene historie efter den anden.

Mod slutningen konfronteres vi med Abras virkelighed som dreng i et krigshærget land – han dør endda til sidst – og det havde været skønt, om den side af historien var blevet foldet meget mere ud. Så var vi kommet tættere på nutidens barske verden og væk fra eventyrets fortidige og lidt ufarlige univers.

Som ide betragtet er projektet altså rigtig sympatisk, og der er arbejdet meget med den musikalske side af sagen, så musikkyndige uden tvivl vil kunne finde mange tematiske hilsener til originalerne, men den mekaniske og lidt virkelighedsfjerne historiefortælling synes desværre delvis at have taget magten fra forestillingen.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.