Af: Carsten Jensen

4. december 2013

‘En ordentlig krammer til teaterfolket’

Danske Teaterjournalister delte onsdag priser ud ved det årlige arrangement på CafeTeatret. Mens Thure Lindhardt tog sig af Teaterpokalen for sin præstation i 'Den mystiske sag om hunden i natten' på Betty Nansen Teatret og Heinrich Christensen fik Teaterkatten som belønning for instruktionen af 'Den spanske flue' på Aalborg Teater, gik årets Initiativpris til Cher Geurtze og Dansekapellet, der har formået at skabe et sprudlende eksperimentarium for allehånde danseformer til alle mulige brugersegmenter derude på Bispebjerget.

Stemningen er normalt altid rigtig god, når den lille skare af danske teaterkritikere og teaterskribenter, der er organiseret i Danske Teaterjournalister, for en stund dropper anmeldelser og stjerner og kritik og knubbede ord for i stedet at prise det teaterliv, der er en forudsætning for deres virke.

Og som formand Jakob Steen Olsen, teaterredaktør på Berlingske, så rammende indledte årets lille prisgalla på CafeTeatret onsdag eftermiddag, så er der rigtig gode chancer for, at teatrene vil være her også i de kommende år, mens det godt kan være mere tvivlsomt med teaterkritikerne.

For dagbladene synes stadig mindre tilbøjelige til at give plads og penge til teaterkritikken og dens udøvere, samtidig med at internettet via blogs og teatrenes egne hjemmesider giver plads til det almindelige publikums meninger og for den sags skyld også de stjerner og hjerter m.v., som hidtil har været forbeholdt de professionelle kritikere.

Formand Olsen synes derfor, at prisuddelingen var en god anledning til at give 'en ordentlig krammer til teaterfolket, mens vi kan…'

Med farcen som bisidder

Og så var den muntre tone slået an, og den blev fulgt op af teaterkritiker Henrik Lyding (Jyllands-Posten, teateravisen.dk og DK4), der motiverede den instruktør-rettede pris Teaterkattens naturlige overdragelse til Heinrich Christensen for dennes overdådige præstation med farcen 'Den spanske flue' på Aalborg Teater.

Heinrich Christensen, der også har haft succes med 'Frankenstein genskabt' på Det Kgl. Teater i indeværende sæson, har faktisk haft et alvorligt forhold til farcen lige fra starten som medlem af teatergruppen The Loyal Shakespeare Company, der blev startet i 1997 og huserede med genialt morsomme og absolut illoyale udgaver af klassikerne i ungdoms- og voksenteatret i nogle år derefter.

Heinrich Christensen, der siden blev uddannet instruktør fra Statens Teaterskole (2007), har også siden haft opgaver i ungdomsteatret, idet han stod for både manuskript og instruktion til BaggårdTeatret og Mungo Parks coproduktion 'Opsang', der giver syv teenage-typer med grovfilen i en hamrende musikalsk og politisk ukorrekt gennemgang af de syv dødssynder. Og blev belønnet med fem stjerner i anmeldelsen her på portalen. Også familieteatret har han haft fingrene i med instruktionen på Aalborg Teater af  Bjarne Reuters ’Fakiren fra Bilbao’, som Henrik Lyding gav alle seks stjerner i sin anmeldelse her på portalen.

Det var dog for iscenesættelsen af 'Café Zennep' på FÅR302, at han modtog en Reumert-talentpris i 2008, og som Heinrich Christensen selv noterede sig i sin morsomme takketale, så var dagens pris ekstra velkommen, for det har ikke været rart 'kun' at have en talentpris hængende over sin karriere i så mange år…

En amatør fra Roskilde

Modtager af den fornemste af de tre priser, Teaterpokalen, var skuespiller Thure Lindhardt for sin overdådige præstation i 'Den mystiske sag om hunden i natten' på Betty Nansen Teatret, hvor han spiller en autistisk 15-årig dreng med al den autoritet og erfaring, som de mange års skuespillergerning har givet ham.

Nævnt her, fordi hans teaterkarriere blev forsøgt sænket af Jakob Steen Olsen mange år tilbage, da han var totalt fejlanbragt i en Shakespeare-forestilling på Det Kgl. Teater.

