Af: Anne Middelboe Christensen

1. juni 2023

En høne i lommen er bedre end ti på taget

Den unge skuespiller og komiker Clara Nani har et imponerende greb om sine dukker i den herligt ubekymrede dukketeaterforestilling ’Fridas store rejse’ med Paolo Nani Teater.

’Fridas store rejse’ er en hyldest til fantasien. En billedrig dukketeaterforestilling med masser af drømme magi – spillet af en helt ung performer, Clara Luna M. Nani, der efter navnet at dømme følger i fodsporene på den forunderlige performer Paolo Nani.

Clara Nanis udtryk er finurligt. Hun har barnets undren, men også klovnens enfoldighed i mange af sine indfald – samtidig med at hun har glimt i øjet, så publikum kan se, at egentlig bare leger…

Hun sidder midt i forestillingens manege. Så trutter hun ellers med sine hjertemalede, røde læber, strækker sin lange krop med gule strømper og overdrevent cirkusbælte, og så bliver hun til pigen Frida. 

Hun glider ind i sin uldfrakke, der tilsyneladende kan vokse i det uendelige i Tanja Bovin og Ane Katrine Kjærs sjove tryllekostume. Men hurtigt bliver hun forstyrret. For op af hendes lomme titter en høne. En irriterende og ganske selvsikker høne. Og mon ikke én høne i lommen er bedre end ti på taget?

Trafikprop og bølgeskvulp

Grebet er at lade skuespilleren både være Frida og dukkeføreren for minidukken Frida. Clara Nani har imponerende kontrol over alle de frække hånddukker, der spænder ben for hendes historie undervejs. Og hun har fundet på en masse sjove indfald – fra en kuffert, der bliver til en bil, hvorefter den igen forvandler sig til en lufthavnsparkeringsplads… Her kender fantasien ingen grænser. 

Historien hjælpes af en fantasifuld lyd. Oliver Nani har skabt noget energisk og ubekymret musik, som sammen med Jonas Kroghs lyddesign med trafikprop og bølgeskvulp forstærker følelsen af at rejse verden rundt. For det er det, som denne Frida vil: Rejse. Om så hun må ty til en luftballon for at få set det hele for at komme frem til en tropeø med palmer. Ikke mindst fordi hun leder efter nogen, som hun savner…

Folde-ud-usynlighed

Konceptet for forestillingen har Clara Nani åbenbart skabt sammen med instruktørerne Frede Gulbrandsen og Paolo Nani – og med lysdesigneren Per Aagaard. Man mærker deres kloge støtte og gode øjne, ikke mindst i forestillingens mange overgange, der er fulde af finesser. Et af forestillingens højdepunkter er en stor folde-ud-billedbog, som pigen åbner, hvorefter alverdens verdener åbenbarer sig ud.

Problemet er imidlertid, at bogen er for lille til, at alle tilskuere kan se den. Det er ærgerligt, for man føler virkelig, at man går glip af noget, hvis man ikke sidder på første række rundt om Nani-verdenen.

Begavet dynamik

Forestillingen er for de 5-10-årige, der utvivlsomt vil lade sig rive med af denne skønne eventyrrejse. Dukkerne får sjovt liv i hænderne på Clara Nani, og hun formår at holde dialogen med dukkerne dynamisk i gang gennem hele forestillingen – samtidig med at hun selv er midtpunktet. Et begavet og charmerende midtpunkt. Og en performer med en smittende ro.

Derfor bliver ’Fridas store rejse’ til en fornøjelig oplevelse af en ung børneteaterskuespiller, der står på skuldrene af en gammel komikertradition. Med den særlige beskedenhed, som er så typisk for Paolo Nani Teater.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.