Af: Janken Varden

6. september 2013

En venlig fortæller

Aspendos fremfører eventyret om, hvordan man bør modtage fremmede - men scenekunst er det altså ikke.

Steffen Sommerstedt er en sympatisk mand, der hurtig kommer på venlig og kontrolleret talefod med sit publikum. En lavmælet harmonika-vals toner fra bagved de enkle sætstykker. En enkel trebenet mælkestol sættes på den ene side – her bor den fattige bondefamilie, og en gedigen rød lænestol på den anden – her bor den rige familie. På hver sin gård, på hver sin side af vejen. Såre enkelt, så alle kan følge med, og ret så skematisk, hvis man spørger mig.

Her skal fortælles en historie, som er gået i arv fra far til søn i adskillige slægtled – faktisk var det Steffens tipoldefar, der oplevede det hele. Om hvordan den fattige familie kom til hæder og velstand, mens den rige bonde og hans affekterede kone fik som fortjent for deres grådighed.

En moralsk historie

Et eventyr som dette er, hvad man kalder en moralitet, og den handler om, at det er bedst at tage godt imod fremmede og dele med andre af det lidt, man har, og ellers være et anstændigt, beskedent menneske. De usympatiske, nærige og grådige får deres vel fortjente straf, og de kan kun takke sig selv derfor.

En juleaften kommer der nemlig en mørk og mystisk gammel mand, som søger husly for natten og en bid brød. Han kastes ud af de rige, men må komme ind hos de andre og blive hele julen over. Til gengæld får de ligeså mange ønsker opfyldt, som der er horn på deres okse. De har rigtignok talt om, at de ønsker sig en ekstra gås og en stald til den forfrosne hest. Men de er besindige og forudseende og ønsker kun, at de altid har penge nok, og at de kan bruge dem fornuftigt. Og ganske rigtigt: Pengekrukken bliver aldrig tom, og de kan skille sig af med gæld og skaffe sig lidt ekstra.

Det går som det må gå i eventyret – næste jul kommer manden igen, og den rige bonde – som er blevet afsindigt misundelig på den fattige – tvangsindskriver den fremmede, tvinger mad i ham, pylrer geskæftigt om ham og påstår, at deres okse har fire horn. Altså må de få fire (!) ønsker.

Selvfølgelig går det galt, og alle fire ønsker bobler væk i skænderier og utålmodighed. Sådan går det de grådige!

Scenekunst?

En hvilken som helst flink og nogenlunde dygtig børnehavepædagog kunne have fortalt denne historie  – med indlevelse og små karakteristikker – og samlingsstunden ville have været en god oplevelse for de små. Men det bliver der ikke skuespil, ikke teater, af!

Vi er nødt til at kræve noget mere for at indlemme en forestilling som denne under begrebet 'Scenekunst for børn og unge'. Jeg har nu set så mange 'teaterforestillinger', der knapt nok når op til den dygtige pædagog og slet ikke har med scenekunst at gøre. Tilstrækkelig mange til at sætte MIN fod ned og sige, at så let er det sgu ikke! Sympatisk eller ikke, det har ingenting med sagen at gøre, uanset om det er lidt sjovt eller lidt spændende.

Vi er rigtigt glade for de rare og dygtige pædagoger, vi elsker når vores børn kommer hjem fra børnehaven og kan genfortælle en god historie. Men, med al respekt at melde: Det er ikke teater, ikke scenekunst.

Steffen Sommerstedt fortæller rent og pænt, nydeligt og tydeligt. Men en skuespiller, en kunstner, kunne have fået adskillig mere ud af historien.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.