Jakob Steen Olsen indledte selv med anekdoten i sin pristale for Thure Lindhardt, hvor han førte forsamlingen igennem Lindhardts efterfølgende og særdeles vellykkede karriere både på scenen og i filmen på så grundig vis, at Thure Lindhardt efterfølgende valgte den korte udgave af takketalen, men dog fik fortalt, at han stadig forfølger ambitionerne om en rolle på teatret en gang hver eller hveranden sæson.

Da teateravisen.dk – ganske som med Heinrich Christensen – jo fokuserer på mulige forbindelser til scenekunst for børn og unge, skal det lige nævnes her, at hans karriere ifølge tidligere instruktør, dramatiker og teaterleder Anders Ramberg faktisk blev indledt i en forestilling med professionelle og amatører – deriblandt altså en Thure Lindhardt fra Roskilde –  som Ramberg satte op på Taastrup Teater for flere årtier siden…

Et dansehus for alle

Og så har teateravisen.dk gemt modtageren af Initiativprisen til sidst, nemlig  Dansekapellet ved dens dynamiske leder, Cher Geurtze. 

Danseanmelder Vibeke Vern fra Berlingske motiverede teaterjournalisternes valg af 'det fantastiske sted på toppen af Bispebjerget' i Københavns Nordvestkvarter, der siden den officielle åbning 14. marts 2012 har fungeret som et topmoderne og topfunktionelt danse- og bevægelseshus.

Det tidligere kapel og krematorium, der er blevet totalombygget for 42 mio. kr., huser en lang række aktiviteter både for professionelle dansere og børn og unge fra lokalområdet, ligesom man har fokus på nationalt og  internationalt samarbejde.

Dermed fik det stort anlagte  'community dance'-projekt. fra 1999, 'Dans i Nordvest' et nyt værested, hvor lokale unge undervises i forskellige danseformer som moderne dans, ballet, hiphop, breakdance, streetdance, jazz, zumba m.v.

Dansekapellet, der også huser det professionelle Uppercut Danseteater – som Cher Geurtze var medstifter af – står tillige for en årlig koreografikonkurrence, arrangerer verdensdans for kvinder, gratis dans- og pulstræning, rytmiktræning med mødre og småbørn, break-dance, 'Dans dig glad' og meget mere (se www.dansekapellet.dk).

Og rent internationalt har man siden 2012 haft et samarbejdsprojekt med Hamburg Hip Hop Academy, hvor der afholdes workshops og laves forestillinger.

Cher Geurtze nævnte selv i sin takketale, at det faktisk var den tidligere radikale teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, der i sin tid stod fadder til ideen til at lade kapellet blive til dansehus, men der er ingen tvivl om, at hun som leder af Dansekapellet har forsynet stedet med ildhu, visioner og utrættelighed.

Hun glædede sig over, at prisen var et dejligt tegn på, at 'dansen bliver anerkendt', og at Dansekapellet har sin force som samlingssted for alle aldre – og at det var brugernes og især børnenes nysgerrighed over for dansens muligheder, der var en stor drivkraft for hendes arbejde.

Dansen som redskab  

Initiativprisen kommer nærmest også som en forsinket fødselsdagsgave til Cher Geurtze, der 6. oktober i år fyldte 60 år og hele sit professionelle liv som danser og koreograf har været optaget af, hvordan dansen kan bruges i arbejdet med børn og unge.

Cher Geurtze – med døbenavnet Cheryl Sue – stammer oprindeligt fra USA, hvor hun er uddannet koreograf fra Boston Conservatory of Music, Dance og Drama. Hun har boet i Danmark siden 1982, hvor hun sammen med kollega og landsmand Ann Crosset etablerede Uppercut Danseteater, der gennem årene har produceret en lang række forestillinger ikke mindst for børn og unge.

I 2011 blev hun udpeget som kunstnerisk leder af Dansekapellet, der består af fem store enheder: En stor Black Box-scene med plads til 249 tilskuere, Kapelsalen til mindre forestillinger samt tre studios, omklædnings- og badefaciliteter. Det samlede bruttoareal i danse- og bevægelseshuset udgør 1714 m2 samt 206 m2 kælder. 

Og stedet har formået at leve op til hendes ord til teateravisen.dk i forbindelse med den officielle åbning i marts 2012:

»Vi håber på, at huset vil stråle ud i det lokale, ud i København, ud i landet og ud i hele verden.« 

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere