Af: Henrik Lyding

24. august 2015

Endeløse rimerier

En forestilling, der er så glad for vrøvlevers, at historien opløser sig.

Udgangspunktet syntes at være en spandfuld tosserim af Rune T. Kidde. Omkring dem er sammenstrikket en beskeden lille forestilling om en seksårig dreng, Felix, og en ældre nabodame.

Felix er helt pjattet med at rime – så meget at hans far sender ham ud for at tælle brædderne i plankeværket omkring huset. For regning er da i det mindste noget fornuftigt at tage sig til!

Men Felix går i stedet på besøg hos damen ved siden af. Hun samler på udklip, der er hængt op i rammer på væggen. Efter en lidt bister konfrontation opstår en slags venskab og gensidig forståelse, mens de to kaster sig ud i alskens rimerier, ofte med udklippene som afsæt. Til sidst går Felix hjem igen til sin alenefar. Og det er vist det.

Historien om drengen og damen fortælles af de to skuespillere Jytte Kjøbek og Jacob Venndt, der samtidig betror os, at det er længe siden, det skete, og at de nu ser tilbage på dengang, de mødtes for første gang. Hvad vi skal med denne digression, står ikke helt klart, ligesom det aldrig afsløres, hvorfor drengen er så god til at spille musik, og hvorfor damen egentlig samler på udklip.

Det gør hun bare, ligesom at den kendsgerning, at Jacob Venndt kan spille på alskens musikinstrumenter, tilsyneladende kun skal bruges til, at han faktisk spiller på alle mulige instrumenter undervejs, fra klaver og sav til mundharmonika, guitar og bas med mere, selv om et enkelt instrument nok havde været mere end fint.

Rodet scenografi

Det giver samtidig en rodet scenografi, for hvor er vi egentlig henne? Hjemme hos damen? Men hvad laver så alle Felix’ instrumenter? Eller i en slags voksent ingenmandsland? Men hvorfor hænger damen så alle sine udklipsbilleder op på det plankeværk, der sammen med en stump græsplæne udgør dekorationen og ret konkret signalerer, at vi er et sted mellem Felix’ hjem og damens hus.

Samme lovlig løse fornemmelse får man af teksten. Hvad vil de egentlig med historien, andet end lidt småforelsket i rimeriets svære kunst at aflevere en masse pudsige ordspil og synge nogle sange til hyggelige melodier?

Hvorfor rimer Felix, hjælper det ham i alene-hverdagen med far, hvor kommer damen fra, hvad er der siden sket med de to figurers historie – hvorfor mødes de foran os og hvorfor virker det, som om de har fortalt deres historie så mange gange, at de skal småskændes lidt om den, inden de går i gang?

Undervejs fik jeg en fornemmelse af søsters adspredte hånd over denne forestilling. Hurtigt rørt sammen med Rune T. Kiddes mange tosserim som væsentligste ingrediens, og resten ikke rigtig bagt igennem.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.