Af: Janken Varden

11. juni 2015

‘En plet – en kost – en bog – en kiosk’

Naturen gør sig herligt umage med scenografien, og Riddersalen gør sig tilsvarende umage med underholdningen.

Tænk dig: En plæne omgivet af fire kastanjetræer, der står tæt ved hinanden med mægtige kroner og lyserøde blomster i fuldt flor. Solen spiller mellem bladene, og plænen er fyldt med tæpper og puder og bænke, befolket med glade børn i alle aldre fra 2 til 9 år.

Mellem to af træerne står der et mærkværdigt metalstativ på fire fødder. Ovenpå det et lille hus, nærmest et skab – et fyrtårn, et vagttårn, et badehus, en kiosk? – med stiger op på begge sider.

I denne vid-og for-underlige scenografi går Ole Håndsbæk Christensen rundt som en trivelig søulk, iført en enorm uldtrøje med anker på maven og den sorte kaptajns-kasket. Han har et værre styr med at få alle placeret, men han er vores ven.

Mødet

Overgangen til at få sat forestillingen i gang er i sig selv morsom. Med hjælp af børnene får Ole hurtigt konstateret, at dette er plænen foran Lorry og Riddersalen på Frederiksberg. Altså er det den plet, Ole har arvet fra sin onkel Fejemand, og begejstret syngende på en lille enfoldig melodi indtager han stedet og stativet og forsvinder ind i det lille hus foroven. Fra venstre.

Så sker der noget uventet. Fra Pile Allé lyder der den samme sang, denne gang fra en hvidklædt kvinde på løbehjul. Hun suser forbi på fortovet udenfor stakitgærdet, hugger bremserne i, vender om, og kommer ind i haven til os. Hun er smuk og smart og sminket og med en enorm hvid hat.

Til vores forbløffelse skal også hun have børnenes hjælp til at finde ud af, at vi er i Frederiksberg på plænen foran Lorry og Riddersalen. Aha! Altså den plet hun har arvet fra sin onkel Fejemand. Her er rum for både intriger og forvekslinger. Hun indtager stativet ved hjælp af den anden stige og forsvinder ind i det samme lille hus foroven. Fra højre.

Her følger en sjov pantomime, hvor de to længe ikke lægger mærke til den anden, inden de forskrækket bliver opmærksomme på, at de ikke er alene. Men det løser sig – de finder hurtigt ud af, at de er bror og søster, og at de begge er arvinger efter onkel Fejemand.

Men hvad er det her for et sted?

Dét er forestillingens tema: Hvad er det her for et sted, og hvad har det været? Hvem var her før, og hvad gjorde de? Hvad kan det være, hvis vi tager fantasien til hjælp? Kan onkel Fejemands efterladte bog hjælpe? Den hedder ellers 'Om alt', så mon ikke?

Riddersalen har fejret sin 100 års fødselsdag på forskellig vis gennem hele denne sæson. Ikke underlig at Signe Birkbøll benytter også denne anledning til at minde om det frederiksbergske forlystelsesliv med smørrebrød og dans på perlegruset i netop disse omgivelser den gang for et sekel siden.

Det gøres charmerende og uden at indprente publikum nogen form for (unyttig) viden – kun som en anledning til at tage den samme fælles sang over i valsetakt.

Vigtigere for dagens publikum er, at lade fantasien løbe. Hvad hvis her var en svømmepøl? Hvad kunne man finde på bunden? Et dyrereservat med skræmmende bøffelhjorde, stolte giraffer og søde bjørne?

Publikum udfordres til at finde på – en butik! insisterer han på, ham foran mig, en bålplads siger Charlotte, en kaffeplet, en ønskeplet, – denne plet kan være alt hvad vi forestiller os!

Et herligt øjeblik får vi, når Charlotte bliver sur og stormer ud i Allégade og taler til intetanende fodgængere med lange og ivrige arme og ben. Vi følger spændte og lattermilde med i de forbipasserendes forbløffede reaktioner.

Ole og Charlotte har godt styr på publikums engagement og også overskud til at improvisere – for eksempel bemærke, at Molles pølsevogn passerer forbi i Allégade.

Til slut er vi alle enige om at dette er en forsamlingsplads, og en fælles besværgelse får fæste i både spillere og os på plænen: 'En plet – en kost – en bog – en kiosk, – en plet – en kost – en bog – en kiosk'.

Både jeg og min medfølgende ni-årige konsulent var godt underholdt af de meget veloplagte aktører og af den springende, let rablende og absolut muntre historie. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.