Af: Randi K. Pedersen

23. november 2021

Et spinkelt håb

Midt i klimakrisens livløse kulde insisterer Aaben Dans' performance-installation 'Sprækker' på naturens ukuelige livskraft.

En stor, rå hal er en stærk medspiller i Aaben Dans’ forestilling om sprækker. Dem som alt levende fra mikrober til mennesker besidder utrolig kraft til at finde eller skaffe sig, og som beskrives med stor variation og billedfantasi i en fortælling om klima-krisen. 

Før forestillingen inddeles publikum i to grupper. Medlemmerne af den største bænkes på lave træstubbe, hvor vi udstyres med en herlig rekvisit i form af en varm sten, der passer i en hånd. Den giver på en gang en konkret sanselig oplevelse af natur og holder i overraskende lang tid hele kroppen varm.

Det føles også rart med den lille trøster, for det er ikke kun kroppen, der rammes af kulde, det er også sjælen. Selv om 'Sprækker' angiveligt handler om liv, og det kribler og krabler over alt, så opleves forestillingens kolossalt store og voldsomme univers goldt og livløst. 

Fra samlingen af store og små sten midt i hallen til dansernes ordløse fortællinger om overlevelse i en verden af modstand. De svajer og vælter som ramt af en orkan, ryster vildt, kryber sammen, løber væk eller ligger i dvale.

Anna Hanfgarn Jensens lille krop klynger sig – eller holdes snarere fast – til Ole Birger Hansens næsten dobbelt så høje. Så løfter han hende fri af gulvet, og hun indleder en intens søgen efter, må man tro, en sprække med naturens livgivende lys, varme og vand. Der er Ikke antydning af vold i hans forsøg på at bremse hendes forehavende, når hun med stive arme og strittende fingre og tæerne på en nøgen fod rækker ud og strækker og snor sig omkring ham. 

Fra kuldslået til lunere

Tværtimod inddrages han lidt efter lidt i hendes stræben og bive mere bevægelig. Indtil de opgiver og med udtryksløse ansigter vender tilbage til udgangspunktet – hinanden. På væggens sorte silhuet gengivet som én stor krop. Ligesom de øvrige medspillende silhuetter er billederne på hallen store vægge og den udsøgte brug af lys med til at skabe forestillingens mørke magi, som publikum undervejs sendes rundt i af fire guider. Men på et tidspunkt skifter stemningen fra kuldslået til lunere.

Den mindre flok, der tidligt i forestillingen er forsvundet ud af hallen, vender tilbage i en samlet formation syngende og med lygter på lange stænger som i et sakralt optog.  En ung dreng vandrer alene i front og synger en tekst, der lyder religiøs og i hvert fald indeholder det hebraiske ord for fred ”Shalom”.

Danserne spreder skønhed med store blomstrende grene, og de kolde gråhvide og livløse sten farves langsomt grønne – også den, der først er blodigt rød. Mens lange tynde sorte stængler gror op over dem som skrøbelig poesi. 

Med den afsluttende altomfattende smukke og udtryksstærke kunstinstallation insisterer 'Sprækker' med stor styrke på naturens ukuelige livskraft. Det er mere tvivlsomt, om menneskeheden kan mobilisere en tilsvarende overlevelsesevne og vilje til at bremse den globale opvarmning og redde klimaet. Det giver forestillingen ikke noget oplagt bud på, men dog et spinkelt håb om. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.