Af: Henrik Lyding

17. februar 2010

Engleblide historier

Varm og poetisk eventyrforestilling med Hanne Trolle.

Jeg bliver så glad, når jeg ser Teatret Månegøgl. I grunden et mærkeligt navn. Måne, ja, det siger måske sig selv – det mystiske, det drømmende, det poetiske. Men gøgl! Er der noget, Hanne Trolles forestillinger ikke er, så er det gøgl.

Tværtimod repræsenterer hun noget af det bedste i småbørnsteatret – respekten og den stringente fokusering på kernepublikummet, de 2-6-årige, i både form og indhold. Og så besidder hun en særlig nænsomhed, en mildhed i den klare stemme, en varme i udtrykket og måden at være sammen med sine tilskuere på.

’En engel i min lomme’ handler om at fortælle historier. Små historier, så de kan kaperes af de allermindste. Til en begyndelse spørger hun, hvor de historier bliver af, der allerede ér fortalt. De flyver op i himlen, fortæller hun, at hendes bedstemor sagde til hende, dengang hun var en lille pige. Og så må der en engel til at hente dem ned igen. En engel i skikkelse af en dukke, der ligger i bedstemors lomme.

Og så har Hanne Trolle gjort det igen. Skabt en tryllekreds om sig selv og os, mens vi ser hende placere to dukker – den lille pige og bedstemor – under et fint konstrueret æbletræ i den ene side.

Der sidder de og oplever striben af små eventyr. Om det store regnvejr, der blev til syndfloden med alle dyrene siddende i et badekar. Om æbletræerne og den grådige mand, der først satte alle de dejlige æbler til livs, så hans hoved voksede derved. Derefter fældede han alle træerne og drak hele havet, så hans hoved blev endnu større, inden han til sidst for til himmels og eksploderede.

Alvor og storhed

I en fin og varieret blanding af dukker og Hanne Trolle selv fortælles de små historier. Snart er dukkerne enkle og minimale, snart er de store, kan spændes på hendes sko og gå foran hende.

Som når eventyrfortælleren, der ligner og lyder som H.C. Andersen ikke kan finde på flere eventyr og derfor indfanger den lille poesiens fugl, der hidtil med sin sang har inspireret ham, og putter den i bur, så den tier bomstille.

Og hele tiden forvandler og udvikler Kirsten Victoria Linds scenografi sig med himmelblåt bagtæppe, smukt farvelagte parasoller, kulørte snore og stejle trappestiger klappet ud og ind på sindrige måder, så vi til sidst ender i cirkus, hvor den spinkle linedanserinde måske også er englen fra bedstemors lomme.

En god halv time tager den lille forestilling, men den virker af meget mere. Fordi ordene og scenebillederne insisterer på alvor og en smule storhed undervejs, fordi der alligevel er plads til den lune humor og de søde smil, fordi poesien altid er nærværende og får den plads, der tilkommer den.

Sammen med roen i spillet, de udtryksfulde dukker og de øjenvenlige scenebilleder skaber blide toner fra en næsten meditativ musik en frydefuld teater-oase for de allermindste.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.